26.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake – sadan tonnin arvoinen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Mercedes-AMG pyytää CLA 45 S -mallista varusteineen noin sata tuhatta euroa, täytyy sen olla erityinen auto. Hyvää: Moottori, suorituskyky, tuntuu erityiseltä, toimii arkiautona. Huonoa: Huonoa Comfort-asetus vedättää liian pienillä kierroksilla, lisävarusteet arvokkaita. Aloitetaan ohittamattomasta tosiasiasta: koeajoauto, jonka koko komea nimi kuuluu Mercedes-AMG CLA 45 S Matic+ A Shooting Brake, on johdannainen tavallisesta A-sarjasta. Silti se maksaa perusvarustein 94 204 euroa, eli runsaat kolme kertaa enemmän kuin perheauto A 160.Se tylsistä reaaiteeteistä: tiettyinä hetkinä AMG-käsitelty CLA 45 S on niin makea, että se tuntuu korkeaverotteisen hintansa arvoiselta. Miten se on mahdollista?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntuu erityiseltäJos Mercedes-Benzin kompaktiautomalliston AMG-käsitelty 35-sarja jätti meidät hieman kylmäksi, tuntuu nyt ajettu 45 S kuin täsmäiskulta sen puutteisiin. Kaikki numeroarvot ovat vaikuttavampia, mutta ennen kaikkea niiden muodostama kokonaisuus tuntuu erityiseltä.Korkeatasoisen show’n tähdeksi nousee moottori. Se on edeltäjämallista perinpohjin jalostettu kaksilitrainen turboahdettu nelisylinterinen. Perusta ei kuulosta jännältä, mutta konseptia ei kannata kokeilematta tuomita. Sarjatuotantomoottoriksi järjettömän korkea viritysaste – 210,5 hevosvoimaa litraa kohden – tarkoittaa 421 hevosvoiman huipputehoa. Eikä takapuolidynanometri epäile, moottori vetää häkellyttävän raivokkaasti noin 2 500 kierrokselta minuutissa asti aina punarajalle saakka.Äänimaailma koostuu tummasta teollisesta mörinästä. Voimantunto on läsnä, mutta sielukkuutta tai kiehtovuutta kireän turbonelosen työskentely ei tarjoa. Toisaalta keinotekoisen paukkeen määrää on karsittu edeltävästä 45-sukupolvesta. Hyvä niin, sillä keskustojen liikennevaloista vaihtopaukkein ampaisevat sportit eivät ole omiaan liputtamaan autoharrastuksen puolesta. Vai alanko tulla vanhaksi?Neliveto tekee autonMoottorin perässä on AMG-optimoitu 8-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ja varsin poikkeuksellinen neliveto. Taka-akselilla on perinteisen tasauspyörästön paikalla kulmavaihde ja monilevytkytkimet kummankin vetoakselin juuressa. Ratkaisu mahdollistaa kaiken taka-akselille ohjautuvan voiman ohjaamisen yksittäiselle pyörälle tai voiman jakamisen tasan kummankin pyörän kesken – miten vain ohjelmisto haluaa. Ratkaisu on tuttu esimerkiksi Ford Focus RS -mallista.Nelivetoratkaisun ansiosta CLA 45 S tuntuu poikkeuksellisen takapainotteiselta: kaasun voi avata erittäin varhain ja auton tuntee vain tiukentavan ajolinjaa. Ohjaus on tarkka ja luonnollinen. Tunto on varsin hyvä, joskaan CLA 45 S ei ole auto, jota ajetaan auton ehdoilla, vaan sille yksinkertaisesti annetaan brutaaleita käskyjä ja luotetaan saksalaistekniikan toteuttavan komennot pilkuntaraksti.TarkoituksenmukainenAuto tuntuu vaativallakin mutkatiellä erittäin tarkalta, järjettömän ripeältä ja poikkeuksellisen tarkoituksenmukaiselta. A-sarjasta otetusta perusrakenteesta tuntuu lainatun vain tarvittava, kaikki muu on muokattu aina kattavia korivahvistuksia myöten. Tinkimättömyys saa hyväksymään hinnan – vaikka automyyjän toivoisi hyväksyvän oman tinkaamisen.Mercedes-AMG on rakentanut autoon myös yliohjaavaksi viritetyn Drift-asetuksen, mutta jätimme sen kokeilematta yleisellä tiellä ajetun koeajon vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJuhlat toimivat, entä arki?Mutkateillä tai satunnaisilla ratapäivillä CLA 45 S Shooting Brake on mainio, mutta palataan arkeen. Onhan kyse viisiovisesta farmarista.Koeajoauton mukautuva iskunvaimennus on hyväkuntoisella tiellä jopa yllättävän mukava. Hyvä herkkyys suodattaa tienpinnan pikkukarheudet ja pienet epätasaisuudet. Kuoppaisempi meno tulee läpi lyhyiden joustovarojen ja erittäin jämäkän pyöräntuennan vuoksi. Rengasmelua on jonkin verran, mutta 255/35 R19 -kokoiset Michelin Pilot Sport 4S:t huomioiden kohtuullisesti.Korkeaviritteisyydestä huolimatta arkiajo sujuu CLA 45 S:llä täysin normaalisti. 8-portainen kaksoiskytkinvaihteisto pelaa hienosti ja voimavarat pysyvät reservissä. Pieni kauneusvirhe on Comfort -oletusajo-ohjelman tapa vedättää moottoria liiankin pienillä kierroksilla, joka tuo ohjaamoon pintakaasukiihdytyksissä kevyttä värinää ja puutuneisuudentunnetta, mutta tämän voi korjata säätämällä mieleinen Individual-asetus, jossa vaihteisto on pykälän urheilullisemmassa tilassa.Urheiluistuimet ovat julman kallis lisävaruste, mutta ne tuntuvat vähintään yhtä hyviltä kuin näyttävätkin. Kehut pätevät sekä matka- että mutka-ajoon.Matka-ajoon sopii myös kulutus: kesäisellä moottoritienopeudella CLA janoaa vain vähän vajaata kahdeksaa litraa sataa kilometriä kohden.Shooting Brake -korimalli edustaa elämäntapafarmareita. Järin tilava kontti ei ole, mutta kohtalaisen kookas lastausaukko ja helposti laajennettava tavaratila riittänevät useimmille.Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake on vaikuttava paketti: koeistumisella yhtäläisyyttä arkisempiin A-sarjoihin voi tuntua olevan liikaakin, mutta ajokokemus muuttaa käsityksen. Tarkkana saa olla: CLA 45 S on niitä autoja, joiden ohjaksissa saa oikeasti hillitä kaasujalkaa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG CLA 45 S Matic+ A Shooting Brake Hinta alkaen 94 204 € Koeajetun auton hinta varusteineen 119 152 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm#&179;, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 310 kW (421 hv), 6750 r/min Vääntö 500 Nm (5000–5250 r/min) Vääntö 500 Nm (5000–5250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,0 s Huippunopeus 270 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,9 (yhd.) CO2-päästöt 196 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster