29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Cactus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hämmentävän näköinen, mutta toimiva. Hyvää: Persoonallinen, käyttöominaisuudet. Huonoa: Tavaratilan lastauskynnys, perusversion varustelupuutteet. Citroën C4 Cactus hämmentää nimensä lisäksi ulkonäöllään. Valmistajan mukaan selitys avaa nimeä loistavasti: kaktus on ulkoisilta vaaroilta suojautuva kasvi, joka tyytyy hyvin pieneen nestemäärään.Puolustuskeinona omaperäisen sympaattisella Citroënillä ei ole piikkejä, vaan Airbump-ilmatyynyt. Ne on asennettu auton kylkiin ja päätyihin suojelemaan pysäköintialueiden ovikolhuilta.Vaikka ilmatyynyt vaikuttavat kestäviltä, aivan kaikenlaista kohtelua Cactus ei kestä. Listat loppuvat reilusti ennen lokasuojia, joten osa kyljestä jää suojelematta.Ilmatyynyt ovat hauska idea, mutta tuskin riittävä syy auton valintaan. Cactuksen muotoilu jakaa varmasti mielipiteitä, mutta kylmäksi se tuskin jättää.Etenkin koeajoauton grafiitin harmaa värisävy ja pirteän punaiset yksityiskohdat toimivat mainiosti: se on selkeästi erilainen ja hauskan persoonallinen, mutta viestii aivan muita asioita kuin iloisen pirteät Fiat 500 tai Mini.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNesteytys hallinnassaCactuksen tyytyminen pieneen nestemäärään näkyy muussakin kuin polttoaineenkulutuksessa. Koeajetun version luvattu yhdistetty kulutus on toki matala, vain 4,6 litraa sadalla kilometrillä.Pieni nestekulutus näkyy myös tuulilasin pesurissa: nestettä ei ruiskita suuria määriä pitkänä suihkuna tuulilasille, vaan se suihkutetaan hallitusti suoraan pyyhkijänsulan reikien läpi.Cactus ei onneksi ole pelkkää ulkonäkötemppuilua. Autosta löytyy aidosti nerokkaita ratkaisuja. Hansikaslokero on suurehko ja helpossa paikassa kojelaudan päällä. Tilaa vievä apukuljettajan turvatyyny on piilotettu auton kattoon huomaamattoman kyhmyn alle.Uutta ajattelua löytyy myös takatiloista. Takaovien säilytyskotelot uppoavat syvälle oven sisään. Se on mahdollista, sillä tilaa vievästä takaikkunan alas aukeamisesta on luovuttu. Nyt viisiovisen auton takaikkunat aukeavat takareunasta kuten monissa kolmiovisissa autoissa.Vaikka Cactus perustuu pienempään C3-malliin, on sen akseliväli vain 13 millimetriä tavallista C4:sta lyhyempi. Neljä matkustajaa mahtuu autoon mainiosti tavaroineen, joskin tavaratilan lastauskynnys on korkea ja tavaratilan pohja siihen nähden syvällä. Monikäyttöisyyttä rajoittaa yksiosaisesti alastaittuva selkänoja.Poikkeuksellisen kevytPainoa säästävien ratkaisujen ansiosta Cactus on poikkeuksellisen kevyt. Koeajetun käsivaihteinen bensiinimoottorilla varustetun mallin omamassa on vain 1 040 kilogrammaa. Sen ansiosta 82 hevosvoimaa riittää mainiosti, vaikka kyydissä olisi muutama matkustaja.Cactuksen ajettavuudessa ei ole mitään erikoista. Hallintalaitteet toimivat kuten kaikissa muissa autoissa. Ohjaus on parantunut huomattavasti aiemmin mainitusta C3-sisaresta.Melutaso on auton hintaluokka huomioiden oikein kelvollinen. Henkistä yhteyttä rättisitikkaan toivovat pettynevät jousituksen suhteen, sillä se on kovuudeltaan tavanomainen. Lisäksi taka-akseli pompottaa heitoissa hieman viiden hengen kuormalla.Pitkään jonkinlaista persoonallisuuskriisiä poteneelle Citroënille C4 Cactus on raikas tuulahdus. Se yhdistää persoonallisen muotoilun käytännöllisiin oivalluksiin ja päteviin tiloihin.Noin kahdeksantoistatuhatta euroa tuntuu kohtuulliselta pyyntihinnalta, vaikka C4 Cactuksen perusvarustelu kaipaakin pientä parantelua. Autolle ja kasville löytyy vielä yksi yhdistävä tekijä: ne sietävät mainiosti korkeita lämpötiloja, joten ilmastointi on lisävaruste.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Citroën C4 Cactus VTi 82 Shine Bright Hinta alkaen 17 993 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 591 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1 199cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 171 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4157 mm, leveys 1729 mm, korkeus 1490 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 358 l Omamassa: 1040 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 720kg. Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?