3.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mahtivaunu varakkaille – Audi Q8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi Q8 on huikea paketti voimaa ja ajettavuutta tyylikkäästi viimeisteltynä. Hyvää: moottori, neliveto, ajettavuus, äänettömyys, viimeistely. Huonoa: takapään muotoilu, kosketusnäytön tuntuma, hukattu tavaratila, hinta. Uusi Audi Q8 kolmilitraisella ja kuusisylinterisellä dieselmoottorilla on aika huikea paketti voimaa, ajettavuutta ja kykyjä. Voimaa on liki 290 hevosvoimaa ja sitä tarvitaankin kookkaan auton liikutteluun. Vääntöä on muhkeasti: 600 newtonmetrin verran. Moottorin äänimaailma hivelee korvia, muttei juuri matkustamon kuulu.Voima välittyy tiehen erinomaisen jouhevan automaattivaihteiston ja monissa aiemmissakin Audeissa päteväksi koetellun nelivedon kautta. Miellyttävän ajettavuuden kruunaavat selkeä ohjaustuntuma ja lisävarusteinen mukautuva ilmajousitus.Hiilidioksidipäästöt ovat voimaan ja kokoon nähden maltilliset, mutta silti 222 grammaa kilometrillä (WLTP).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahalla saa paljonAutolla on hintaa tolkuttomasti, mutta kyllä rahatukolla saa autoakin. Audi Q8:n vakiovarustelu on erittäin kattava. Rahalla saa myös mukavuutta ja ylellistä ilmettä: nahka hellii, äänieristetyt sivulasit vaimentavat ajomelua, selkeä digitaalinen mittaristo näyttää hyvältä ja erinomaiset istuimet säätyvät sähköisesti.Suurikokoisen kosketusnäytön käyttö ärsyttää ajoittain, oikeaa painallusvoimaa saa hakea ja näytön pinta tuhraantuu ikävästi näpelöinnistä. Navigoitavan osoitteen kirjoittaminen kirjain kerrallaan sormenpäällä käy yllättävän kätevästi.Kömpelö ja ketteräOnnistunut muotoilu on pitkälti makukysymys. Omaan makuun jyhkeä keula ja sivuprofiili miellyttävät silmää, mutta katseen lipuessa perää kohti muuttuu mieli. Takaa auto näyttää vain kolhon kookkaalta.Saa olla eri mieltä.Tavaratilaa on toki kuutisensataa litraa, mutta silti vähemmän kuin ulkoa katsottuna voisi kuvitella. Takaistuimilla on ruhtinaallisen väljät matkustustilat. Liki viisimetrisellä autolla on akseliväliä kolme metriä. Se on kokonsa vuoksi sekä kömpelö että ketterä.Kookas ja painava auto on todella vakaa ajettava, ja erittäin vaivaton kumppani matka-ajoon. Auto pysyy valitulla ajolinjalla kuin juna.Autossa oleva lisävarusteinen nelipyöräohjaus antaa kuskille luottamusta nojata kaarteisiin. Ja kääntyy auto tiukoissa liikenneympyröissä kokoonsa nähden aika ketterästi. Kaupungissa katumaasturin viikkailu katusokkelikoissa on ajoittain tuskaista: tuntuu, ettei auto mahdu millään kadunvarren pysäköintilokosiin. Selkeät kameranäkymät, pysäköintitutkat sekä tunnokas ja riittävästi tehostettu ohjaus auttavat ja tekevät työnsä kiitettävästi.Koeajoauto on varustettu matka-ajoon mukavuutta tuovalla Tour-paketilla (lisävarusteena 3 421 e), johon kuuluvat mukautuva vakionopeudensäädin ruuhka-avustimella, törmäyksenestoavustin, kaistaltapoistumisvaroitin, hätäjarrutusavustin, taloudellisuusavustin ja kääntymisavustin.Moni ruksannee lisävarustelistalta 2 200 euron City-teknologiapaketin, joka tarkoittaa kaupunkiajossa turvaa tuovia poikittaisliikenteestä varoittavaa avustinta, kaistanvaihtoavustinta sekä poistumisvaroitinta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.audi.fi/q8 Audi Q8 3.0 V6 TDI 210 kW Quattro Tiptronic Hinta alkaen 134 850 € Koeajetun auton hinta varusteineen 157 247 € Moottori Dieselmoottori 2 967cm³, 6 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 210 kW (286 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 600 Nm (2250–3250 r/min) Vääntö 600 Nm (2250–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 245 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 222 g/km Mitat pituus 4986 mm, leveys 1995 mm, korkeus 1705 mm, akseliväli 2995 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 800/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster