26.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: mainettaan parempi – Ford Ecosport ST-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkään päivitetty Ford Ecosport on yllättävän miellyttävä, myös sporttisempana ST-Line -painoksena. Hyvää: etuistuimet, jouheat hallintalaitteet, näppärät ulkomitat, kilpailijoista poikkeava olemus. Huonoa: näkyvyys etuviistoon, takaistuimen polvitilat. Ford Ecosport, sinisen ovaalimerkin pienin katumaasturi, omaa varsin monivivahteisen kehityshistorian, kuten jo talvisessa ensikoeajossa kerroimme. Kesärengaskelien tullen oli aika ottaa autosta jatkotyypit, tällä kertaa hieman menevämmällä ST-Line -varustelulla sekä astetta voimakkaammalla moottorilla.ST-Line kohottaa Ecosportin hankintahintaa reilut 1 200 euroa seuraavaksi edullisempaan eli Titanium-varustetasoon verrattuna. Vastineeksi saa varsin runsaasti tilpehööriä, kuten mustat etusäleiköt ja mustan katon pilareineen sekä kattokaiteineen, helmalevikkeet sekä tuumaa suuremmat 17” kevytmetallivanteet – mutta myös hyötytavaraa, kuten urheilullisemman jousituksen ja parkkitutkan taakse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNyt nelivetonakinSisällä autossa havaitsee niin ikään ST-Line -eroavaisuuksia, sillä ohjauspyörä, vaihdekepin nuppi ja seisontajarrun kahva ovat saaneet nahkaverhoiluunsa punaiset tikkaukset. Istuimissakin osa kankaasta on korvattu nahalla.Moottorivaihtoehtoja on Titaniumin tapaan tarjolla kolme, nyt koeajetun yksilitraisen 140-hevosvoimaisen bensakoneen lisäksi saman voimanlähteen 125-heppainen versio. Ensin mainittu on aina manuaalivaihteinen, jälkimmäinen automaatti.Ja laajenipa valikoima keväällä myös manuaalivaihteisella ja nelivetoisella, 1,5-litraisella 125 hv:n dieselmallilla. Sen sijaan bensamallit vetävät aina edestä. Pahnanpohjimmaisena on lisäksi 125-heppaisen bensamallin riisutumpi Trend-manuaaliversio.Lyhyt korkeallaEcosport poikkeaa luokkansa yleisestä suuntauksesta, sillä se on segmenttinsä lyhyin auto vain karvan päälle neljän metrin kokonaispituudellaan. Myös maavaraa, kuten maasturimaista habitusta muutenkin, esiintyy keskivertoa runsaammin.Jyhkeyttä löytyy tuntoaistinkin perusteella, sillä ovenkahva ja seuraavana kosketusvuorossa oleva ohjauspyörän kehä ovat paksuntukevaa sorttia. Sama jatkuu istuimessa, joka on muotoiltu muhkeaksi ja mukavaksi.Pitkällä kuljettajalla pitkittäissäätövara tosin kolahtaa nykyautojen yleisestä suuntauksesta poiketen tappiin, mutta riittää juuri. Myös portaallinen selkänojan säätö aiheuttaa ajoasennon etsijälle omat kompromissinsa.Sinänsä selkeää ja varsin näyttävääkin kojelautaa sävyttävät pienet ergonomian epäkohdat. Kylläkin hyvällä grafiikalla toteutettu kosketusnäyttö saisi olla paremmin kuskin ulottuvilla, lämmityslaitteen säätimet on jätetty turhan alas ja ratista löytyvien vakionopeudensäätimen nappuloiden muotoilua voisi vielä hioa.Valmiin tuntuinenKaupunkiajoon startattaessa havaitsee välittömästi kauas eteen sijoitetut A-pilarit, jotka pikkuisista sivuikkunoistaan huolimatta jättävät melkoiset katveet etuviistoon.Sitä vastoin hallintalaitteet tuntuvat oikeinkin hyviltä. Ohjaus on luonnollinen, vaihteet lopsahtavat napakasti ja moottori vetää alakierroksilta täyteläisesti. Kone on myös käyntiääneltään hyvin hiljaista sorttia, eikä melutaso muutenkaan rasita – etenkin auton kokoluokka huomioon ottaen.Niinpä Ecosport on jopa moottoritienopeuksissa yllättävän vakaa ja miellyttävä matkakumppani. Maasturimaisuudesta kielii vain hieman hypähtelevä ja keinahteleva kulku, johon tottuu nopeasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersoonallinen peräTakaistuimen polvitiloissa auton lyhyys tuntuu kaikkein selvimmin, sillä pitkä henkilö ei enää oikein mahdu toisen samanmittaisen taakse ilman molempien mittavia kompromisseja.Sitä omintakeisemmaksi tilaratkaisut muuttuvat, mitä taemmas autossa edetään. Näkyvin poikkeavuus massasta on ”tallinovityyppinen” eli vasemmasta reunastaan saranoitu takaluukku, joka saattaa aluksi tuntua turhalta kikkailulta.Hetken jälkeen alkaa kuitenkin löytää monia hyviäkin puolia. Toisin kuin tavanomaisessa ylös aukeavassa luukussa, pitkän kuormaajan ei tarvitse varoa päätään, ja lapset pystyvät aukomaan ja sulkemaan luukkua vaivatta. Eikä kosketusvaaraa matalan autotallin kattoonkaan synny.Taskuparkissa, tai kun auto on peruutettu seinää vasten, Ecosportin luukku on tietysti tilaa vievänä epäkäytännöllisempi, mutta kaupan pihoilla tai parkkihalleissa tätäkään ongelmaa ei yleensä ole, kun auto ajetaan ruutuun keula edellä.Myös muunneltavuus on toteutettu persoonallisesti. Laajennus tapahtuu kahdessa erisuuruisessa osassa ilman suksiluukkua, ja alas käännetyt selkänojat vaikuttaisivat alkuun jäävän varsinaiseen tavaratilaan nähden varsin vinoon asentoon.Vaan eipä hätää, sillä myös säädettävä tavaratilan välipohja asettuu tarvittaessa samaan kulmaan, joten häiritseviä kynnyksiä ei sittenkään synny, eikä nostokynnystäkään jää piirun vertaa. Vain irrotettava hattuhylly on kovin kevytrakenteinen.Massasta erottuvaJuuri nämä tilaratkaisut, yhdessä maasturimaisten ja kompaktien ulkomittojen kanssa, tekevät Ecosportista luokassaan erottuvan kulkuneuvon.Erottuvuutta toki tarvitaan, sillä kaikkein kompaktimpien katumaasturien joukossa ostajien mieltymyksistä tappelee yli kaksikymmentä enemmän tai vähemmän tuoretta automallia. Tässä kisassa ei tietysti haittaa, että Ecosportin perusominaisuudet ovat yllättävänkin hyvin kohdallaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Ford Ecosport ST-Line 1.0 Ecoboost 140 hv M6 Hinta alkaen 24 288 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 022 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 180 Nm (1500–5000 r/min) Vääntö 180 Nm (1500–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4096 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1713 mm, akseliväli 2519 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja