5.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Luokkansa kärkeä – Kawasaki Z900 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki Z900 tarjoaa luokassaan eniten sylintereitä, iskutilavuutta ja tehoa. Silti se on yksi keskikokoisten nakupyörien luokan edullisimmista vaihtoehdoista. Hyvää: moottori, mittariston luettavuus, parempi jousituksen tasapaino. Huonoa: värinät korkeilla -kierroksilla, häiritsevä eco-valo, kulmikas luistonesto. Keskikokoisten nakupyörien luokassa Z 900:n kovia -kilpailijoita ovat muun muassa Yamaha MT-09, KTM 790 Duke ja Triumph Street Triple. Kawasaki tarjoaa kilpailijoitaan enemmän sylintereitä, iskutilavuutta ja tehoa. Siitä huolimatta uudistunut Z 900 on yksi luokkansa edullisimmista vaihtoehdoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joustavuutta ja suorituskykyä Moottori on muokattu täyttämään Euro 5 -vaatimukset. Teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan, ja moottorin joustava toimintakin on tallella. Liikkeellelähtö onnistuu vaikka tyhjäkäynnillä, ja tarvittaessa moottori vetää siitä lähtien -kuutosvaihteella nykimättä. Yläkierroksilla suorituskykyä on urheilullisuuteen asti. Valitettavasti myös värinät häiritsevät silloin melkoisesti. Osittain kostealla asvaltilla ajetussa koeajossa Kawasaki yllätti käsittelyn keveydellä – siitä huolimatta, ettei pyörä ole luokkansa kevyimpiä. Pehmeä kaasunvaste, luistokytkin ja tehokkaat mutta riittävän pehmeästi toimivat jarrut saavat kuljettajan tuntemaan olonsa kotoisaksi jo muutaman ajokilometrin jälkeen. Etujousitusta on tukevoitettu ja takapäätä pehmennetty, ja lopputulos on aiempaa tasapainoisempi. Pieniä puutteita Ajoasento on luonteva, lievästi eteen nojaava. Polvikulma on jyrkähkö, mutta muuten tilaa riittää mainiosti pidemmällekin kuljettajalle. Hallintalaitteet osuvat hyvin sormiin, ja uusi väri-TFT-mittaristo on luettavuudeltaan selkeä. Ainoa turhake on mittariston eco-valo, joka epäloogisesti syttymällä ja sammumalla häiritsee kuljettajaa. Kuljettaja voi nyt valita täyden tehon ohella matalan tehoasetuksen, jolloin voimaa on käytössä vain 55 prosenttia ilmoitetusta maksimitehosta. Hyvä vaihtoehto kokemattomalle kuljettajalle ja ehkäpä sadekelille. Kolmiasentoinen luistonestokin on uusi varuste. Se toimii muuten loogisesti, mutta järjestelmän ohjaus on liian harvataajuinen, jolloin toiminta jää kulmikkaaksi. Uusi Z 900 tarjoaa paljon ominaisuuksia kilpailijoihin nähden edulliseen hintaan. A2-kortillisille on tarjolla 70-kilowattinen versio, joka voidaan kuristaa A2-luokan 35 kW:n maksimitehoon. Jos Z 900 tuntuu liian arvokkaalta vaihtoehdolta A2-luokkaan, kannattaa silmäillä kaksisylinterisiä, edullisempia Z 400- ja Z 650 -malleja. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Kawasaki Z900 Moottori Bensiinimoottori 948 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 92,2 kW (125 hv), 9500 r/min Vääntö 98,6 Nm (7700 r/min) Vääntö 98,6 Nm (7700 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 212 kg, akseliväli 1 455 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan