31.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: matalampi maastomalli – Mercedes-Benz E All Terrain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E All-Terrain ei ole maasturi, mutta mukavuudessa sitä on vaikea voittaa. Hyvää: matkustusmukavuus, ajettavuus, tilat. Huonoa: niukka mallivalikoima. On oikeastaan aika ihmeellistä, etteivät stuttgartilaiset ole aikaisemmin luoneet maastomaisempaa painosta farmarimallistaan, vaikka neliveto onkin kuulunut valikoimaan jo vuosikymmenten ajan. Nyt kun Mercedes-Benz E All-Terrain on täällä, se nimittäin tuntuu hyvin valmiilta, kuin sukupolvien myötä jalostuneelta tuotteelta. Ennen kaikkea All-Terrainilla vastataan Audin Allroad- ja Volvon Cross Country -mallien asettamiin haasteisiin. Premium-merkkinelikosta vain BMW on toistaiseksi ulkona tästä taistosta, ja turvautuu huonon tien tullen pelkästään katumaastureihinsa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei niin varpaisillaan Koska samaan aikaan koeajossamme oli uusi Volvo V90 Cross Country, pientä vertailua E All-Terrainiin oli vaikea välttää. Jos on Volvo lähtenyt roimasti korottamaan oman maastokartanoautonsa alustaa vakiomalliin verrattuna, Mercedeksellä on tässä mielessä pysytelty lähempänä maanpintaa. Kun ilmajousitus on normaalitasossaan, All-Terrainin pohja on vain vain kolmisen senttiä korkeammalla tien pinnasta kuin vakiomallisessa E-farmarissa. Maksimissaan maavaraa on tehtaan mukaan 15,6 senttiä, kun jousitus on säädetty korkeimpaan asentoonsa ja nopeutta on korkeintaan 35 kilometriä tunnissa. Eroa Volvon ilmoittamaan 21 sentin maavaraan kertyy siis senttikaupalla, mikä kannattaa pahimmalla kinttupolulla pitää mielessä. Vastineeksi saksalaisen ulkonäkö ei ole aivan niin jyhkeä kuin ruotsalaisessa, pikemminkin vain hieman farkusta vahvistettu – keinoina muun muassa kilpailijasta tutut tummanharmaat muoviosat korin alalaidoilla. Ihanasti ilmavampi Se, mitä V90-Volvoon ei saa lainkaan, on juuri tuo vakiovarusteinen neljän pyörän ilmajousitus tasonsäädöllä. Se, ja muut alustan hyvyydet takaavat All-Terrainin matkustajille todella hyvän mukavuuden. Niin isot kuin terävätkin töyssyt ynnä soratien pyykkilautapinta ylittyvät juhlallisesti, eikä nypytyksestä ole tietoakaan. Silti ajotuntuma on täsmällinen: kori ei juuri huojahtele edes ajotilan comfort-asennossa, vaikka kaarrettaisiin renkaiden pitokyvyn rajoilla. Ohjaustuntokin on hyvin luonnollinen, mutta samalla suoralla tiellä rauhallinen. All-Terrainiin on alkuun saatavana vain yksi moottorivaihtoehto, aiemmissa koeajoissamme erinomaiseksi osoittautunut kaksilitrainen diesel, luonnollisesti nelivetoon ja automaattivaihteistoon yhdistettynä. Myöhemmin valikoima laajenee vielä kuusisylinterisellä tehodieselillä. Tämänkin moottorin ”vajaapyttyisyys” on häivytetty onnistuneesti taka-alalle, ja meidän oloissamme suorituskyky on vähintään hyvä. Yhdeksänportaisen automaatin toimintaa ei edes huomaa. Muutakin maastolisää Kuten Volvossa, ajotiloja on täydennetty erityisellä maastoajo-ohjelmalla, joka All-Terrainissa vaikuttaa muun muassa ilmajousituksen, luistoneston ja vaihteiston toimintoihin. Lisäksi mittaristoon ilmestyy auton luonne huomioiden vähän ylimitoitetultakin vaikuttavaa off road -informaatiota, kuten ohjauskulma, lähestymis- ja jättökulmat sekä kaasu- ja jarrupolkimien asennot. Sisätilat ja etenkin tavaratila riittävät moneen lähtöön, kuten on asian laita tavallisessakin E-sarjan farkussa. Myös kojelauta on tismalleen samanlainen, siis pienen totuttelun jälkeen hyvin toimiva. Koeajoautoon oli valittu ison keskinäytön kumppaniksi perinteinen analoginen mittaristo, joka on vähintään yhtä selkeä kuin aiemmin kokeilemamme digitaalinen painos. Ja päälle tulee vielä mittariston klassisempi, sanoisimmeko mersumaisempi, ulkoasu. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/e-class/all-terrain Mercedes-Benz E 220d 4Matic T A All-Terrain Hinta alkaen 71 260 € Koeajetun auton hinta varusteineen 83 001 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 143 kW (194 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 231 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4933 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan