26.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake – sadan tonnin arvoinen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Mercedes-AMG pyytää CLA 45 S -mallista varusteineen noin sata tuhatta euroa, täytyy sen olla erityinen auto. Hyvää: Moottori, suorituskyky, tuntuu erityiseltä, toimii arkiautona. Huonoa: Huonoa Comfort-asetus vedättää liian pienillä kierroksilla, lisävarusteet arvokkaita. Aloitetaan ohittamattomasta tosiasiasta: koeajoauto, jonka koko komea nimi kuuluu Mercedes-AMG CLA 45 S Matic+ A Shooting Brake, on johdannainen tavallisesta A-sarjasta. Silti se maksaa perusvarustein 94 204 euroa, eli runsaat kolme kertaa enemmän kuin perheauto A 160.Se tylsistä reaaiteeteistä: tiettyinä hetkinä AMG-käsitelty CLA 45 S on niin makea, että se tuntuu korkeaverotteisen hintansa arvoiselta. Miten se on mahdollista?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntuu erityiseltäJos Mercedes-Benzin kompaktiautomalliston AMG-käsitelty 35-sarja jätti meidät hieman kylmäksi, tuntuu nyt ajettu 45 S kuin täsmäiskulta sen puutteisiin. Kaikki numeroarvot ovat vaikuttavampia, mutta ennen kaikkea niiden muodostama kokonaisuus tuntuu erityiseltä.Korkeatasoisen show’n tähdeksi nousee moottori. Se on edeltäjämallista perinpohjin jalostettu kaksilitrainen turboahdettu nelisylinterinen. Perusta ei kuulosta jännältä, mutta konseptia ei kannata kokeilematta tuomita. Sarjatuotantomoottoriksi järjettömän korkea viritysaste – 210,5 hevosvoimaa litraa kohden – tarkoittaa 421 hevosvoiman huipputehoa. Eikä takapuolidynanometri epäile, moottori vetää häkellyttävän raivokkaasti noin 2 500 kierrokselta minuutissa asti aina punarajalle saakka.Äänimaailma koostuu tummasta teollisesta mörinästä. Voimantunto on läsnä, mutta sielukkuutta tai kiehtovuutta kireän turbonelosen työskentely ei tarjoa. Toisaalta keinotekoisen paukkeen määrää on karsittu edeltävästä 45-sukupolvesta. Hyvä niin, sillä keskustojen liikennevaloista vaihtopaukkein ampaisevat sportit eivät ole omiaan liputtamaan autoharrastuksen puolesta. Vai alanko tulla vanhaksi?Neliveto tekee autonMoottorin perässä on AMG-optimoitu 8-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ja varsin poikkeuksellinen neliveto. Taka-akselilla on perinteisen tasauspyörästön paikalla kulmavaihde ja monilevytkytkimet kummankin vetoakselin juuressa. Ratkaisu mahdollistaa kaiken taka-akselille ohjautuvan voiman ohjaamisen yksittäiselle pyörälle tai voiman jakamisen tasan kummankin pyörän kesken – miten vain ohjelmisto haluaa. Ratkaisu on tuttu esimerkiksi Ford Focus RS -mallista.Nelivetoratkaisun ansiosta CLA 45 S tuntuu poikkeuksellisen takapainotteiselta: kaasun voi avata erittäin varhain ja auton tuntee vain tiukentavan ajolinjaa. Ohjaus on tarkka ja luonnollinen. Tunto on varsin hyvä, joskaan CLA 45 S ei ole auto, jota ajetaan auton ehdoilla, vaan sille yksinkertaisesti annetaan brutaaleita käskyjä ja luotetaan saksalaistekniikan toteuttavan komennot pilkuntaraksti.TarkoituksenmukainenAuto tuntuu vaativallakin mutkatiellä erittäin tarkalta, järjettömän ripeältä ja poikkeuksellisen tarkoituksenmukaiselta. A-sarjasta otetusta perusrakenteesta tuntuu lainatun vain tarvittava, kaikki muu on muokattu aina kattavia korivahvistuksia myöten. Tinkimättömyys saa hyväksymään hinnan – vaikka automyyjän toivoisi hyväksyvän oman tinkaamisen.Mercedes-AMG on rakentanut autoon myös yliohjaavaksi viritetyn Drift-asetuksen, mutta jätimme sen kokeilematta yleisellä tiellä ajetun koeajon vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJuhlat toimivat, entä arki?Mutkateillä tai satunnaisilla ratapäivillä CLA 45 S Shooting Brake on mainio, mutta palataan arkeen. Onhan kyse viisiovisesta farmarista.Koeajoauton mukautuva iskunvaimennus on hyväkuntoisella tiellä jopa yllättävän mukava. Hyvä herkkyys suodattaa tienpinnan pikkukarheudet ja pienet epätasaisuudet. Kuoppaisempi meno tulee läpi lyhyiden joustovarojen ja erittäin jämäkän pyöräntuennan vuoksi. Rengasmelua on jonkin verran, mutta 255/35 R19 -kokoiset Michelin Pilot Sport 4S:t huomioiden kohtuullisesti.Korkeaviritteisyydestä huolimatta arkiajo sujuu CLA 45 S:llä täysin normaalisti. 8-portainen kaksoiskytkinvaihteisto pelaa hienosti ja voimavarat pysyvät reservissä. Pieni kauneusvirhe on Comfort -oletusajo-ohjelman tapa vedättää moottoria liiankin pienillä kierroksilla, joka tuo ohjaamoon pintakaasukiihdytyksissä kevyttä värinää ja puutuneisuudentunnetta, mutta tämän voi korjata säätämällä mieleinen Individual-asetus, jossa vaihteisto on pykälän urheilullisemmassa tilassa.Urheiluistuimet ovat julman kallis lisävaruste, mutta ne tuntuvat vähintään yhtä hyviltä kuin näyttävätkin. Kehut pätevät sekä matka- että mutka-ajoon.Matka-ajoon sopii myös kulutus: kesäisellä moottoritienopeudella CLA janoaa vain vähän vajaata kahdeksaa litraa sataa kilometriä kohden.Shooting Brake -korimalli edustaa elämäntapafarmareita. Järin tilava kontti ei ole, mutta kohtalaisen kookas lastausaukko ja helposti laajennettava tavaratila riittänevät useimmille.Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake on vaikuttava paketti: koeistumisella yhtäläisyyttä arkisempiin A-sarjoihin voi tuntua olevan liikaakin, mutta ajokokemus muuttaa käsityksen. Tarkkana saa olla: CLA 45 S on niitä autoja, joiden ohjaksissa saa oikeasti hillitä kaasujalkaa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG CLA 45 S Matic+ A Shooting Brake Hinta alkaen 94 204 € Koeajetun auton hinta varusteineen 119 152 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm#&179;, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 310 kW (421 hv), 6750 r/min Vääntö 500 Nm (5000–5250 r/min) Vääntö 500 Nm (5000–5250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,0 s Huippunopeus 270 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,9 (yhd.) CO2-päästöt 196 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous