16.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG C 63 S E Performance T – Susi lampaan vaatteissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG C 63 T on rata-auto perhefarmarin kuorissa. Hyvää: teho, pito, ohjaus, jarrut, ajoasento Huonoa: paino, kova jousitus, hipaisunäppäimet, kulutus Ajan viimeiset kulmat sähköllä yrittäen olla herättämättä huomiota pakoputken pörpötyksellä. Pihan poikia ei käy huijaaminen, Mercedes-AMG C 63 T paljastetaan heti pihan kovimmaksi rassiksi. Farmarikori ei hämää hetkeäkään. AMG:n maski, leveämpien lokasuojien piilossa olevat 275-leveät renkaat ja mattamusta väri kielivät voimavaroista.Kohta jo kiertää varma tieto markkinoiden nopeimmasta farmarista, mutta ei ole kuulemma niin makee kuin edellinen. Veekasi on nimittäin vaihtunut kaksilitraiseen nelisylinteriseen. Kaiken lisäksi sen avuksi on lisätty sähkömoottori. Yritän neuvoa poikia, että sähköajolla saadaan laskettua kulutusta, päästöjä ja autoveron määrää. Turha yrittää, pappa. No, onhan formuloissakin sähkömoottori antamassa lisätehoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatapäivän sankariAMG:n käsittelyssä pikkuporvarillinen C-Mersu muuttuu kireäksi rataohjukseksi. Ällistyttävintä on nelisylinterisestä kaksilitraisesta moottorista houkuteltu ennätyksellinen teho, 476 hevosvoimaa. Lukema on sama kuin alkuun edeltävästä nelilitraisesta veekasista saatiin.Viritysaste on kilpa-autojen luokkaa. Se ei ole kuitenkaan riittänyt, vaan taka-akselille on lisätty 204-hevosvoimainen sähkömoottori. Kardaaniakseli välittää tehoa molempiin suuntiin, pelkällä sähköajolla se siirtää tehoa etupyörille, neliveto on aina käytössä.Vaikka polttomoottori on puolitettu, sähkömoottori ja akusto heilauttavat vaa’an viisarin liki 2200 kiloon. Sähkötekniikka taka-akselilla tasaa painonjakaumaa ja suoritusarvot ovat kuitenkin parantuneet. Kiihtyvyyslukema sataseen 3,4 s alittaa parilla kymmenyksellä arkkivihollisen M3:n arvon. Race-, boost- ja ESP sport- asetuksilla maksimiteho 680 hv on käytettävissä vain kymmenen sekuntia, mutta silloin vauhtia onkin jo yli 200. Jatkuva maksimiteho on 570 hv.Pysäyttäminen palauttaa naaman nahat takaisin ryppyyn levyjarrujen ja rekuperaation yhteistoimin. Nopealla ja tunnokkaalla ohjauksella C taittuu mutkiin innokkaasti ja tarkasti. Neliveto ja nelipyöräohjaus avittavat toki osaltaan. Farmariperä ja paino unohtuvat nopeasti vauhdin kasvaessa. Nopea eteneminen sujuu helposti kokemattomammaltakin kuskilta.Iloa arkipäiviinAMG:n ainoassa farmarimallissa on hyvät perheauton tilat, takaistuimelle sopii mainiosti aikuinenkin. Kolmea taakse ei mahdu, sen verran syvälle istuin on upotettu lokasuojien väliin. Istuma-asento on luonteva kaikilla paikoilla. Istuimia ei ole muotoiltu häiritsevän kuppimaisiksi, mutta tukea piisaa joka tapauksessa vauhdikkaammassakin menossa.Käytettävyysmoitetta aiheuttaa vain tavaratilan mataluus. Pohja on jo muutenkin korkeammalla sähkötekniikan takia, mutta lisäksi akuston jäähdytys vaatii vielä lisäkyömyn pohjaan.Äimistelyä lisää akuston pieni koko 6,1 kWh, josta sähköajoon on käytössä vain 3/4osaa lopun ollessa valmiina lisätehoa antamaan. Sähköllä ei siis pitkälle pötki, oikein yrittämällä 20 km, käytännössä 10 km. Sähköllä ajettaessa suorituskyky on laimea, mutta mukavuus parhaimmillaan, tasaista ja äänetöntä vetoa. Moottorin käydessä mennään suorituskyvyn ehdoilla, vaihteetkin kytkeytyvät pikemminkin nykäyksenä kuin nyykähdyksenä.Ajomoodeja ja säätökombinaatioita on runsaasti, mutta jo Comfort-valinnalla ilmajousitus on epämiellyttävän kova mukulakivetyksellä. Oikeastaan jousitus alkaa toimia vasta satasen vauhdista alkaen. Kolme sport-tasoa hivuttavat jousitusta, ohjausta, moottoria, vaihteistoa, ajonvakautusta ja pakoputkistoa aina vain enemmän rata-ajon suuntaan. Tinkimättömyys heijastuu myös kulutukseen, alle kymmenen litran ei pääse yrittämälläkään, auto ja kuljettaja sporttimoodissa 15 l/100km lienee lähempänä.Teksti ja kuvat Petri Munukka Mercedes-AMG C 63 S E Performance T Hinta alkaen 139 775 € Koeajetun auton hinta varusteineen 160 142 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, LATAUSHYBRIDI, NELIVETO Vääntö 865 Nm Vääntö 865 Nm Akku Akku brutto 6,1 kWh Toimintamatka 13 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 500 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 270 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4 842 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2875 mm Tavaratila: 324 l Omamassa: 2190 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 1800 kg Muu tieto Lataus Type 2: 3,7 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin