3.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mini John Cooper Works – hauska muttei halpa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein painos Mini John Cooper Works -tehomallista on hauska paketti. Auton nimen ja hinnan luomat odotukset jättävät kuitenkin hieman toivomisenkin varaa. Vallankumouksellisen takamoottorisen runkorakenteen 1950-luvulla formuloihin tuoneen ja Minin virittäjänä tunnetun John Cooperin mukaan lisänimensä saanut Mini John Cooper Works sijoittuu Cooper-mallistossa pykälää Cooper S:ää tehokkaammaksi.BMW:n tutun nelisylinterisen bensaturbon 231 hv ja 320 Nm välitetään koeajoyksilössä etupyörille 8-portaisen Steptronic-automaattivaihteiston kautta. Tilalle voi valita myös perinteisen manuaaliaskin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelppo tottuaVoimalinja liikuttaa pientä Miniä tehokkaasti, eikä automaattivaihteisto tunnu viivyttelevän turhia, varsinkaan sport-asetuksella. Alusta on miellyttävän jämäkkä – mutkaisella tiellä kiihdyteltäessä John Cooper Works on selvästi kotonaan. Pakoputkiston soundit ovat rouheat mutta eivät liioitellut. Lisätuntoa ajamiseen saa halutessaan rattivaihteiden avulla.Ohjaus on normaalissa ajotilassa löysähkö, mutta silti tunnokas. Tämä yhdistettynä hienosti toimivaan alustaan tekee JCW:n käyttäytymisestä erittäin loogista, ja auto tottelee kuljettajaa erinomaisesti. Keskittymistä vaativat ainoastaan terävät liikkeellelähdöt, sillä Mini on herkkä sutimaan etenkin märällä kelillä.Lisävarusteena saatavat sporttipenkit ovat sarjassaan erinomaiset: sivu- ja reisitukea löytyy erittäin hyvin, joten istuintenkaan puolesta mutkavauhtia ei tarvitse hölläillä.Mukavuusalueen ulkopuolellaMoottoritiellä 18-tuumaisten kesärenkaiden melu kohoaa kovaksi, eikä matkantekoa mukavoita jo hieman vanhanaikaisen tuntuinen viihdejärjestelmä. Kännykällekin joutuu etsimään paikkaa, sillä auton tarjoamaan telineeseen ei ainakaan 6,1-tuumaisella näytöllä varustettu älypuhelin sovi.Mutkatiellä hyvältä tuntunut vaihteisto tuntuu matka-ajossa kulmikkaalta. Jos nopeutta haluaa lisätä, vaihteisto tuntuu viivyttelevän pienemmälle vaihtamisessa. Tämä taas saa kuljettajan painamaan kaasupoljinta refleksinomaisesti hieman lisää, ja lopputuloksena onkin sitten terävä ryntäys.Tarpeeksi vastinetta?Ajamisen ilon kadottua jonnekin Nelostien varrelle täytyy Minin tehomalli vielä viedä pienemmälle tielle paremman mielen toivossa.Suunnitelma toimii. Rengasmelu ei enää haittaa ja tönkön viihdejärjestelmänkin voi unohtaa, sillä pakoääniä kuuntelee huomattavasti radiotarjontaa mieluummin.Vaikka mikroautomainen Mini John Cooper Works on kokonaisuutena toimiva ja hauska auto, kaksi kertaa tallinsa rata-autoilun kuninkuusluokan maailmanmestaruuteen piiskanneelta mieheltä nimeä lainaavalta ja yli 50 000 euroa kustantavalta autolta jää kaipaamaan lisää tehoa ja persoonallisuutta. Samassa hintahaarukassa on valittavissa varusteista tinkimällä esimerkiksi 310-hevosvoimainen ja nelivetoinen Volkswagen Golf R.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mini John Cooper Works Hinta alkaen 43 200 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 646 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 170 kW (231 hv), 5200-6200 r/min Vääntö 320 Nm (1250-4800 r/min) Vääntö 320 Nm (1250-4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 246 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,3 (yhd.) CO2-päästöt 165 g/km Mitat pituus 3850 mm, leveys 1727 mm, korkeus 1414 mm, akseliväli 2495 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous