7.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: MG 4 XPower – Teho ei kompensoi tylsyyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisvalmistaja MG on luonut 4-mallistaan nopean XPower-version. Vaikka se raju ja nopea, silti se jättää hieman kylmäksi. Hyvää: Pikalataus, tilat, suorituskyky, infotainmentin selkeys, vastinetta rahalle. Huonoa: Kaistavahti, hidas infotainment, tylsyys. Sähköautojen hinnat ovat eläneet viime aikoina paljon, mutta yksi asia lienee edelleen varmaa. Kiinalaisvalmistaja MG:n 4-malli on edelleen yksi markkinoiden edullisimmista sähköautoista. Se ei ole enää edullisin, kun uusia malleja, pieniä ja edullisia sähköautoja on tullut myyntiin, mutta MG 4:n malliston hinnat alkaen -malli on edelleen yksi markkinoiden edullisimmista sähköautoista.MG4:n perusversio eli hinnat alkaen malli maksaa 27 900 euroa. Nelosmalliston huipulla oleva tehokkain XPower-versio maksaa 43 500 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVajaan 450 hevosvoiman kippoXPower-malli on tehokas nelivetoinen, jonka kaksi sähkömoottoria tuottavat 320 kilowatin tehon ja 600 newtonmetrin väännön. Se on melko paljon pienelle, omamassaltaan noin 1 800 kilon autolle. Auton sähkömoottorit tuottavat etuakselilla 150 kilowattia ja taka-akselilla 170 kilowatin tehon.Nelivetonsa ja suurien tehojensa avulla XPower heilahtaa nollasta sataan 3,8 sekunnissa. Kysyä tietysti voi, että kuka sellaista kiihtyvyyttä tarvitsee. Sisuskaluja repivä kiihtyvyys on tietysti satunnaisesti ihan hauskaa. Rajua kiihtyvyyttä voi myös demota autossa olevan launch controlin avulla.XPowerin suuri teho ei kuitenkaan kompensoi MG4:n tylsyyttä, sillä MG4 on sanalla sanoen hieman tylsä ja erikoisesti muotoiltu auto. Sen ulkomuoto säväyttää ainoastaan sen vuoksi, että ulkomuoto on erikoinen länsimaiseen muotokieleen tottuneelle. Auton 18-tuumaiset pyörät tekevät siitä vielä vähän hassun näköisen, tuumaa isompi pyöräkoko voisi olla auton muotokieleen paremmin istuva.Ei huonoTylsyys ei MG4:n tapauksessa kuitenkaan tarkoita sitä, että MG olisi autona huono. Auton ajettavuus on hyvällä mallilla. Ohjaus on XPowerissa napakka ja tunnokas, alusta toimii hyvin. Alusta XPower-mallissa on periaatteessa sama kuin vakioversioissakin, XPoweriin sitä on päivitetty jäykemmillä kallistuksenvakaajilla sekä jousilla ja iskareilla. Alustan jäykkys olisi kasvanut noin 25 prosentin luokkaa, mutta XPower-versiossa se on pysynyt silti miellyttävänä.Neliveto takaa etenemiskyvyn ja ennen kaikkea vetopidon silloinkin kun auton suosituskyvystä haluaa ottaa hieman enemmän irti. Neliveto tulee Suomen välillä ankarissakin talviolosuhteissa tarpeeseen. MG 4 XPowerissa onon Dynamic Cornering Control System, joka tarkoittaa älykästä moottorinohjausta sekä lukittua elektronista tasauspyörästöä. Järjestelmä siis kykenee ohjaamaan auton moottoreiden tarjoamaa vääntömomentti erikseen jokaiselle pyörälle, jolloin saadaan paras mahdollinen pito, silloin kun sitä tarvitaan.Latautuu hyvinJos moottorin antopuolta on MG4 XPowerissa viritetty, niin myös energian ottopuolta. MG:n maksimilatausteho tehokkaassa XPower-mallissa on myös viritetty tehokkaammaksi kuin perusversioissa. Pikalatausteho on maksimissaan 140 kilowattia, ja tehtaan lupauksen mukaan auton akku pitäisi latautua 10 prosentista 80 prosenttiin 26 minuutissa.Pikalataustehoa testattiin Moottorin koeajossa useamman kerran ja joka kerta pikalataus toimi hyvin, kiitos akuston esilämmityksen.Esimerkiksi eräs lataus MG:n kohdalla kesti 28 minuuttia. Akun täyttäminen aloitettiin varaustason ollessa 6 prosenttia ja lopetettiin kun 80 prosenttia tuli täyteen. Tämä tarkoittaa sitä, että MG imi virtaa lataussession aikana 101 kilowatin keskiteholla. Myös kylmän akun pikalataus onnistuu MG:llä hyvin. Autolla pysähdyttiin lataamaan akkua nollakelissä vain noin viiden kilometrin ajon jälkeen. Akku täyttyi 27 prosentista 70 prosenttiin 78 kilowatin keskiteholla.Latauspuoli on erittäin tärkeä asia sähköautoilussa ja MG:lle siitä täydet pisteet, se nelosessa toimii.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisältäkin vähän tylsäMG4 edustaa kokoluokassaan samaa kokoa kuin mitä esimerkiksi Cupra Born ja sen sisarmalli Volkswagen ID.3 edustavat. Tavaratilaa MG:ssä on vähän vähemmän, mutta MG:n konttiin mahtuu silti monta isoa kassia.Ohjaamoa hallitsee nykyautojen tapaan pari näyttöä, toinen kuljettajan mittaristona ja toinen infotainmentin näyttönä. Infotainment on MG:ssä melko selkeä, tosin sen tuntuma on hieman heikko. Lisäksi infotainment toimii välillä ärsyttävän hitaasti, esimerkiksi autoa käynnistäessä infotainmentin käynnistymistä joutuu odottamaan tovin. Koska valikot infotainmentissa on selkeät, kaistavahti on melko helppo napsaista pois päältä jokaisen liikkeelle lähdön aikana. MG:n kaistavahti on saanut päivityksiä talven aikana, mutta ainakin talviaikaan autolla ajaa mielummin edelleen ilman kaistavahtia, sillä se on vielä aavistuksen nopea liikkeissään ja pyrkii välillä ohjaamaan autoa takaisin kaistan keskelle varsin voimakkain liikkein.Myös auton mukautuva vakionopeudensäädin toimii hieman kulmikkaasti hidastaen välillä hyvinkin voimakkaasti vielä esimerkiksi silloin, kun moottoritiellä MG:n keula osoittaa jo vasemman kaistan suuntaan ja vilkulla on annettu merkki edellä ajavan auton ohituksen merkiksi.Edessä sekä kuljettajalla että matkustajalla on MG:ssä väljää. 180-senttisen kuskin taakse mahtuu myös takapenkille ihan hyvin.MG:n sisätiloja vaivaa sama vaiva kuin MG:tä yleisestikin. Auto on hieman tylsä sisältäkin.Vaikka MG4:n lippulaivamalli XPower on hieman tylsä automalli, se on kokoluokassaan kelpo sähköauto, kuten myös sen edullisimmat versiot ovat Moottorin aiemmissa koeajoissa osoittaneet. XPowerin kova suorituskyky ei valitettavasti kompensoi XPowerin tylsyyttä, vaikka oransseiksi värjätyillä jarrusatuloilla sellaiseen lopputulokseen pyritäänkin.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMG4 XPower SÄHKÖAUTO, neliveto 320 kW (435 hv), 600 Nm Akku brutto / netto 64,0 / 61,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 140 kW WLTP-kulutus 18,7 kWh / 100 km toimintamatka 375 km Suorituskyky 0–100 km/h 3,8 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 287 mm Leveys1 836 mm Korkeus 1 516 mm Akseliväli 2 705 mm Tavaratila 363 l Omamassa 1 803 kg perävaunu 500 / 500 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 7 v / 150 000 km ajoakku 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 43 500 € koeajoauto 44 300 € Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle