4.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Luokkansa etupäähän – BMW 118i A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 118i A vaihtoi takavedon muihin hyvyyksiin. Hyvää: viimeistely, ajoasento. Huonoa: pompottava alusta. Vaikka kuinka pinnistelisi, ei voi olla välttymättä tunteelta: onhan uusi BMW 118i vähän hajuttoman ja mauttoman oloinen kahteen karismaattiseen edeltäjäänsä verrattuna. Syy on tietysti tunnettu, pikkubemarihan vaihtoi uusimmassa painoksessaan takavedosta etuvetoon.Muutos ei kuitenkaan ole välttämättä ole niin maailmoja mullistava kuin miltä se alkuun tuntuu. Ensinnäkin etuveto tekee 1-sarjan vähän entistä helpommin lähestyttäväksi sellaiselle, jolla ei aikaisemmin ole ollut BMW:tä.Toisekseen ei pidä epäillä, etteikö baijerilaisvalmistaja osaisi tätä toteuttaa. Onhan etuvetoa ”testattu” yhtymässä jo melkein 20 vuotta (uudestisyntyneen Minin monet sukupolvet), ja emomerkinkin keskuudessa reippaasti yli viisi vuotta (2-sarjan tila-autot).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySekoitus kilpailijoitaanEtuvedon myötä 1-sarjalaista voi tavallaan verrata entistä suoremmin pahimpiin kilpailijoihinsa eli Audi A3:een ja Mercedes-Benz A-sarjaan.Uusi 1-sarja vaikuttaakin yhdistelmältä näiden kahden hyviä puolia, sillä viimeistely on vähintään iäkkään Audin tasoa, mutta ilme nykyaikainen kuin paikoitellen halvahkoja detaljeja sisältävässä Mercedeksessä. Kaiken kruunaa BMW:lle ominainen hiottu ergonomia keskikonsolin rullasäätimineen, jolla korkearesoluutioista keskinäyttöä on ilo käytellä. Mutta miksi digitaalimittaristoa ei voi muuntaa perinteisten pyöreiden mittarien muotoon?Merkkinsä tuntuinenIstuinta ei saa säädettyä kovin matalalle – se etuvetorakenne tulee taas mieleen. Ajoasennon mittasuhteet ovat kuitenkin mallillaan, ja pienehkö M-urheiluistuin tukee hienosti. Kömpelö, portaallinen selkänojan säätö tosin olisi voinut jäädä takavedon kanssa historiaan.Koeajoauto oli ryyditetty sporttisemmalla ohjauksella sekä alustalla. Ohjauksessa huomio kiinnittyy keinotekoisen jäykkään keskialueeseen, mutta enemmän käännettäessä ohjaus virkistyy selvästi. Suuntavakavuutta tai kaarrekäytöstä ei voi moittia.Ainakin tällä konfiguraatiolla, ja 225/40 R18 -pyöräkoolla, auto tuntuu löytävän tien epätasaisuudet ja ilmoittavan niistä lievästi hypähtelemällä. Sen sijaan tienpinnan värinät pysyvät ilahduttavasti loitolla, kuten ajomelukin aina mukulakiveystä myöten.Tässä perusbensamallissa kolmisylinterinen 1,5-litrainen yhdistyy 7-nopeuksiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Hyvin kiihtyy, mutta tiukemmissa risteyksissä kaasujalalla pitää vähän ennakoida, ja taajamassa mennään välillä liian suuren vaihteen jyrinöiden säestämänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUnohda jo se kardaaniEtuvetorakenteen luulisi tuovan lisää tilaa takapenkille, ja niin on varmasti tapahtunutkin, mutta takaistuimen epämukavuus vesittää tästä aimo osan. Penkillä istutaan peffa ylhäällä ja täysin vailla reisitukea. Tässä kokoluokassa asia ei tosin niin paljon haittaa, mutta matkustusmukavempiakin autoja segmentistä löytyy.Tavaran kuljetus näyttelee kompaktissa premium-autossa niin ikään sivuroolia, mutta fiksuilla, ja osittain lisävarusteisilla, jutuilla tätäkin puolta on helpotettu. Erityismaininta todella ylös aukeavasta takaluukusta sekä kätevästi eteen taittuvasta välipohjasta.Takavedon menetettyään 1-sarjalainen joutuu epäilemättä taistelemaan markkinoilla muilla ominaisuuksillaan. Vaikka pientä viilattavaa aina löytyy, kokonaisuus on varsin hyvin hanskassa entistä laajemmalle asiakasjoukolle.Ja se merkillinen tunne, kun istuu pienessä BMW:ssä ja tekisi aina välillä mieli kadunkulmissa vähän luistattaa perää, unohtunee ajan myötä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 118i A Business M Sport Hinta alkaen 38 153 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 058 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 4200–6500 r/min Vääntö 220 Nm (1480–4600 r/min) Vääntö 220 Nm (1480–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 213 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4319 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 695 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti