3.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mahtivaunu varakkaille – Audi Q8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi Q8 on huikea paketti voimaa ja ajettavuutta tyylikkäästi viimeisteltynä. Hyvää: moottori, neliveto, ajettavuus, äänettömyys, viimeistely. Huonoa: takapään muotoilu, kosketusnäytön tuntuma, hukattu tavaratila, hinta. Uusi Audi Q8 kolmilitraisella ja kuusisylinterisellä dieselmoottorilla on aika huikea paketti voimaa, ajettavuutta ja kykyjä. Voimaa on liki 290 hevosvoimaa ja sitä tarvitaankin kookkaan auton liikutteluun. Vääntöä on muhkeasti: 600 newtonmetrin verran. Moottorin äänimaailma hivelee korvia, muttei juuri matkustamon kuulu.Voima välittyy tiehen erinomaisen jouhevan automaattivaihteiston ja monissa aiemmissakin Audeissa päteväksi koetellun nelivedon kautta. Miellyttävän ajettavuuden kruunaavat selkeä ohjaustuntuma ja lisävarusteinen mukautuva ilmajousitus.Hiilidioksidipäästöt ovat voimaan ja kokoon nähden maltilliset, mutta silti 222 grammaa kilometrillä (WLTP).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahalla saa paljonAutolla on hintaa tolkuttomasti, mutta kyllä rahatukolla saa autoakin. Audi Q8:n vakiovarustelu on erittäin kattava. Rahalla saa myös mukavuutta ja ylellistä ilmettä: nahka hellii, äänieristetyt sivulasit vaimentavat ajomelua, selkeä digitaalinen mittaristo näyttää hyvältä ja erinomaiset istuimet säätyvät sähköisesti.Suurikokoisen kosketusnäytön käyttö ärsyttää ajoittain, oikeaa painallusvoimaa saa hakea ja näytön pinta tuhraantuu ikävästi näpelöinnistä. Navigoitavan osoitteen kirjoittaminen kirjain kerrallaan sormenpäällä käy yllättävän kätevästi.Kömpelö ja ketteräOnnistunut muotoilu on pitkälti makukysymys. Omaan makuun jyhkeä keula ja sivuprofiili miellyttävät silmää, mutta katseen lipuessa perää kohti muuttuu mieli. Takaa auto näyttää vain kolhon kookkaalta.Saa olla eri mieltä.Tavaratilaa on toki kuutisensataa litraa, mutta silti vähemmän kuin ulkoa katsottuna voisi kuvitella. Takaistuimilla on ruhtinaallisen väljät matkustustilat. Liki viisimetrisellä autolla on akseliväliä kolme metriä. Se on kokonsa vuoksi sekä kömpelö että ketterä.Kookas ja painava auto on todella vakaa ajettava, ja erittäin vaivaton kumppani matka-ajoon. Auto pysyy valitulla ajolinjalla kuin juna.Autossa oleva lisävarusteinen nelipyöräohjaus antaa kuskille luottamusta nojata kaarteisiin. Ja kääntyy auto tiukoissa liikenneympyröissä kokoonsa nähden aika ketterästi. Kaupungissa katumaasturin viikkailu katusokkelikoissa on ajoittain tuskaista: tuntuu, ettei auto mahdu millään kadunvarren pysäköintilokosiin. Selkeät kameranäkymät, pysäköintitutkat sekä tunnokas ja riittävästi tehostettu ohjaus auttavat ja tekevät työnsä kiitettävästi.Koeajoauto on varustettu matka-ajoon mukavuutta tuovalla Tour-paketilla (lisävarusteena 3 421 e), johon kuuluvat mukautuva vakionopeudensäädin ruuhka-avustimella, törmäyksenestoavustin, kaistaltapoistumisvaroitin, hätäjarrutusavustin, taloudellisuusavustin ja kääntymisavustin.Moni ruksannee lisävarustelistalta 2 200 euron City-teknologiapaketin, joka tarkoittaa kaupunkiajossa turvaa tuovia poikittaisliikenteestä varoittavaa avustinta, kaistanvaihtoavustinta sekä poistumisvaroitinta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.audi.fi/q8 Audi Q8 3.0 V6 TDI 210 kW Quattro Tiptronic Hinta alkaen 134 850 € Koeajetun auton hinta varusteineen 157 247 € Moottori Dieselmoottori 2 967cm³, 6 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 210 kW (286 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 600 Nm (2250–3250 r/min) Vääntö 600 Nm (2250–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 245 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 222 g/km Mitat pituus 4986 mm, leveys 1995 mm, korkeus 1705 mm, akseliväli 2995 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 800/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous