31.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: matalampi maastomalli – Mercedes-Benz E All Terrain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E All-Terrain ei ole maasturi, mutta mukavuudessa sitä on vaikea voittaa. Hyvää: matkustusmukavuus, ajettavuus, tilat. Huonoa: niukka mallivalikoima. On oikeastaan aika ihmeellistä, etteivät stuttgartilaiset ole aikaisemmin luoneet maastomaisempaa painosta farmarimallistaan, vaikka neliveto onkin kuulunut valikoimaan jo vuosikymmenten ajan. Nyt kun Mercedes-Benz E All-Terrain on täällä, se nimittäin tuntuu hyvin valmiilta, kuin sukupolvien myötä jalostuneelta tuotteelta.Ennen kaikkea All-Terrainilla vastataan Audin Allroad- ja Volvon Cross Country -mallien asettamiin haasteisiin. Premium-merkkinelikosta vain BMW on toistaiseksi ulkona tästä taistosta, ja turvautuu huonon tien tullen pelkästään katumaastureihinsa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi niin varpaisillaanKoska samaan aikaan koeajossamme oli uusi Volvo V90 Cross Country, pientä vertailua E All-Terrainiin oli vaikea välttää.Jos on Volvo lähtenyt roimasti korottamaan oman maastokartanoautonsa alustaa vakiomalliin verrattuna, Mercedeksellä on tässä mielessä pysytelty lähempänä maanpintaa.Kun ilmajousitus on normaalitasossaan, All-Terrainin pohja on vain vain kolmisen senttiä korkeammalla tien pinnasta kuin vakiomallisessa E-farmarissa. Maksimissaan maavaraa on tehtaan mukaan 15,6 senttiä, kun jousitus on säädetty korkeimpaan asentoonsa ja nopeutta on korkeintaan 35 kilometriä tunnissa.Eroa Volvon ilmoittamaan 21 sentin maavaraan kertyy siis senttikaupalla, mikä kannattaa pahimmalla kinttupolulla pitää mielessä.Vastineeksi saksalaisen ulkonäkö ei ole aivan niin jyhkeä kuin ruotsalaisessa, pikemminkin vain hieman farkusta vahvistettu – keinoina muun muassa kilpailijasta tutut tummanharmaat muoviosat korin alalaidoilla.Ihanasti ilmavampiSe, mitä V90-Volvoon ei saa lainkaan, on juuri tuo vakiovarusteinen neljän pyörän ilmajousitus tasonsäädöllä. Se, ja muut alustan hyvyydet takaavat All-Terrainin matkustajille todella hyvän mukavuuden. Niin isot kuin terävätkin töyssyt ynnä soratien pyykkilautapinta ylittyvät juhlallisesti, eikä nypytyksestä ole tietoakaan.Silti ajotuntuma on täsmällinen: kori ei juuri huojahtele edes ajotilan comfort-asennossa, vaikka kaarrettaisiin renkaiden pitokyvyn rajoilla. Ohjaustuntokin on hyvin luonnollinen, mutta samalla suoralla tiellä rauhallinen.All-Terrainiin on alkuun saatavana vain yksi moottorivaihtoehto, aiemmissa koeajoissamme erinomaiseksi osoittautunut kaksilitrainen diesel, luonnollisesti nelivetoon ja automaattivaihteistoon yhdistettynä. Myöhemmin valikoima laajenee vielä kuusisylinterisellä tehodieselillä.Tämänkin moottorin ”vajaapyttyisyys” on häivytetty onnistuneesti taka-alalle, ja meidän oloissamme suorituskyky on vähintään hyvä. Yhdeksänportaisen automaatin toimintaa ei edes huomaa.Muutakin maastolisääKuten Volvossa, ajotiloja on täydennetty erityisellä maastoajo-ohjelmalla, joka All-Terrainissa vaikuttaa muun muassa ilmajousituksen, luistoneston ja vaihteiston toimintoihin.Lisäksi mittaristoon ilmestyy auton luonne huomioiden vähän ylimitoitetultakin vaikuttavaa off road -informaatiota, kuten ohjauskulma, lähestymis- ja jättökulmat sekä kaasu- ja jarrupolkimien asennot. Sisätilat ja etenkin tavaratila riittävät moneen lähtöön, kuten on asian laita tavallisessakin E-sarjan farkussa. Myös kojelauta on tismalleen samanlainen, siis pienen totuttelun jälkeen hyvin toimiva.Koeajoautoon oli valittu ison keskinäytön kumppaniksi perinteinen analoginen mittaristo, joka on vähintään yhtä selkeä kuin aiemmin kokeilemamme digitaalinen painos. Ja päälle tulee vielä mittariston klassisempi, sanoisimmeko mersumaisempi, ulkoasu.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/e-class/all-terrain Mercedes-Benz E 220d 4Matic T A All-Terrain Hinta alkaen 71 260 € Koeajetun auton hinta varusteineen 83 001 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 143 kW (194 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 231 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4933 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen