5.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pikaladattava kaupunkilainen – Mercedes-Benz A 250 e sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e vie A-sarjan nyt hybridien maailmaan. Reilu toimintamatka sähköllä ja pikalatausmahdollisuus helpottavat arkipäivää. Hyvää: pikalatausmahdollisuus, reilun kokoinen akku. Huonoa: polttomoottorin heräämisen viive. Kahden vuoden aikana Mercedeksen kompaktiautomallisto on pistetty uusiksi A-sarjan johdolla. Nyt vuorossa on eräs markkinoiden mielenkiintoisimmista lataushybrideistä. Mercedes-Benz A 250 e on samalla osa johtotähden tämän ja ensi vuoden valtavaa sähköistämispyrkimystä. Yhdessä A-sarjan kanssa esiteltiin myös B 250 e, joka on odotetusti voimalinjan suhteen identtinen A-sarjan kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkia pakomatkassaEQ Power -lataushybridin ujuttaminen A-sarjaan on vaatinut insinööreiltä luovaa paketointia. 15,6 kWh litiumakku on kapasiteetiltaan esimerkiksi C-sarjan hybridejä suurempi. Apukuljettajan puolelle on sijoitettu latausluukku, josta löytyvät tutun Type 2 -latausliittimen lisäksi CCS-pikalatauksen tasavirtapinnit. 24 kilowatin DC-laturilla akun saakin täyteen vaikka lounastauon aikana. Suomeen tuotavissa hybrideissä on aina tehokkaampi 7,4 kW:n AC-vaihtovirtalaturi julkisia latauspisteitä ja kotilatausta varten.Koska 150 kilogramman akkupaketti on sijoitettu takaistuinten alle, joutuu pakoputki tekemään U-käännöksen noin etuistuinten kohdalla. Käännöksen jälkeen tulee äänenvaimennin ja auton keskelle jäävä pakoputken pää. Käytännössä eroa käyntiäänessä ei kuitenkaan huomaa. Tuhdisti pakattu perä on nostanut tavaratilan pohjaa vain muutamilla senteillä. Polttomoottorina on tuttu 1,33-litrainen nelisylinterinen 160 hevosvoiman ahdettu bensiinimoottori, mutta hybridissä sen pariksi on asetettu nyt kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Mercedes on luopunut autoissa perinteisestä starttimoottorista kokonaan, sähkömoottorin hoitaessa tämänkin tehtävän.Vaihteiston yhteydessä oleva sähkömoottori on teholtaan 75 kilowattia (102 hv). Ilman polttomoottoria ajo onnistuu aina 140 km/h nopeuteen asti ja parhaimmillaan yhdellä latauksella pääsee 73 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna.Vaivattoman tavallinenKaupunkiajossa sähkömoottorin puhti riittää erinomaisesti ripeän reagoinnin ansiosta. Voimakkaampi kaasupolkimen painallus herättelee polttomoottorin, mutta ei viiveettä. Voimalinjan toteutus suosiikin selkeää työnjakoa: sähköä keskustoissa ja yhteispeliä maantiellä.MBUX-tietoviihdejärjestelmää on höystetty muun muassa latauspaikkojen sijaintitiedoilla ja erilaisin ajotiloin. Järjestelmä pyrkii myös reittiopastuksen perusteella arvioimaan, milloin sähköä kannattaa todella hyödyntää. Vaihdevipuja voidaan käyttää myös jarrutusenergian talteenoton säätämiseen. Automaattinen kamerapohjainen rekuperaatio vaatii ainakin luottamuksen harjoittelua.Muilta osin A-sarja on tutussa iskussaan. Ajettavuus on hyvällä tolalla ja nyt lisänä tulevat hetket lähes hiljaista sähköajoa. Etuistuimilla on hyvin tilaa minimalistisen kojelaudan ansiosta, takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti. A-sarjan sedan on tyylikäs vaihtoehto nuorekkaan hatchbackin ja arvokkaamman CLA:n välistä. CLA:n lataushybridi tuskin lienee kaukana ja sopinee autoluokkaan erinomaisesti.Hatunnosto Daimlerille myös lataushybridiksi ison akun ja pikalatausmahdollisuuden yhdistämisestä. Nyt A-ja B-sarja ovat entistä enemmän kotonaan kaupungissa.Mercedes-Benz A 250 e ja B 250 e saapuvat markkinoille vielä loka-marraskuun aikana.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz A 250 e sedan Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1620 r/min) Vääntö 250 Nm (1620 r/min) Akku 15,6 kWh nestejäähdytetty litiumioniakku takaistuimen alla Toimintamatka 65–73 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1–1,3 (yhd.) CO2-päästöt 24–30 g/km Mitat pituus 4549 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1446 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa