6.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz eVito – viipyilevää kyytiä tavaroille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköpakettiauto eVito on puoliväkisin markkinoille tuotu malli. Hyvää: ohjaamo ja hallintalaitteet Huonoa: vaisu voimalinja, kulutus, pieni toimintamatka Mercedes-Benz on onnistunut tekemään henkilöautojen sähköistyksessä hyvää jälkeä. Esimerkiksi edustuslimppu EQS on varsin säväyttävä auto monella tapaa: teknisesti edistynyt, ripeä, hienostunut ja mukava. Midaan kosketus ei kuitenkaan onnistu pelastamaan pakumalli Vitoa, sillä sähköversio ei säväytä oikeastaan millään osa-alueella.Tiedotemateriaalin perusteella eVito on käynyt läpi uudistuslistan, jonka myötä sen pitäisi nousta samalle viivalle monen muun sähköistetyn pakettiauton rinnalle. Uudessa versiossa on 70 prosenttia suurempi akku, nopeampi lataus ja pidempi toimintasäde. Ajatukset ovat kauniita, mutta totuuden kanssa on vähän niin ja näin.eViton ehdottomasti suuri haaste liittyy sähkömoottoriin. Olisi ollut kiva päästä katselemaan Stuttgartilaistehtaan palaveriin, jossa joukkoa arvovaltaisia autoinsinöörejä pohtii, millainen voimanlähde uuteen sähköpakuun kannattaa laittaa. Ratkaisuksi on nimittäin löytynyt moottori, joka tuottaa huikaisevat 70 kW (95 hv) jatkuvaa tehoa ja maksimit asettuvat 85 kW tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiihtyykö se sataseen?No, teholla ei toki pakettiautoluokassa paljon tee, sillä luokka pelaa väännöllä, eikös niin? Sitä eVitoon on saatu loihdittua enemmän ja lukema 360 Nm tuntuu riittävältä. Kun sähkömoottorin potentiaali otetaan kokonaisuudessaan käyttöön, kiihtyy eVito nollasta sataan…ööö... ei välttämättä lainkaan.Perusvarusteisena eViton huippunopeus on huikaisevat 80 km/h. Tällainen lukema on vaikkapa mopoautosta suoraan sähköiseen pakettiautoon siirtyvälle kuljettajalle passeli. B-kortin pidempään omistaneelle alle satasen huiput ovat miedot. Mutta hätä ei ole tämän näköinen, rahalla saa ja eVitolla pääsee. Tarjolla on lisävarusteena jopa 120 km/h kyydit.Kuskin näkökulmasta tilanne on se, että eViton rattiin ei kannata lähteä kiireisellä mielellä, vaan ajella kuin mummovainaa sunnuntaikirkkoon. Kaasupolkimen lattiaan tallaaminen ei aiheuta luistonestovalon vilkkumista edes peilikirkkaalla jäällä. Mutta eihän pakettiauto hurjastelua varten olekaan.Kaikkein pahin tilanne on lähtökohtana olevassa E+-ajotilassa, joka suitsii voimalinjaa kaikella mahdollisella tavalla kulutuksen optimoimiseksi. C eli comfort pyrkii paikkaamaan sen mitä paikattavissa on, mutta ei vauhdin hurmaan ole luvassa silloinkaan.200 kilometriä latauksella tekee tiukkaaHuisin tehokkaan moottorin kumppaniksi on laitettu 550 kiloa korkeajänniteakkua. Akkupaketti kätkee sisäänsä 66 kWh bruttoenergiaa ja 60 kWh nettoa. Tällä energiamäärällä eVito kulkee valmistajan ilmoituksen mukaan parhaimmillaan 310 kilometriä. Kunnes yhtälön tuodaan realismi.WLTP:n mukaisen kulutuksen vertailuarvo sanoo, että Mercedes-Benz kuluttaa sadalla kilometrillä 21,6 kWh energiaa. Totuus suomalaisessa talvikelissä on hieman toisenlainen, sillä viileällä ilmalla eVito nielaisee sen kummempia kyselemättä yli 30 kWh / 100 km. Tällä matematiikalla toimintasäde jää alle 200 kilometrin.Pahimmillaan tauluun iskettiin koeajon aikana 38,5 kWh lukema nollan asteen kelillä. Tuolloin takana oli 16 kilometriä verkkaista ajoa taajamassa. Keskinopeus oli 28 km/h, joten kovin huisista hurjastelusta ei voi sanoa homman johtuvan.Kantavuus kohtuullisella tolallaTässä kohtaa on pakko vilkaista kilpailijajoukkoa. Tällä hetkellä myynnissä on useampia sähkökäyttöisiä pakettiautoja, jotka osoittavat, että sähkö todella sopii myös pakettiautomaailmaan. Esimerkiksi Ford e-Transit on tyyppiesimerkki toimivasta sähkövoimalinjasta.Jos eVitossa on haasteita voimalinjan ja kulutuksen suhteen, ei huikeita yllätyksiä ole luvassa ohjaamossakaan. Mittaristo ja keskikonsolin näytöt ovat pakettiautokamaa. Kosketusnäyttöjä on piskuinen ja vanhan oloinen. Sinänsä homma toimii hytissä hyvin ja hallintaleitteet pelaavat.Onneksi eViton kantavuus on hyvällä tolalla. Sisään saa lastata versiosta riippuen 820–855 kiloa tavaraa. Polttomoottoriversion kantavuudesta jäädään toki useita satoja kiloja, sillä sähköinen voimalinja pakottaa tinkimään kiloista.Mercedes-Benz eVito on malli, joka ei vielä ole aivan valmis sähköiseen tulevaisuuteen. Tuntuu siltä, että pakettiautosta on haluttu tuoda väkisin markkinoille myös sähköinen vaihtoehto, vaikka kotipesä ei vielä ole aivan kunnossa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz eVito Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 85 kW (116 hv) Vääntö 360 Nm Vääntö 360 Nm Akku Akuston energiasisältö (teoreettinen/käytössä oleva): 66 / 60 kWh. Lataus: Type 2 11 kW, CCS 80 kW. Toimintamatka 309 km Huippunopeus 80 km/h Kulutus l/ 100 km 21,7 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1932 mm, akseliväli 32002360 mm Omamassa: 2360 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / Akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin