5.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Luokkansa kärkeä – Kawasaki Z900 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki Z900 tarjoaa luokassaan eniten sylintereitä, iskutilavuutta ja tehoa. Silti se on yksi keskikokoisten nakupyörien luokan edullisimmista vaihtoehdoista. Hyvää: moottori, mittariston luettavuus, parempi jousituksen tasapaino. Huonoa: värinät korkeilla -kierroksilla, häiritsevä eco-valo, kulmikas luistonesto. Keskikokoisten nakupyörien luokassa Z 900:n kovia -kilpailijoita ovat muun muassa Yamaha MT-09, KTM 790 Duke ja Triumph Street Triple. Kawasaki tarjoaa kilpailijoitaan enemmän sylintereitä, iskutilavuutta ja tehoa. Siitä huolimatta uudistunut Z 900 on yksi luokkansa edullisimmista vaihtoehdoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoustavuutta ja suorituskykyäMoottori on muokattu täyttämään Euro 5 -vaatimukset. Teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan, ja moottorin joustava toimintakin on tallella. Liikkeellelähtö onnistuu vaikka tyhjäkäynnillä, ja tarvittaessa moottori vetää siitä lähtien -kuutosvaihteella nykimättä. Yläkierroksilla suorituskykyä on urheilullisuuteen asti. Valitettavasti myös värinät häiritsevät silloin melkoisesti.Osittain kostealla asvaltilla ajetussa koeajossa Kawasaki yllätti käsittelyn keveydellä – siitä huolimatta, ettei pyörä ole luokkansa kevyimpiä. Pehmeä kaasunvaste, luistokytkin ja tehokkaat mutta riittävän pehmeästi toimivat jarrut saavat kuljettajan tuntemaan olonsa kotoisaksi jo muutaman ajokilometrin jälkeen. Etujousitusta on tukevoitettu ja takapäätä pehmennetty, ja lopputulos on aiempaa tasapainoisempi.Pieniä puutteitaAjoasento on luonteva, lievästi eteen nojaava. Polvikulma on jyrkähkö, mutta muuten tilaa riittää mainiosti pidemmällekin kuljettajalle. Hallintalaitteet osuvat hyvin sormiin, ja uusi väri-TFT-mittaristo on luettavuudeltaan selkeä. Ainoa turhake on mittariston eco-valo, joka epäloogisesti syttymällä ja sammumalla häiritsee kuljettajaa. Kuljettaja voi nyt valita täyden tehon ohella matalan tehoasetuksen, jolloin voimaa on käytössä vain 55 prosenttia ilmoitetusta maksimitehosta. Hyvä vaihtoehto kokemattomalle kuljettajalle ja ehkäpä sadekelille. Kolmiasentoinen luistonestokin on uusi varuste. Se toimii muuten loogisesti, mutta järjestelmän ohjaus on liian harvataajuinen, jolloin toiminta jää kulmikkaaksi.Uusi Z 900 tarjoaa paljon ominaisuuksia kilpailijoihin nähden edulliseen hintaan. A2-kortillisille on tarjolla 70-kilowattinen versio, joka voidaan kuristaa A2-luokan 35 kW:n maksimitehoon. Jos Z 900 tuntuu liian arvokkaalta vaihtoehdolta A2-luokkaan, kannattaa silmäillä kaksisylinterisiä, edullisempia Z 400- ja Z 650 -malleja.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Kawasaki Z900 Moottori Bensiinimoottori 948 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 92,2 kW (125 hv), 9500 r/min Vääntö 98,6 Nm (7700 r/min) Vääntö 98,6 Nm (7700 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 212 kg, akseliväli 1 455 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”