26.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: maailman suosituin uudistui – Honda CR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman suosituin – ja aiempien vuosien Suomen suosituin – katumaasturi uudistuu täysin ja siirtyy viidenteen sukupolveen. Hyvää: moottori, matkustamon tilat. Huonoa: ohjaustuntuma, tavaratila, näytön heijastelualttius. Takavuosina Honda CR-V oli Suomen myydyin katumaasturi – kunnes suomalaisten sydämet sulatti Nissan Qashqai. Yhä suositummaksi nousseen autoluokan eli keskikokoisten katumaasturien kilpailu on vain tiivistynyt. Viidennen sukupolven tyystin uudistuneella Honda CR-V:llä on oivat eväät menestyä. Maahantuojan arvion mukaan ensi vuonna joka toinen myyty Honda on CR-V.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuuntuvat tilatTulokas on edeltäjäänsä voimakkaammin muotoiltu, mutta ulkomitat ovat säilyneet aika lailla ennallaan. Sisäilme on muovinen, mutta viimeistelty. Seitsentuumainen keskinäyttö on kehyksettömänä tyylikäs, mutta samalla altis häiritseville heijasteluille. Kosketusnäytön sovelias sormeilutapa vaatii harjoittelua. Etuistuin on mukava ja tukeva. Ristiselän säätökin löytyy, mutta harmi kyllä kaltevuussäätö hoituu vivulla ja on karkeampitoimisempi kuin pyörösäädin. Ajoasennon saa silti säädettyä ongelmitta istuimen ja ratin säätövarojen ansiosta.Näkyvyys ulos on kunnossa, kiitos kookkaiden sivupeilien ja peruutuskameran.Honda CR-V:n saa viisi- tai seitsenpaikkaisena, jonka valitseva voi muunnella sisätiloja toista istuinriviä siirtämällä. Istuinrivi liikkuu 15 senttiä pituussuunnassa.Takana on hulppean väljät matkustustilat. Takana istutaan korkealla ja jaloille on tilaa, sillä lattia on käytännössä tasainen.Kolmas istuinrivi käytössä tavaroille jää erittäin niukat 150 litran tilat. Lisätilaa saa kaatamalla takimmaisten istuinten selkänojat, mutta harmi kyllä ne muodostavat konttiin kynnyksen ja syövät tilaa. Lisää maavaraaMaavaraa on kasvanut 20 senttiin. Neliveto toimii jouhevasti, vaikkei kuski sitä huomaakaan, että esimerkiksi ylämäkeä kivuttaessa elektronisesti ohjattu järjestelmä välittää portaattomasti enemmän voimaa takapyörille pidon takaamiseksi. Ja kun lisävääntöä ei enää tarvita, monilevykytkin kytkee kardaaniakselin automattisesti irti takatauspyörästöstä. Tämä osaltaan edesauttaa polttoaineen säästämistä.Pyöräkohtainen voimanjako käy ajon aikana ilmi mittaristosta.Uusiutunut moottoriKonepellin alla jyllää tuttu mutta uusiutunut puolitoistalitrainen turboahdettu bensiinimoottori, jossa on tehoa 193 hevosvoimaa. Moottorin elämöinti kuuluu ajoittain häiritsevästi matkustamoon saakka – aktiivisesta taustamelun hallinnasta huolimatta.Seitsenpaikkaisena auto on aina nelivetoinen ja varustettu portaattomalla CVT-vaihteistolla. Auto käyttäytyy nopeuden vaihteluissa jouhevasti ja nykäyksettömästi, vaikka eteneminen tuntuu aika ajoin laiskalta. Kohoava kierrosluku enteilee kuitenkin nopeuden kasvua eikä viive odotusten ja todellisuuden välillä ole liian pitkä.Luvattu WLTP-keskikulutus on 8,9 litraa satasella, johon ei koeajossa päästy vaan keskikulutus nousi selkeästi yli yhdeksän litran.Ohjaustuntuma on turhankin kevyt ja ajolinjalla pysyminen tarkoittaa ajoittaisia korjausliikkeitä. Ohjaus ei palauta kovin nöyrästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakiona paljonHonda CR-V:n vakovarustelu on aiempaa kattavampi. Koeajoautossa on muun muassa avaimeton järjestelmä, mäkilähtöavustin, aktiivinen törmäyksen varoitusjärjestelmä, hätäjarrutusavustin, kaistavahti ja -varoitin, älykäs nopeusrajoitin, aktiiviset kulmavalot, kaukovaloautomatiikka, automaatti-ilmastointi ja mukautuva vakionopeudensäädin.Ylellisyyttä tuovat himmentyvä taustapeili ja nahkaiset istuimet. Mukavaa kyllä keskikyynärnoja on kookas ja säätyy pituussuunnassa. Sen alla on muhkeasti säilytystilaa. Pistokkeita on edessä, kesikonsolissa ja takakontissa.Honda CR-V:n hintahaarukka etuvetoisena ja manuaalivaihteisena on 33 950–35 956 euroa, ja nelivetoisena 40 825–51 265 euroa. Hybridi-versio tulee tarjolle keväällä 2019.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: honda.fi/crv Honda CR-V Lifestyle 7 AT AWD Hinta alkaen 50 538 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 301 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton CVT-automaattivaihteisto, neliveto. Teho 142 kW (193 hv), 5600 r/min Vääntö 243 Nm (2000–5000 r/min) Vääntö 243 Nm (2000–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 201 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1681 mm, akseliväli 2662 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1500/600 kg. Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!