6.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz eVito – viipyilevää kyytiä tavaroille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköpakettiauto eVito on puoliväkisin markkinoille tuotu malli. Hyvää: ohjaamo ja hallintalaitteet Huonoa: vaisu voimalinja, kulutus, pieni toimintamatka Mercedes-Benz on onnistunut tekemään henkilöautojen sähköistyksessä hyvää jälkeä. Esimerkiksi edustuslimppu EQS on varsin säväyttävä auto monella tapaa: teknisesti edistynyt, ripeä, hienostunut ja mukava. Midaan kosketus ei kuitenkaan onnistu pelastamaan pakumalli Vitoa, sillä sähköversio ei säväytä oikeastaan millään osa-alueella.Tiedotemateriaalin perusteella eVito on käynyt läpi uudistuslistan, jonka myötä sen pitäisi nousta samalle viivalle monen muun sähköistetyn pakettiauton rinnalle. Uudessa versiossa on 70 prosenttia suurempi akku, nopeampi lataus ja pidempi toimintasäde. Ajatukset ovat kauniita, mutta totuuden kanssa on vähän niin ja näin.eViton ehdottomasti suuri haaste liittyy sähkömoottoriin. Olisi ollut kiva päästä katselemaan Stuttgartilaistehtaan palaveriin, jossa joukkoa arvovaltaisia autoinsinöörejä pohtii, millainen voimanlähde uuteen sähköpakuun kannattaa laittaa. Ratkaisuksi on nimittäin löytynyt moottori, joka tuottaa huikaisevat 70 kW (95 hv) jatkuvaa tehoa ja maksimit asettuvat 85 kW tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiihtyykö se sataseen?No, teholla ei toki pakettiautoluokassa paljon tee, sillä luokka pelaa väännöllä, eikös niin? Sitä eVitoon on saatu loihdittua enemmän ja lukema 360 Nm tuntuu riittävältä. Kun sähkömoottorin potentiaali otetaan kokonaisuudessaan käyttöön, kiihtyy eVito nollasta sataan…ööö... ei välttämättä lainkaan.Perusvarusteisena eViton huippunopeus on huikaisevat 80 km/h. Tällainen lukema on vaikkapa mopoautosta suoraan sähköiseen pakettiautoon siirtyvälle kuljettajalle passeli. B-kortin pidempään omistaneelle alle satasen huiput ovat miedot. Mutta hätä ei ole tämän näköinen, rahalla saa ja eVitolla pääsee. Tarjolla on lisävarusteena jopa 120 km/h kyydit.Kuskin näkökulmasta tilanne on se, että eViton rattiin ei kannata lähteä kiireisellä mielellä, vaan ajella kuin mummovainaa sunnuntaikirkkoon. Kaasupolkimen lattiaan tallaaminen ei aiheuta luistonestovalon vilkkumista edes peilikirkkaalla jäällä. Mutta eihän pakettiauto hurjastelua varten olekaan.Kaikkein pahin tilanne on lähtökohtana olevassa E+-ajotilassa, joka suitsii voimalinjaa kaikella mahdollisella tavalla kulutuksen optimoimiseksi. C eli comfort pyrkii paikkaamaan sen mitä paikattavissa on, mutta ei vauhdin hurmaan ole luvassa silloinkaan.200 kilometriä latauksella tekee tiukkaaHuisin tehokkaan moottorin kumppaniksi on laitettu 550 kiloa korkeajänniteakkua. Akkupaketti kätkee sisäänsä 66 kWh bruttoenergiaa ja 60 kWh nettoa. Tällä energiamäärällä eVito kulkee valmistajan ilmoituksen mukaan parhaimmillaan 310 kilometriä. Kunnes yhtälön tuodaan realismi.WLTP:n mukaisen kulutuksen vertailuarvo sanoo, että Mercedes-Benz kuluttaa sadalla kilometrillä 21,6 kWh energiaa. Totuus suomalaisessa talvikelissä on hieman toisenlainen, sillä viileällä ilmalla eVito nielaisee sen kummempia kyselemättä yli 30 kWh / 100 km. Tällä matematiikalla toimintasäde jää alle 200 kilometrin.Pahimmillaan tauluun iskettiin koeajon aikana 38,5 kWh lukema nollan asteen kelillä. Tuolloin takana oli 16 kilometriä verkkaista ajoa taajamassa. Keskinopeus oli 28 km/h, joten kovin huisista hurjastelusta ei voi sanoa homman johtuvan.Kantavuus kohtuullisella tolallaTässä kohtaa on pakko vilkaista kilpailijajoukkoa. Tällä hetkellä myynnissä on useampia sähkökäyttöisiä pakettiautoja, jotka osoittavat, että sähkö todella sopii myös pakettiautomaailmaan. Esimerkiksi Ford e-Transit on tyyppiesimerkki toimivasta sähkövoimalinjasta.Jos eVitossa on haasteita voimalinjan ja kulutuksen suhteen, ei huikeita yllätyksiä ole luvassa ohjaamossakaan. Mittaristo ja keskikonsolin näytöt ovat pakettiautokamaa. Kosketusnäyttöjä on piskuinen ja vanhan oloinen. Sinänsä homma toimii hytissä hyvin ja hallintaleitteet pelaavat.Onneksi eViton kantavuus on hyvällä tolalla. Sisään saa lastata versiosta riippuen 820–855 kiloa tavaraa. Polttomoottoriversion kantavuudesta jäädään toki useita satoja kiloja, sillä sähköinen voimalinja pakottaa tinkimään kiloista.Mercedes-Benz eVito on malli, joka ei vielä ole aivan valmis sähköiseen tulevaisuuteen. Tuntuu siltä, että pakettiautosta on haluttu tuoda väkisin markkinoille myös sähköinen vaihtoehto, vaikka kotipesä ei vielä ole aivan kunnossa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz eVito Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 85 kW (116 hv) Vääntö 360 Nm Vääntö 360 Nm Akku Akuston energiasisältö (teoreettinen/käytössä oleva): 66 / 60 kWh. Lataus: Type 2 11 kW, CCS 80 kW. Toimintamatka 309 km Huippunopeus 80 km/h Kulutus l/ 100 km 21,7 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1932 mm, akseliväli 32002360 mm Omamassa: 2360 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / Akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa