12.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLE 350de SUV – Stuttgartin mastodontti hiipii pidemmälle Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin häijyn kokoisella dieselhybridillä pääsee pitkälle ilman polttomoottoria. Hyvää: alustan mukavuus, reilut sisätilat, viimeistelyn laatu Huonoa: kaasunvasteen viive Mercedesin kookkain SUV-möhkäle ei ole kaikkein ujoimpien kuskien auto. Kun iso mörssäri kaartaa paikalle, entrancé tuskin jää huomaamatta. Kyseessä on nimittäin viisimetrinen ja melkein parin metrin korkeuteen kohoava auto.GLE:n uudet lataushybridit tarjoavat enemmän sähköistä toimintamatkaa, ja hulppeammin varusteita. Koko mallisto kulkee yhdellä latauksella lähes 100 kilometriä, mikä on tämän kokoluokan autolle huima lukema. Tämä johtuu suuresta akusta, jonka kapasiteetti on muutaman vuoden takaisten sähköautojen luokkaa: 31,2 kWh. Kyseessä lienee markkinoiden suurin lataushybridiakku.Kookas akku vaatii paljon sähköä ja nopean latauksen. Perusmallin sisäinen laturi on 11 kW, mutta lisävarusteena on saatavilla CCS-pikalataus, jonka ansiosta GLE nappaa virtaa sisäänsä jopa 60 kW nopeudella.Tällaisella akulla varustettuun autoon pikalaturin hankinta on ehdoton edellytys, sillä se nopeuttaa lataustapahtumaa moninkertaisesti. Nopealla laturilla sähkömoottoria voi oikeasti hyödyntää polttoaineenkulutuksen pienentämisessä myös pidemmällä matkalla. 10–80 % lataus hoituu 20 minuutissa, eli kahvitauolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaisiko olla bensaa vai dieseliä?Moottorivalikoimassa on kaksi versiota: bensiini ja diesel. Molemmissa polttomoottori on kaksilitrainen. Koeajetun dieselversion polttomoottori tuottaa 197 hevosvoimaa ja 440 Nm. Sen kaveriksi on laitettu 136-hevosvoimainen ja 440 Nm vääntävä sähkövoimanlähde. Yhteistehoa on 333 hevosvoimaa ja 750 Nm, eli varsin riittävästi.Bensiiniversion lukemat ovat hieman vaikuttavammat. Tai miten sen nyt ottaa. Hevosvoimia on bensaversiossa enemmän, ja dieselissä taas vääntöä. 400e-version sähköt ovat vastaavat kuin dieselissä, mutta eroa syntyy polttomoottorin ansiosta. Yhdistetty huipputeho on 400e:ssä 381 hevosvoimaa ja pelkkä polttomoottori kehrää kaksilitraisesta 252 kaakkia. Kiihtyvyys on dieseliä parempi, eli 6,1 sekuntia.Rajusta voimapotentiaalistaan huolimatta 350de tuntuu hieman laiskanpulskealta. 6,9 sekunnin 0–100 km/h -lukema tuntuu liian kovalta ollakseen totta. Mitä se toki onkin, ellei järjestelmä ole sport-ajotilassa. Esimerkiksi Eco-tilassa huippukiihtyvyydestä jäädään ainakin aistinvaraisesti selkeästi.Moottorissa on myös kummallinen viive, joka aiheutti koeajon aikana muutaman yllätystilanteen. Hieman pienempään väliin lähtiessä tuntuu, että Mercedesin potku ei aivan riitä liikennevirran mukaan pääsemiseen. Tämä johtuu toki vain siitä, että olettamus suorituskyvystä on suurempi kuin todellinen tilanne. Ajotilan vaihtaminen sportiin auttaa vähän, mutta silti viive on olemassa. Kiiretilanteessa nilkka pitää survaista kohti konehuonetta rajusti ja määrätietoisesti.Kyseessä ei ole pelkkä sähköltä polttomoottoripuolelle siirtyminen, vaan ilmiö tapahtuu myös silloin kun ajoakun kapasiteetti on käytännössä syöty ja ajelu tapahtuu pitkälti polttomoottorin avulla. Kyseessä on toki enemmän ominaisuus, joka vaatii totuttelua, mutta vastaavaa ei ole aiemmin tullut kohdattua Mercedes-Benzin kohdalla.Taikamaton kyyti helliiGLE on aina nelivetoinen ja vaihteistona toimii 9-portainen automaattivaihteisto. Laatikko on monissa liemissä koeteltu ja toiminta on niin sujuvaa, ettei sen olemassaoloon kiinnitä oikeastaan mitään huomiota. Kookas akku ja hybriditekniikka tekevät autosta raskaan ja vaaka asettuu versiosta riippuen 2645–2730 kilon välille.Mercedesin SUV-mörssärin ajettavuus, mukavuus ja laatuvaikutelma ovat ensiluokkaisia. Koeajoautossa on lisävarusteena saatava Airmatic–ilmajousitus, joka nostaa ajomukavuutta entisestään. Auto tuntuu kulkevan kuin taikamatolla ja moottoritievauhdeissa auto tuntuu kulkevan tien epätasaisuuksien yli kuin laineilla ajelisi.Ajokorkeus muuttuu ajotilan mukaan, mutta sitä voi toki säätää haluamakseen myös manuaalisesti. Airmatic-paketin hinta on 2370 euroa, mikä on tämän hintaluokan autossa oikeasti järkevä sijoitus. Tuolla hinnalla autoon saa tekniikkaa, joka maksaa sijoituksen takaisin varmuudella. Auto liikkuu ylös ja alas tuntuvasti, ja parhaimmillaan alustaa saadaan nostettua maastossa ajamista ajatellen peräti 60 mm.Ajomukavuus on Mercedesin kohdalla aina ollut pitkälti omaa luokkaansa, ja siinä suhteessa GLE 350de ei tee poikkeusta. Korkean ja kookkaan auton hytistä on hyvä katsella ympärillä pyörivää liikennettä. Tämä tuo turvallisuuden tunteen, jota pienen auton kyydissä ei voi samalla tavalla kokea.Ohjaamon laatu vakuuttaa kaikilta osin. Penkit ovat mukavat, ajoergonomia hakee vertaistaan ja kaikki sisustan komponentit ovat harkittuja. Nahkajakkarat lämpiävät tai viilenevät, riippuen sitä kummalle on tarvetta. Toki ne tarjoavat myös hierontaa, mikäli etupenkkiläiset sellaista haluavat.Elektroniikan puolesta GLE pääsee nauttimaan samoista ominaisuuksista, jotka uitettiin markkinoille S-sarjan kautta. Niihin kuuluu muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, ruuhka-avustin ja ohjausavustin. Järjestelmien ansiosta vakionopeudensäädin reagoi liikennetiedotuksiin ja saattaa laskea moottoritienopeudessa vauhtia ennakoidakseen yllättäviä tilanteita. Lisäksi vakionopeudensäädin reagoi liikennemerkkeihin.GLE 350e tarjoaa herraskaiset kyydit viidelle tai seitsemälle hengelle. Toki kaikella tällä on myös hintansa, mikä tuskin tulee yllätyksenä. Oli sitten kyseessä ladattava bensiini- tai dieselversio, hinnat alkavat lukemasta 95 916,20 euroa. Mikäli itselleen haluaa pelkän dieselversion, on hinta reilut 138 000 euroa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz GLE 350de SUV LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. dieselmoottori 1 993 cm3 9-v. automaattivaihteisto 245 kW (333 hv), 750 Nm Akku brutto / brutto 31,2 Lataus Type 2: 11 kW CCS: 60 kW WLTP-kulutus 0,7 l/100km CO2-päästöt 17 g/km toimintamatka sähköllä 96 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,9 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 924 mm Leveys 2 157 mm Korkeus 1 795 mm Akseliväli 2 935 mm Tavaratila 630 l Omamassa 2 695 kg Perävaunu 2 700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 2 v hybridijärjestelmä 6 v / 100 000 km Hinta alkaen 95 916 € koeajoauto 118 229 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä