9.7.2025

Koeajo: Maxus eDeliver 5 – edullinen kaupunkijakelija

Kuva Manu Tuppurainen

Maxus eDeliver 5 on tehty ennen kaikkea kaupunkiliikenteen tehtäviin. Akkukapasiteettinsa puolesta siitä olisi pidemmillekin matkoille.

Vanha sanonta, rahalla saa ja hevosella pääsee pitää Maxuksen uutuuspakun, eDeliver 5 -mallin kohdalla ihan hyvin paikkaansa.

Kun täyssähköisellä pakettiautolla on hintaa 49 000 euroa ja rapiat, ihan kaikkea sillä ei saa. Maxus eDeliver 5 -malli on siis noin 10 000 euroa edullisempi kuin muut vastaavat ja vastaavankokoiset täyssähköiset pakettiautot. Tämä on tietysti myös kilpailuvaltti, kymppitonni on iso raha, mutta silloin joutuu tinkimään muutamasta ominaisuudestakin.

Yksi ominaisuus, mistä Maxuksen kohdalla joutuu tinkimään, on ajettavuus. Valitettavasti Maxus eDeliver 5 on hieman raskas ajettava. Auto on alustansa puolesta todella raskas, sillä alusta nypyttää ilman painavaan kuormaa todella pahasti, alustan pompotus on vielä pahempaa kuin eDeliver 7 -mallissa.

Lisäksi auton ohjaus on onnettoman kevyt ja vasteeton. Kaiken tämän kruunaa vielä erikoisen huono istuinergonomia ja kuljettajanergonimia – eDeliver 5 on on suoraan sanottuna kuljettajan näkökulmasta raskas ja uuvuttava ajaa, varsinkin silloin kun ratin takana täytyy olla pidempään. Se sopii lyhyeen kaupunkijakeluun kaikkein parhaiten. Kaupungissa auto on ketterä ja helppo pyöritellä. Autoon kulkeminen ja siitä poistuminen on helppoa ja vaivatonta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suhinaa ohjaamossa

Kun ajonopeus nousee 80 kilometrin tuntumaan tai sen yli, myös erilaiset suhinat ja kohinat valtaavat auton ohjaamon. Kovemmissakin nopeuksissa Maxuksessa korostuu nimenomaan se, että auto on parhaimmillaan juuri kaupunkinopeuksissa eikä maantiellä.

Tämän kaiken toisena puolena on tietysti sitten se viidenneksen edullisempi hinta kuin monessa muussa saman kokoluokan kilpailijassa. Kun mietitään autojen takaisinmaksuaikoja, kymppitonni on iso raha ja pakettia sen eteen saa kyllä kovin kuskata. Maxus eDeliver 5 on siis todellinen budjettipaku.

Kompaktista koostaan huolimatta tavaratilalla Maxuksessa on kokoa 6,6 kuutiota. Lastauksen voi hoitaa perältä tai molemmilla kyljillä olevista liukuovista. Kyytiin mahtuu standardinomaiset pari eurolavaa.

Maxuksen hintaan saa myös persoonallisen ulkomuodon sekä väljän ohjaamon. Maxus eDeliver 5 on erikoisen näköinen sähköpaku. Sen tylppä, kuin suoraan seinää päin ajettu keula sekä siihen upotetut led-ajovalot tekevät siitä erikoisen näköisen.

Kokonaan uudelle alustalle

Maxus eDeliver 5 on tehty kokonaan uudelle MILA-alustalle. Se tarkoittaa uutta ja kevyttä sähköauton infrastruktuuria, joka keveytensä vuoksi takaa tietysti myös hyvän toimintamatkan suhteellisen pienellä akulla. Auton akku onkin vain 64 kilowattitunnin kokoinen, mutta pelkässä kaupunkiajossa toimintamatka onkin sitten jo viidettäsataa kilometriä. Ajossa auto myös siltä, että siinä ei ole paljoa massaa. Maxus eDeliver 5 on ensimmäinen Maxus joka käyttää uutta MILA-perusratkaisua.

MILA-alustaratkaisun ansiosta autossa on myös väljä ohjaamo, varsinkin jalkatilan osalta. Polttomoottorikäyttöisissä pakettiautoissa keulalla oleva moottori vie tilaa, ja sen vuoksi ohjaamon jalkatila jää monessa autossa ahtaaksi. Maxuksessa tätä ongelmaa ei ole.

Uuden perusarkkitehtuurin vuoksi myös auton tietoviihdejärjestelmä on uusi. Suureen 12,3 tuuman tietoviihdejärjestelmän näyttöön saa yhdistettyä langattomasti muun muassa Apple CarPlayn sekä Android Auton. Tietoviihdejärjestelmän käyttäminen on melko selkeää ja kokemus on intuitiivinen.

Maxuksessa on myös hyvä takuu. Auton takuu on 5 vuotta tai 100 000 kilometriä, kumpi täyttyy aiemmin ja auton ajoakuston takuun on puolestaan 8 vuotta tai 200 000 kilometriä.

Akkukapasiteetin puolesta autolla taittaisi pidemmänkin matkan. Vaikka akku ei ole järin iso, auton kulutus on kuitenkin maltillista, jonka vuoksi toimintasäde on melko pitkä. Siinä puolessa Maxus on kyllä onnistunut. Latausteho ei ole järisyttävä, mutta pienen akun täyttää 20 prosentista 80 prosenttiin runsaassa 40 minuutissa.

Hyvää ja huonoa

  • Tilava ohjaamo
  • Selkeä ohjaamo
  • Alusta
  • Ajettavuus
  • Istuinergonomia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maxus eDeliver 5

SÄHKÖAUTO, etuveto

120 kW (163 hv), 240 Nm

Akku brutto / netto 64 / – kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 70 kW

WLTP-kulutus 21,0 kWh / 100 km

toimintamatka 335 km

Suorituskyky 0–100 km/h 10,7 s

huippunopeus 120 km/h

Mitat

Pituus 4 800 mm

Leveys 1 874 mm

Korkeus 1 960 mm

Akseliväli 3 100 mm

Tavaratila 6 600 l

Omamassa 1 850 kg

perävaunu 1 500 / 750 kg

Euro NCAP 5 (2025)

Takuu 5 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 200 000 km

Hinta alkaen 49 305 €

koeajoauto 49 305 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat