3.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: mukavan sympaattinen Citroën C3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden pienen Citrën C3 -perheauton muodot kääntävät päitä. Hyvää: jousitusmukavuus, hiljaisuus, personointimahdollisuudet. Huonoa: etuistuinten muotoilu, takatilat. Uusi Citroen C3 erottuu muista pikkuautoista omaperäisellä ulkomuodollaan. Keulan monikerroksisuus ja kookkaat kylkisuojat ovat tuttuja C4 Cactuksesta. Airbumpit ovissa eivät ole pelkkää kikkailua, yhdessä mustien muovisten lokasuojan reunojen, etu- ja takahelman kanssa maalipinta on suojassa kaikista suunnista tulevilta pikkukolhuilta. Ulkonäköä voi lisäksi räätälöidä katon, peilien ja sumuvalokehyksen väriä vaihtamalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKodikkuutta nojatuoleillaUudesta olemuksesta huolimatta C3 pohjautuu edellisen mallin perusrakenteelle. Korin pituus ja akseliväli ovat kasvaneet. Kori on samalla kuitenkin madaltunut ja siksi pystystä istuma-asennosta on jouduttu tinkimään rennompaan suuntaan nipistäen tilaa pituussuunnasta. Niinpä takatilat ovat pitkälle aikuiselle ahtaat niin polvi- kuin pääntiloiltaankin. Tavaratila on pikkuautolle kookas ja käytännöllisen kuutiomainen muodoltaan, mutta välipohjaa ei ole ja nostokynnys on melkoinen.C3:n istuimet ovat nojatuolimaiset niin hyvässä kuin pahassakin. Ne näyttävät mukavilta ja tuovat kodikasta ilmettä sisustukseen yhdessä pirteiden värivaihtoehtojen kanssa. Niiden pehmeyteen on helppo vajota ja ne muotoutuvat erilaisten takamusten alle. Kuitenkin vähänkään pidemmällä matkalla niiden vaisu muotoilu, sivuttais- ja reisituen puute muodostuu alaselkää rasittavaksi, vaikka ajoasento ihan kelvollinen onkin.VarusteluvaihtoehtojaKojelauta on selkeälinjainen ja pelkistetty, mutta toimintojen käyttäminen kosketusnäytön kautta vaatii hetken totuttelua. Varustetasoja on kolme, Live, Feel ja Shine. Perustaso Live on jo kattava pikkuautoon vakionopeudensäätimineen, mutta siitä puuttuvat personointivaihtoehdot, sisustuskin on kokomusta.Perusvarustukseen kuuluu kaistavahti, nopeusrajoitusten tunnistus ja vireystilan valvonta, mutta törmäyksenestoa ja automaattijarrutusta ei ole tarjolla. Kolarista saa kyllä automaattisesti videon lisävarusteena saatavalla etukameralla. Kamera pitää parittaa älypuhelimen kanssa samoin kuin navigointikin.C3:n moottorit ovat enimmäkseen tuttuja jo edellisestä mallista. Bensiinimoottorit ovat kolmisylinterisiä 1,2-litraisia (68/82/110hv) ja dieselit nelisylinterisiä 1,6-litraisia (75/100hv). Vähätehoisimmat versiot riittävät mainiosti torikassikäyttöön, mutta isommalla kuormalla ja nopeudella liikkuvien on satsattava tehokkaampiin malleihin.Mukavuus etusijallaTestiauto tehokkaimmalla turboahdetulla bensiinimoottorilla osoittautui pirteäksi niin kaupunkipyörityksessä kuin maantietaipaleellakin. Kolmisylinterisyys erottuu pienenä värinänä, käyntiääni on urheilullinen kiihdytyksissä. Tasakaasulla käynti vaimenee ja tasoittuu, C3 on miellyttävän hiljainen matkakumppani.Hemmottelua lisää jousituksen ja iskunvaimennuksen pehmeys, joka tasoittaa niin isot heitot kuin pikkutärinätkin. Eikä mukavuus kostaudu ajettavuudessakaan, pieni kallistelu sopii ranskalaiseen tyyliin. Sähköinen ohjaustehostus on kehittynyt aikaisempaa tarkemmaksi ja tunnokkaammaksi. Vaihteensiirto on turhan kulmikas ja pitkäliikkeinen, onneksi vaihteita on vain viisi. C3:een on kuitenkin kesällä tulossa vaihtoehdoksi kuusivaihteinen automaattivaihteisto kruunaamaan mukavuuden.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen