13.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: nelivetoautomaatti Suzuki Vitara Hybrid on kuin käytetyn ostaisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Suzuki Vitara Hybrid tarjoaa fiksumman voimalinjan, mutta sisätilojen puolella tunnelma on ehkä turhankin tuttu vuosien takaa. Hyvää: Automaatti ja neliveto. Huonoa: Ikä tuntuu. Ei ole mikään salaisuus, että yksi japanilaismerkki ratsastaa luotettavalla maineella, nelivetomalleilla ja kohtuullisella hintatasolla. Suzuki Vitara Hybrid jatkaa jatkossakin aivan samalla muotilla, joten merkin uskollisille asiakkaille on tarjolla tuttua ja turvallista.Toisaalta auto on saanut uuden mielenkiintoisen hybridivoimalinjan tarjoamaan automaattivaihteiston ja nelivedon yhdistelmää. Samaan aikaan yläpuolella vain noin tuhannen euron päässä vaanii jo merkin oma S-Cross, joka kuitenkin kulkee eri hybridivoimalinjalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuzuki Vitara HybridSuzukin uusi hybridivoimalinja yhdistää 1,5-litraisen vapaasti hengittävän Dualjet-moottorin ja lähes 25 kilowatin tehoiseen sähkömoottorigeneraattorin pieneen tavaratilan alle sijoitettuun ajoakkuun. Vaihteisto on aina automaattinen ja 6-pykäläinen. Koeajossa on noin 2 000 euron lisähintaa kantava nelivetoinen versio ja tuo satsaus kannattaa kyllä tehdä.Auto osaa liikkua jopa 4,5 kilometriä ja aina 80 kilometrin tuntinopeuteen asti myös pelkästään sähkömoottorilla, mikäli polttomoottoria käyttämällä tai jarrutusenergiaa talteen keräämällä on onnistuttu varaamaan akku täyteen. Samaan aikaan on ymmärrettävä, että 25 kilowatin sähköinen voimavara on varsin rajallinen.Polttomoottoria siis tarvitaan ja vapaasti hengittävän moottorin ohut alavääntö maltilliseen huipputehoon yhdistettynä tarkoittaa korkeita kierroksia vähänkään ripeämmissä kiihdytyksissä. Tämän kuulee kyllä.Voimansiirrossa on välillä lievää viivettä ja vaihteiston vaihdotkin huomaa, kuten olemme automaattivaihteistoissa tottuneet. Vuonna 2022 useat autonvalmistajat pystyvät vieläkin parempaan, mutta vanhemmasta uudempaan päivittävä tuskin kiinnittää asiaan huomiota. Samoin jousituksen toiminnasta uupuu kaikkein vaikuttavin hienostuneisuus. Ohjaus on varsin kevyt ja siten mukava kaupunkipyörittelyssä. Korkeammissa nopeuksissa se tuntuu toisinaan ikään kuin juuttuvan hieman keskialueelle.Koko koeajon jälkeen kulutusmittari pysähtyy lukemaan 6,2 litraa per 100 kilometriä. Se on vallan asiallinen lukema automaattivaihteiselle nelivetoiselle katumaasturille. Vanha tuttuOhjaamon puolella kalskahtaa eilinen. Varusteita on itse asiassa varsin runsaasti, mutta ne tuntuvat hieman vanhentuneilta. Näihin lukeutuu esimerkiksi keskikonsolin kosketusnäyttö. Tietoviihdejärjestelmä on hieman hidas reagoimaan ja sen käyttöliittymäkin näyttää vanhalta. Toisaalta koko ohjaamo on yksinkertainen omaksua ja käyttää. Koeajoautoon on valittu lisävarusteina metalliväri ja navigaattori, joista jälkimmäisestä ei ehkä kannattaisi kauheasti maksaa.Esimerkiksi kuljettajan istuimen istuinosan kallistuksensäätöä ei autoon saa rahallakaan, mutta keskimittainen löytää silti kohtuullisen ajoasennon. Takana istuu kaksi keskimittaista aikuistakin hyvin ryhdikkäästi. Tavaratila on perusmuodossaan verhon alla pienehkö eikä tavaratilan välipohjan alta löydy lisätilaa.Neljännen sukupolven Vitara esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 2014 ja tämä alkaa päivityksistä huolimatta jo tuntumaan. Kaiken kaikkiaan matkassa on hieman käytetyn auton tuntua, mutta penkit eivät ole nuhjaantuneet, muoveja ei ole naarmutettu ja maalipinta kiiltää uutuuttaan. Vieläkin tärkeämpää lienevät kaikki uudet ajan kanssa kuluvat osat sekä täysi tehdastakuu.Kyseessä ei tietenkään ole täydellinen auto ja kriittinen silmä löytää paljon parannettavaa. Kompromisseja on kuitenkin jouduttu tekemään hinnan painamiseksi alas. Siihen nähden tehtävässä on onnistuttu asiallisesti ja perustarpeet täyttyvät hyvin.Teksti ja kuvat: Henri Posa Suzuki Vitara 1,5 Hybrid 4WD GL+ 6AGS-aut Hinta alkaen 31 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 563 € Moottori Bensiinihybridi 1 462 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 75 kW (102 hv), 6000 r/min Vääntö 138 Nm (4400 r/min) Vääntö 138 Nm (4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,5 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4175 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1610 mm, akseliväli 2500 mm Tavaratila: 289-1046 l Omamassa: 1338 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 400 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?