19.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLC 400e – ladattava hybridi puskee sähköauton tontille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC hipoo täydellisyyttä monella osa-alueella. Hinta vaan karkaa turhan hulppeaksi. Hyvää: voimalinja, ajomukavuus, kääntösäde, toimintamatka Huonoa: hinta varusteltuna GLC on klassinen esimerkki automalista, joka on niin hyvä, että se lipsahtaa tylsyyden puolelle. Ladattava hybridiversio 400e tarjoaa hyvän tehoreservin ja ajomukavuutta, jollaista on yleensä tarjolla lähinnä napsua ylemmässä autoluokassa.Perusajatukseltaan Mercedes-Benz GLC iskee samaan saumaan kuin suomalaisten suosikkicrossover Nissan Qashqai. Vaikka GLC on parikymmentä senttiä Nissania pidempi, voi kaksikon nähdä ikään kuin kilpailijoina toisilleen. Toki Mercedes on premiumia ja Nissan perustasoa.Premiumin autosta tekevät muun muassa ajomukavuus, voimalinja ja laatuvaikutelma. Mercedes henkii laatua ohjaamossa, ulkokuoressa ja teknisissä innovaatioissa. Mutta valitettavasti sama pätee myös hintaan, etenkin laajemmin varusteltuna. Koeajetun auton hintalappu yltää lähes 100 000 euroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienen sähköauton akku hybridissäGLC 400e:n voimalinja on vakuuttava. Kaksilitraisen bensiinimoottorin kaveriksi on laitettu sähkömoottori, ja kaksikon yhteistehoksi muodostuu mukavat 381 hevosvoimaa. Vääntöä paketista irtoaa 650 Nm, joten voimanpuutteen vuoksi ei tarvitse kyyneliä vieritellä. Nollasta sataan kiidetään 5,7 sekunnissa.Mercedes on vienyt ladattavien hybridien toimintasäteitä koko ajan pidemmiksi, eikä GLC 400e:n kohdalla ole tehty poikkeusta. Akun kapasiteetti on 31,2 kWh, mikä vertautuu markkinoiden pienempiakkuisten sähköautojen kanssa. Mercedesissä vain on lisäksi polttomoottori.Jykevän kokoisella akulla huristellaan optimaalisissa olosuhteissa 121 km, eli taakse jää esimerkiksi ensimmäisen sukupolven täyssähköauto Nissan Leaf. Ei hassummin ladattavalta bensamallilta. Kaiken lisäksi Mersusta löytyy CCS-lataus ja maksimissaan auto ottaa virtaa vastaan 60 kW nopeudella. Kovalla pakkasella latausnopeus oli koeajolla 24 kW.Talvikelissä jäädään alle 100 kilometrin toimintasäteelle, mutta vaikkapa työmatkoista sillä suoriutuu helposti. Ilman polttomoottoria voi huristella myös moottoritienopeuksia, sillä sähköiset huiput ovat 140 km/h. Toki silloin toimintamatka hupenee nopeammin, sillä korkea katumaasturi kuluttaa energiaa.Noin sadan kilometrin sähköinen toimintamatka on monelle kaupungissa asuvalle riittävä lukema päivittäisten ajojen hoitamiseen yhdellä latauksella ja sähköisesti. Työmatkan lisäksi GLC:llä huristelee helposti lasten harrastuskuskaukset iltaisin.Valmistajan ilmoituksen mukaan keskikulutus on puolisen litraa sadalla. Tämä toteutuu ahkeralla lataamisella lämpimässä ilmastossa, mutta ilman latausta GLC hörppää seitsemän litraa polttonestettä sadalla kilometrillä. Omissa bensakuluissa voi siis säästää isoja summia latailemalla taajaan.Ei niin suuri kuin olettaisiGLC ei ole järin suuri auto. Se soveltuu viiden hengen automalliksi lyhyemmillä taipaleilla, mutta pidemmillä siivuilla kolme takapenkkiläistä joutuu taistelemaan tilasta. Periaatteessa tilaa on hyvin, mutta keskimmäinen istuin ei ole sieltä kaikkein mukavimmasta päästä.Toinen haaste perhekäytössä on tavaratila, josta 400e–mallin kohdalla joudutaan tinkimään. Auton kookas akkupaketti on sijoitettu tavaratilan pohjan alle, ja tämä nielaisee 150 litraa polttomoottorimallin tilavuudesta. Jos tavarat haluaa saada mahtumaan tavaratilan katteen alle, ei takaosasto vedä kovin suuria kantamuksia. 470 litraa on tämän kokoluokan autossa pieni tilavuus.Kuskin näkökulmasta Mercedes-Benz GLC 400e on nautinnollinen. Istuimen säädöt ovat laajat, ja hallintalaitteet on sijoiteltu hyville paikoille. Ja koska voimalinjassa riittää potkua, on vankkurilla mukava ajella liikennevirrassa ja ohittaa tarpeen mukaan. ilma-alusta tekee kyydistä mukavaa ja sellainen on vakiona ladattavissa hybridimalleissa.Erityisen ilahduttava asia GLC:ssä on kääntösäde, joka on moneen kilpailijaan verrattuna selkeästi pienempi. Tämä johtuu nelipyöräohjauksesta. Taka-akselin pyörät kääntyvät 4,5 astetta ja sen myötä kääntöympyrä pienenee 80 senttiä. Erityisen ilahduttavaa nelipyöräohjaus on parkkipaikoilla, joissa auto tuntuu kääntyvän liiankin hyvin. Fiilistä korostaa entisestään etuakselin nopea ohjaus.Mercedes-Benz GLC 400e:n kohdalla väitteet siitä, että ladattava hybridimalli olisi vain turha välivaihe sähköön siirtymisessä, saavat hieman perspektiiviä. Kookas akku ja pitkä toimintamatka tekevät autosta niin sähköautomaisen, että polttomoottori tuntuu olevan keulalla ikään kuin turhaan.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz GLC 400e Hinta alkaen 77 829 € Koeajetun auton hinta varusteineen 98 383 € Moottori Bensiinimoottori 1 993 cm3, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto, ladattava hybridi Teho 185 kW (252 hv), 5800 r/min Vääntö 400 Nm (2000-3200 r/min) Vääntö 400 Nm (2000-3200 r/min) Akku Akku 31,2 kWh Toimintamatka 121 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 280 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,5 (yhd.) CO2-päästöt 12 g/km Mitat pituus 4716 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2888 mm Tavaratila: 470 l Omamassa: 2355 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v. / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin