5.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Luokkansa kärkeä – Kawasaki Z900 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki Z900 tarjoaa luokassaan eniten sylintereitä, iskutilavuutta ja tehoa. Silti se on yksi keskikokoisten nakupyörien luokan edullisimmista vaihtoehdoista. Hyvää: moottori, mittariston luettavuus, parempi jousituksen tasapaino. Huonoa: värinät korkeilla -kierroksilla, häiritsevä eco-valo, kulmikas luistonesto. Keskikokoisten nakupyörien luokassa Z 900:n kovia -kilpailijoita ovat muun muassa Yamaha MT-09, KTM 790 Duke ja Triumph Street Triple. Kawasaki tarjoaa kilpailijoitaan enemmän sylintereitä, iskutilavuutta ja tehoa. Siitä huolimatta uudistunut Z 900 on yksi luokkansa edullisimmista vaihtoehdoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoustavuutta ja suorituskykyäMoottori on muokattu täyttämään Euro 5 -vaatimukset. Teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan, ja moottorin joustava toimintakin on tallella. Liikkeellelähtö onnistuu vaikka tyhjäkäynnillä, ja tarvittaessa moottori vetää siitä lähtien -kuutosvaihteella nykimättä. Yläkierroksilla suorituskykyä on urheilullisuuteen asti. Valitettavasti myös värinät häiritsevät silloin melkoisesti.Osittain kostealla asvaltilla ajetussa koeajossa Kawasaki yllätti käsittelyn keveydellä – siitä huolimatta, ettei pyörä ole luokkansa kevyimpiä. Pehmeä kaasunvaste, luistokytkin ja tehokkaat mutta riittävän pehmeästi toimivat jarrut saavat kuljettajan tuntemaan olonsa kotoisaksi jo muutaman ajokilometrin jälkeen. Etujousitusta on tukevoitettu ja takapäätä pehmennetty, ja lopputulos on aiempaa tasapainoisempi.Pieniä puutteitaAjoasento on luonteva, lievästi eteen nojaava. Polvikulma on jyrkähkö, mutta muuten tilaa riittää mainiosti pidemmällekin kuljettajalle. Hallintalaitteet osuvat hyvin sormiin, ja uusi väri-TFT-mittaristo on luettavuudeltaan selkeä. Ainoa turhake on mittariston eco-valo, joka epäloogisesti syttymällä ja sammumalla häiritsee kuljettajaa. Kuljettaja voi nyt valita täyden tehon ohella matalan tehoasetuksen, jolloin voimaa on käytössä vain 55 prosenttia ilmoitetusta maksimitehosta. Hyvä vaihtoehto kokemattomalle kuljettajalle ja ehkäpä sadekelille. Kolmiasentoinen luistonestokin on uusi varuste. Se toimii muuten loogisesti, mutta järjestelmän ohjaus on liian harvataajuinen, jolloin toiminta jää kulmikkaaksi.Uusi Z 900 tarjoaa paljon ominaisuuksia kilpailijoihin nähden edulliseen hintaan. A2-kortillisille on tarjolla 70-kilowattinen versio, joka voidaan kuristaa A2-luokan 35 kW:n maksimitehoon. Jos Z 900 tuntuu liian arvokkaalta vaihtoehdolta A2-luokkaan, kannattaa silmäillä kaksisylinterisiä, edullisempia Z 400- ja Z 650 -malleja.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Kawasaki Z900 Moottori Bensiinimoottori 948 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 92,2 kW (125 hv), 9500 r/min Vääntö 98,6 Nm (7700 r/min) Vääntö 98,6 Nm (7700 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 212 kg, akseliväli 1 455 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – ruusuja ja risuja testin puoliväliin 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster