24.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain on pahempien teiden pikkuveli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C All-Terrain on pienempi painos E-sarjan vastaavasta korotetusta farkkuversiosta. Hyvää: mukavuus, nelivetoisuus, kulutus. Huonoa: ei ladattavaa voimalinjaa. Vuonna 2017 Mercedes-Benz liittyi korotettujen farmareiden joukkoon E-sarjan All-Terrain -mallilla. Jo tuolloin ihmettelimme Mersun myöhäistä mukaan lähtöä, kun esimerkiksi Audi, Volkswagen ja Volvo olivat tehneet vastaavanlaisia autoja vuosien, tai jopa vuosikymmenten ajan. Nähtävästi kyseinen liike kuitenkin kannatti, sillä nyt stuttgartilaiset esittelivät autolle pikkuveljen nimeltään Mercedes-Benz C 200 All-Terrain.E-sarjan All-Terrain -versio oli varustettu ilmajousituksella, jonka sai säädettyä maksimissaan 156 millimetrin korkeuteen, mutta tällöin huippunopeus oli rajoitettu 35 kilometriin tunnissa. C-sarjan All-Terrain sen sijaan rakentuu Multi-Link-pyöräntuennan varaan, eli maavara ei ole säädettävissä. Korkeutta on lisätty perusmalliin nähden 40 mm, joten maavaraa kertyy kaikkiaan lastattuna 137 mm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUhkeammat muovimuodotMaavaran myötä myös auton kokonaiskorkeus on luonnollisesti kasvanut mainitun 40 mm verran. Puskureiden uudelleenmuotoilun ja reunoja koristavien seikkailumuovien myötä All-Terrain on myös 4 mm tavallista mallia pidempi ja 21 mm korkeampi.All-Terrain on aina nelivetoinen, ja vetosuhteeksi kerrotaan kiinteä 45:55 – painotus on siis hieman enemmän taka-akselilla. Edessä olka-akseleiden kerrotaan olevan hieman jykevämpää tekoa kuin tavallisessa C-sarjalaisessa.Voimanlähteeksi on valittavissa joko koeajettu 1,5-litrainen bensiinimoottori (C 200) tai 2,2-litrainen diesel (C 220d). Molemmissa käytetään 48 voltin kevythybridijärjestelmää. Kiihdytyksissä ja liikkeellelähdöissä avustavan sähkömoottorin huipputehoksi kerrotaan 15 kW (20 hv). Ladattavaa voimalinjaa ei mökkifarmariin ole saatavilla.Muista ”maastoherkuista” mainittakoon offroad-mittaristo, josta löytyy nykyään myös nousu-, lasku- ja ohjauskulman näyttö, maastokoordinaatit sekä kompassi. Ehkä liioittelua farmarikoriseen autoon, mutta ei näistä ominaisuuksista haittaakaan ole.Maastomoodien voiminTällaisen korotetun farkun kohdalla täytyy erikseen korostaa, ettei kyseessä ole oikea maastoauto. Tieten tahtoen ei siis kannata lähteä pahoihin paikkoihin rypemään, mutta samahan koskee miltei kaikkia markkinoilla olevia katumaastureita. Liukkaalla All-Terrainissa haetaan pitoa luistonestojärjestelmällä pyöriä jarruttamalla. Erilaisia ajotiloja All-Terrainissa riittää: kaikkiaan niitä on kuusi. Näistä äärimmäisin on Offroad+, joka yrittää pitää sutimisen mahdollisimman tehokkaasti kurissa. Lisäksi löytyy pehmeään hiekkaan soveltuva ajotila, joka soveltunee myös paksumpaan lumikerrokseen.Erityisen vaativaan maastoon emme Mercedeksellä lähteneet, mutta pienillä metsäautoteillä ajaminen tuntui vaivattomalta. Aivan jokaiseen kohoumaan ja monttuun ei vielä tällä maavaralla kannata lähteä tähtäämään, mutta pienellä tarkkaavaisuudella onnistuimme välttämään pohjakosketukset tyystin. Jyrkemmissä mäissä hiekkapohjaisella tiellä ajamisessa saa jo hieman apua auton järjestelmiltä: tavallisen renkaan kuvio täyttyy nopeasti hiekasta, mutta auto puuttuu nopeasti sutimiseen, eikä menoon ole tarvetta vaikuttaa muuttamalla kaasupolkimen asentoa. Myös alamäkiavustin tuntuu toimivan mainiosti.Soratiellä neliveto tuo vakautta ajamiseen. Valitettavasti soran ropina kuuluu välillä varsin selkeästi muuten mainiosti vaimennettuun ohjaamoon. Syrjäkylällä asuville korkeammasta alustasta on iloa jo päällystetyillä teillä, sillä routamonttuihin törmää ikävä kyllä yhä useammin.Maantieajo sujuu miellyttävän pehmeästi, ja koko auton tunnelmaa leimaa tietty rauhallisuus. Mahdollisesti tämä rauhallisuus vaikutti myös ajotyyliin, sillä tankkaukset osoittivat koeajokulutuksen olevan vain hieman yli kuusi litraa sadalla. Ei lainkaan huono bensiinimoottoriselle ja automaattivaihteistolla sekä jatkuvalla nelivedolla varustetulle autolle.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaKoeajo: matalampi maastomalli – Mercedes-Benz E All Terrain Koeajo: Audi A6 Allroad ei tarvitse kahta lisäpyttyä Koeajo: menevää maavaraa – Volvo V90 Cross Country Koeajo: Pröystäilemättä huipulla – Volkswagen Passat Variant Alltrack Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain Hinta alkaen 57 031 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 549 € Moottori Bensiini/Dieselmoottori 1 496 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 5800–6100 r/min Vääntö 300 Nm (1800–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1800–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 241 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4755 mm, leveys 2033 mm, korkeus 1494 mm, akseliväli 2865 mm Tavaratila: 490–1510 l Omamassa: 1795 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa