17.7.2025

Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen

Kuva Aake Kinnunen
Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA koeajo

Mercedes-Benz CLA tuntuu uudelta alulta, mikä kertoo sen teknologisesta loikasta. 792 km yhdellä latauksella ja mersumainen kulku ovat vain muutamia auton tähtihetkistä.

Tuskin kukaan on pitänyt Mercedes-Benzin EQ-perheen sähköautoja erityisen heikkoina esityksinä, mutta jopa niihin nähden Mercedes-Benz CLA tekee pesäeron. Ensimmäistä kertaa nähtävä MMA-perusrakenne (Mercedes-Benz Modular Architecture) on iso loikka merkin aiempiin sähkömalleihin verrattuna, vaikka rakenne taipuu myös polttomoottorikäyttöön. 

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Koeajossa auto oli sedanina, mutta samalla tarjoutui mahdollisuus tutustua myös shooting brake -farmariversion tiloihin. 

Asiaa on jälleen paljon, joten tämä lienee sopiva kohti varmistaa (jää)kahvikupin täyttö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muotoseikkoja

4,7 metriä pitkä Mercedes-Benz CLA on ideana tuttu tapaus kahteen aiempaan polveen verrattuna. Linjakas sedan ja hiljattain esitelty shooting brake -farmari jatkavat mallin tarinaa tyylikärjellä. Pituutta on tullut 35 mm ja akselivälissä kasvua on 61 mm, joten ylitykset ovat suhteessa lyhentyneet. Myös leveydessä ja korkeudessa liikutaan parin sentin indeksikasvun tietämillä. Erityisesti korkeuden osalta maltillinen kasvu on hieno suoritus auton pohjaan sijoitettu akkupaketti huomioiden.

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Uuden sulavan muodon ilmanvastuskerroin on 0,21, eli erittäin hyvä. Mercedes-Benz on päässyt tähän muun muassa koteloimalla auton pohjan takadiffuusorille asti ja esimerkiksi takailmanohjaimesta on oma versio vetokoukun yhteydessä. Osana aerodynamiikkaa on tietysti keula, joka on CLA:ssa lievästi haiprofiilinen. Matalaan ilmanvastukseen on päästy keulan ilmanvirtaa ja ilman “läpivientejä” optimoimalla. Samalla keulalla on 142 valaistua pikkutähteä tuttujen Mercedes-Benzin merkkien lisäksi. 

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Osana aerodynaamisia toimenpiteitä listataan myös esiintyöntyvät ovenkahvat. Mercedeksen tehtaan edustajat kertoivat, että niiden merkitys toimintamatkaan on häviävän pieni akullisen mittakaavassa (800 metriä 792 km aikana), mutta ostajat tässä autoluokassa odottavat esiinponnahtavia kahvoja yhdessä valoanimaatioiden kanssa. Mercedeksen turvallisuuspuolelta kerrotaan, että onnettomuuden sattuessa kahvat ponnahtavat ulos automaattisesti ja sisä- että ulkokahvoissa oleva mekaaninen varmistus toimii ilman sähköjäkin. Auto erottelee sähköisen ja mekaanisen avaamisen välillä kahvan kiskaisuvauhtiin perustuen. 

Mercedes-Benz CLA:n malliston aerodynaamisuudessa on myös kehitytty, tarkoittan, että ero sulavimman ja räväkimmän version välillä on kutistunut vain muutamaan yksikköön. Yksi suurimmista tekijöistä ovat vanteet, jotka ovat aerodynaamisesti optimoidut AMG Line Plus -pakettia lukuun ottamatta. 

Ajovaloissa ja takavaloissa CLA heijastelee E-sarjan tyyliin Mercedeksen nykylinjaa, jossa tähtiä voi ilmeisimmin laittaa mihin tahansa. CLA Shooting Braken kohdalla jopa panoraamalasikattoon on laitettu 158 tähteä, joiden väriä voi vaihtaa sisustavalaistuksen mukana. Lasikatto on molemmissa korimalleissa vakiovaruste ja se on toteutettu ilman erillistä verhoa, kiitos lämpöpinnoitteiden, jotka pitävät auringon ulkopuolella ja lämmön sisäpuolella. 

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Ulkopuoleen liittyy vielä oleellisesti takaluukku. Tavallisessa CLA:ssa on klassinen sedanin porrasperäluukku, joten isompaa lastailua varten farmarin pystyperä lienee kätevämpi vaihtoehto. Lisäksi Mercedes-Benz on noin 90 vuoden tauon jälkeen laittanut autoon keulatilan, johon pääsee melko kätevästi käsiksi kiskaisemalla konepellin avausvipua kahdesti. 

Vanteissa suositaan aerokapseleita. AMG Linessä on onneksi kirjoitettu varustetaso jopa aerokapseleihin sekä mittaristoon, ettei oman auton varustelu vain pääse unohtumaan.

Enemmän ja vähemmän

Ulkopuolen tavoin Mercedes-Benz CLA pysyy konseptissa myös sisätilojen osalta. Takaistuimet ovat kohtuulliset, joskin reisituki jää korkean lattian takia matalaksi. Sedanissa myös pääntila on laskevan kattolinjan ja päättyvän lasikaton takia korkeintaan keskinkertaista, eikä luokkakuvan takarivin poikien välttämättä kannata taittaa itseään istumaan takapenkeille. Shooting brakessa katto jatkuu suorempaan, joten myös pääntilaa on senttejä enemmän. Paperilla tarkasteltuna takaistuimen tilat ovat antaneet periksi muutamia millejä jalka- ja hartiatiloissa.

Tavaratilaa on 405 litraa, joten uusi CLA tinkii 55 litraa edeltäjästään. Shooting brakessa tilaa on 455 litraa ja se on laajennettavissa 1 290 litraan, eli myös farmari on hiukan edeltäjäänsä ahtaampi. Kokonaislitroissa ollaan kuitenkin voitolla, sillä keulalla on nyt peräti 101 litraa tilaa ja kanneton kolo on melko kätevästi saavutettavissa ja soveltuu satunnaisesti tarvittaville tavaroille. Keulatila on sama myös nelivetomallissa.

Etuistuimilla tilanne on tuttua Mercedes-Benzin kompaktiluokkaa, eli säätövarat ovat melko hyvät ja ainakin keskimittainen mies saa ajoasennon kohdilleen makuasioidensa mukaan. Istuin ei ole isompien Mercedesten tasolla, mutta sitä tuskin kukaan odottikaan. AMG Linen integroidulla pääntuella ja hienoisella sivuttaistuella varustettu istuin on silti mukava myös pitkissä ajosessioissa. 

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Hyvät ja huonot puolet

  • Sähköominaisuudet
  • Ajettavuus
  • Mukavuus
  • Hinnoittelu suhteessa ominaisuuksiin
  • 400 voltin selittäminen
  • Ylitsevuotava brändäys

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusittu ATK

Uuden pohjarakenteen lisäksi Mercedes-Benz CLA esittelee merkin uuden käyttöjärjestelmän. Uusi MB.OS merkitsee perusteellista uudelleentyöstämistä aiempaan MBUX-järjestelmään verrattuna. MBUX säilyy edelleen nimensä mukaisesti käyttöliittymän nimenä, mutta sekin päivittyy samalla uuteen versioon. 

Käyttäjän kannalta tärkeintä lienee tapa, jolla MB.OS tukee Googlen palveluita jo vakiona. Vähemmän mielenkiintoista, mutta hyödyllistä silti on se, että Mercedes pystyy nyt uudistamaan verkon kautta tulevat OTA-päivitykset niin, että auton eri puolia pystytään nyt päivittämään yhdellä kertaa osa-alueittaisen ratkaisun sijaan. 

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Uusi reittisuunnittelija parantaa vanhaan versioon verrattuna. Laturitietoa on parannettu, joten latausasemien ja niiden kuormituksen lisäksi järjestelmä huomioi toteutuneet lataustehot ja ohjaa käyttäjän reitin kannalta ideaaleihin sekä nopeisiin latureihin. Säätiedon osalta reittisuunnittelu osaa nyt erotella esimerkiksi uuden ja vanhan lumen sekä jään, joten energiakulutuksen arvioinnin pitäisi olla entistä tarkempaa. 

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Mercedeksen näyttökonseptina on tällä kertaa MBUX Superscreen, joka koostuu 10,25-tuumaisesta mittaristonäytöstä, 14-tuumaisesta kosketusnäytöstä keskellä kojelautaa sekä valinnaisesta 14-tuumaisesta näytöstä kartanlukijan edessä. Käyttökonsepteissa on tehty pientä pesäeroa aiempiin, esimerkiksi mittariston säätäminen tapahtuu nyt ohjauspyörän oikeasta puolasta, eikä keskinäytölle pääse näpeltämään ohjauspyörästä ollenkaan. Kolmosnäytön käytännöllisyys jäi kysymysmerkiksi, sillä esisarjan autojen ohjelmisto ei antanut etumatkustajalle järkevää tekemistä. Näytön voi “onneksi” laittaa näyttämään animoituja Mercedes-tähtiä tai näytön voi jättää hankkimatta, jolloin tilalla on tähtikuvioitu paneeli. 

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Uusi versio Superscreenistä on huomattavasti vanhaa Hyperscreeniä järkevämpi ratkaisu. Vaikka apukuljettajan edessä on rumahko sauma paneelien välissä, uusi ratkaisu kiiltää turhaan huomattavasti aiempaa vähemmän jopa Tanskan auringon alla.

Salamakehitystä

Sähköjen osalta Mercedes-Benz CLA ja MMA tekevät ison eron aiempiin EQ-malleihin. Alkuvaiheessa akkupakettina on aina 85 kilowattitunnin NMC-akku. Myöhemmin uudeksi aloitusportaaksi saapuu 58 kilowattitunnin edullisempi LFP-akku. 

MMA perustuu 800 voltin järjestelmään. Oletuksena autossa on 200 kilowatin (272 hv) sähkömoottori taka-akselilla. Sähköelektroniikka on integroitu takamoottorin yhteyteen ja Mercedes on kiinnittänyt huomiota sen huollettavuuteen, sillä heidän havaintojensa mukaan suurin osa korkeajännitejärjestelmien vioista on elektroniikassa, joten akkupaketin irroittaminen on usein turha ja työläs lisävaihe. 

Uuden polven takamoottori on varustettu kaksiportaisella vaihteistolla, auton vaihtaessa kakkoselle ajotilasta riippuen jossain 60 km/h jälkeen. Ratkaisulla sähkömoottori saadaan pidettyä energiatehokkaalla alueella kaupunki- ja maantienopeuksissa. Ensimmäinen vaihde on hyödyksi myös perävaunun kanssa.

Takavetoinen CLA 250+ onkin malliston toimintamatkakunkku 792 kilometrin WLTP-toimintamatkalla. Energiankulutus oli tasaisessa ja lähes helteisessä Tanskassa tismalleen Mercedeksen WLTP-arviossa ja testilenkki sujui ilman minkäänlaista pihistelyä 12,5 kWh/100 km lukemalla. 

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Nelivetoversiossa CLA 350 4Matic etuakselille lisätään 80 kW (109 hv) sähkömoottori ja järjestelmän yhteisteho on 260 kW (354 hv). Etumoottori voidaan tarvittaessa kytkeä irti energiatehokkaampaa kulkua varten. 

Type 2 AC-latauksessa CLA:n perusteho on 11 kW ja lisävarusteena on saatavissa 22 kW latauslaite. CCS2-pikalatauksen huipputeho on komeat 320 kW ja erityisen mielellään tehdas huomauttaa mahdollisuudesta ladata 325 kilometriä lisää toimintamatkaa 10 minuutissa. 

Uuden polven lämpöpumppu on vakiovaruste ja se pystyy hyödyntämään hukkalämmön ja ulkoilman lämmön lisäksi ilmastoinnin kosteudenpoistosta jäävän lämmön. Akun esivalmistelu lataamista varten on toteutettu alkuvaiheessa navigoinnin avulla, mutta manuaalilämmityksestä kysyttäessä asiantuntija vastaa, että “jotain saattaapi olla tulossa” ohjelmistopäivityksen muodossa.

400 voltin kysymys

Useimmat markkinoilla olevat 800 voltin sähköautot on varustettu ratkaisulla, jonka ansiosta auto voi ottaa CCS-liittimen DC-suoravirtaa vastaan myös 400 voltilla. Esimerkiksi Kia, Hyundai ja Smart käyttävät jännitteenmuunninta ja Audi/Porsche käyttävät PPE-autoissa (A6/Q6/Macan) akkupaketin jakamista kahteen 400 voltin puolikkaaseen. Huipputehoa alhaisempi latausteho ei ole ongelma, sillä 400 voltin latausasemia kohdataan esimerkiksi Suomessa vain lähinnä enää kauppakeskusten 50 kilowatin latureissa. 

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Mercedes-Benz CLA saapuu tuotantoon ilman kyseistä mahdollisuutta 400 voltin lataamiseen. Suomen ja esimerkiksi Saksan tuoreehkolla latausverkostolla tämä ei muodosta merkittävää ongelmaa, ja Mercedes kertoo auton uuden reittisuunnittelijan neuvovan vain auton kanssa yhteensopivia latureita. Nostimme kuitenkin tiettyjä epäilyjä siitä, onko auton saatavissa oleva latauspistetieto ajantasaista myös näillä leveysasteilla, sillä jopa autovalmistajien omien Ionity-asemien lisääminen laturitietokantaan on kestänyt paikoin yli vuoden. 

Toinen kysymys nousee esimerkiksi EQC-kuljettajista, jotka päivittävät uuden sukupolven sähkö-Mercedekseen, mutta auto ei enää suostukaan toimimaan tutun laturin kanssa. Kyseinen asiakaskokemus tuskin lienee erityisen Mercedestä. Vaikka on aivan varmaa, että jonkun täytyy olla ensimmäisenä luopumassa 400 voltin tuesta, on erikoista, että juuri Mercedes on päättänyt ottaa haasteen vastaan.

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Sisarmerkki Smart ratkaisi #5:n kohdalla asian laittamalla 85 kilowatin jännitteenmuuntimen vakiovarusteeksi, joka voidaan jättää muutaman vuoden päästä pois, jos sitä ei koeta tarpeelliseksi. 

CLA:n kohdalla 400 voltin jännitteenmuunnin on tulossa lisävarusteeksi tuotannon käynnistyttyä. Ensi vuonna tuotantoon tuleva muunnin sijoittuu auton takamoottorin taakse alustarakenteissa ja se kasvattaa auton painoa noin 30 kilogrammalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maantiekulkuri

Vaihde silmään ja menoksi. Mercedes-Benz on panostanut CLA:ssa myös takajousitukseen, joka on nyt aina monivarsituennalla vetotapaan katsomatta. Samalla etutuenta on suunniteltu uudelleen geometriaa ja hiljaisuutta painottaen. 

Varsinaista virtapainiketta ei ole, joten auto heräilee sitä mukaa, kun kuljettaja lähestyy. Kolme- tai oikeastaan kuusipuolainen ohjauspyörä on tuttu. Vasemmassa puoladuossa on vakionopeussäätimen toiminnot, oikeassa parissa tietoviihteen ja äänentoiston painikkeet. Hipaisupainikkeissa on kohtalainen palaute käskyn vastaanottamisesta. Tärkeimpiä ajotietoja näytetään myös tuulilasin heijastusnäytössä, jonka näkyminen on tosin riippuvainen aurinkolasien polarisoinnista. 

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Ajotilavalitsimet ja tärkeimmät soitinkontrollit on laitettu keskitunneliin kojelaudan ja älypuhelimen latauskolon väliin. Ilmastoinnin säätimet ovat osana kosketusnäyttöä. Ikkunapainikkeita on kaksi + nappi takalasien ohjastamiseen, mutta onneksi sivupeileille on tutut säätimet. 

Tanskan sileällä tiestöllä Mercedes-Benz CLA kulkee erinomaisen hiljaisesti, joskin karkeammat asvalttiosuudet nostavat rengasmelun takaisin kuuluviin. Karmittomista ikkunoista ei kuulu suhinoita moottoritienopeuksissakaan. Burmesterin lisävarusteinen äänentoisto on erittäin hyvä ja pääsee oikeuksiinsa hiljaisessa autossa.

Ohjaus ei ole tunnokas, mutta kevyen ohjauksen olemusta voi korjata jäykemmillä ajotiloilla. Samaa keveyttä on onneksi alustassa, joka saa kaksi tonnia painavaan CLA:han sopivasti mersumaista olemusta olematta epämääräisen lötkö. Auto on tarkka ajettava ja sopivan mukava, erityisesti Mercedeksen aiempiin kompaktimalleihin verrattuna.

Osaltaan tarkkaan ajettavuuteen liittyy kaasupolkimen käytös. Vaikka poljin on tehty “etupainotteisesti”, eli ensimmäisillä painallusmilleillä tapahtuu paljon, ei CLA:han ole haluttu tehdä sähköautoille tyypillistä nykivää kiihdyttelyä. Kaasupolkimen viimeiset millit puolestaan eivät tuo suorituskykyyn isoa loikkaa, joten kuljettajalle syntyy helposti kaipuu lisätehoihin. Suorituskyvyssä ei kuitenkaan ole moitittavaa käytännössä tai paperilla, joten kyse on kaasupolkimen kalibroinnin aiheuttamasta psykologiasta. 

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Kiireisemmille neliveto tarjoaa hiukan tuntuvaa lisäpotkua, mutta takavedon suorituskyky on enemmän kuin riittävää arkiajoihin. 

Toinen ahaa-elämys on kun jalan nostaa kaasupolkimelta. CLA tuntuu lähes kiihdyttävän rullaukseen, joka jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Energian takaisinkeruuta voi käskyttää vaihdeviiksen avulla ja käytössä on jopa elämää jännittäväksi tekevä automaattiasetus, joka koittaa veikata sopivan regeneraation määrän ajotilanteen mukaan. 

Uusi brake-by-wire-jarrujärjestelmä on sama ratkaisu kuin esimerkiksi Audilla, eli jarrutus toteutetaan “palveluna”, jossa auto arvioi tilanteen mukaan rekuperaation ja mekaanisten jarrujen välisen suhteen. Hyvänä puolena jarruvaste pysyy kuljettajan suuntaan tasaisena.

Ja vielä hintashokki

Mercedes-Benz CLA ja sen uusi perusrakenne ovat iso merkkipaalu merkin pitkässä historiassa. Hyvien EQ-mallien jälkeen stuttgartilaiset ottavat sähkössä nyt otteen kärkipaikasta erinomaisen kulutuksen ja ajettavuuden ansiosta. Kunhan MB.OS saa muutaman päivityksen myötä aiemmista malleista tuttuja ominaisuuksia esimerkiksi tällä hetkellä mahdollisen lataustehon näyttämiseen on tie auki vielä pitkälle. Sama koskee myös CLA:n jälkeen tulevia malleja, sillä perusrakenteen palaset ovat kohdillaan.

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA

Suomessa Merceds-Benz CLA esiintyy vain täyssähköisenä, mutta aggressiivisen hinnoittelun ja pitkän toimintamatkan myötä. Jo pelkkien sähköominaisuuksien myötä 49 900 euroon aloitushinnoiteltu CLA olisi kova sana, mutta kun kyse on saksalaisesta premiumista, tulee auto aiheuttamaan yskähtelyjä myös muiden merkkien myymälöissä.

Suomeen ensimmäiset asiakas-CLA:t saadaan syyskuussa. Suomessa noin puolet myynnistä muodostaneen shooting brake -farmarin myynti alkaa vuoden lopussa ja autoja odotellaan maahan maalis-huhtikuussa.

Mercedes-Benz CLA 250+ AMG Line

SÄHKÖAUTO, takaveto

200 kW (272 hv), 335 Nm

Akku brutto / netto 90,0 kWh / 85,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 11 A)

CCS: 320 kW

WLTP-kulutus 14,1–12,2 kWh / 100 km

toimintamatka 694–792 km

Suorituskyky 0–100 km/h 6,7 s

huippunopeus 210 km/h

Mitat 

Pituus 4 723 mm

Leveys 1 855 mm

Korkeus 1 468 mm

Akseliväli 2 790 mm

Tavaratila 405 l, keulassa 101 litraa

Omamassa 2 055 kg

perävaunu 1 500 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 2 vuotta

ajoakku 8 v / 160 000 km (SoH 70%)

Hinta alkaen 54 990 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat