5.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Micra – vanhan mantereen tapaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viidennen painoksen Nissan Micra pistää pakan täysin uusiksi. Hyvää: ajettavuus, personointi, pirteys. Huonoa: moottorivalikoima, ei automaattivaihteistoa, takatilat. Vuodesta 1982 Nissan Micra on symboloinut monille sitä arkisinta autoilua olemalla perheiden kakkosauto ja uusien kuljettajien ensimmäinen auto. Erityisesti muistot liittyvät Micran kahteen ensimmäiseen sukupolveen, kulmikkaaseen K10:iin, ja Euroopan vuoden autoksikin valittuun K11:een. Myös kolmas sukupolvi, kuplamainen K12, pärjäsi myyntitilastoissa mainiosti.Nissan ei ole peitellyt, että globaaliksi tuotteeksi suunniteltu neljännen sukupolven Micra, K13, oli epäonnisen mallimerkintänsä mukainen. Kaikkien markkina-alueiden mukaan suunniteltu automalli jätti ostajat kylmäksi niin Intiassa, Japanissa kuin Euroopassa. Reilun 400 000 kappaleen myyntimäärä oli vain puolet Micralta odotetusta tasosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisin vanhalle mantereelleNiinpä Micran viides painos suunniteltiin vain ja ainoastaan Eurooppaa varten, valmistajan havahduttua, että eri markkina-alueiden vaatimusten noudattaminen yhdellä tuotteella ei onnistuisi tyydyttävästi. Lopputulos näkyy erityisesti uuden Micran mittasuhteissa. 174 millimetriä kasvanut pituus jää taktisesti alle neljän metrin (3 999 mm). Leveys on kasvanut 78 millimetrillä väljempää tunnelmaa varten ja samalla katto on tullut alaspäin 55 millimetrillä. Autossa myös istutaan aiempaa matalammalla.Sisätiloja on tavoiteltu myös venyttämällä akseliväliä 75 millimetrillä (nyt 2 525 mm), vaikka Micran alustarakenne pohjautuu edeltävän mallin Type-V-arkkitehtuuriin. Pyöräntuennat on kuitenkin suunniteltu uudelleen edessä ja takana, kori on entistä jäykempi, äänieristystä on parannettu ja uusittu moottorivalikoima on tuttu sisarmerkki Renaultilta.Kuvassa DCI 90 -dieselmallin mittaristo.Kaikkea ei ole kuitenkaan keksitty väkisin uudelleen. Mittaristo ja NissanConnect-viihdejärjestelmä on lainattu suoraan isoveli Qashqaista. Samaa perua ovat myös ohjauspyörän säädöt, joten Micralle luvataan erinomaiset säätövarat ajoasennon suhteen.Niitä on monia, mutta tämä on minunNissanin V-Motion-muotokielen räväkimmän version lisäksi Micra yllättää väri- ja personointipaletilla. Kymmenen ulkovärivaihtoehtoa yhdistyvät yhteensä kolmeen eritasoiseen personointipakettiin, joista laajin tuo mukanaan jopa Hurjapäät-henkisiä kilpuritarroja. Yhteensä tarjolla on peräti 125 ulkoasuversiota. Raikkaat väriyhdistelmät jatkuvat myös sisätiloissa, tuoden reilusti ilmettä ja ilmavuutta. Halutessaan personoinnin voi myös jättää välistä, mistä Nissanille plussaa.Eurooppalaisuus näkyy matkustamoon valituissa materiaaleissa. Lähes kaikki pinnat ovat miellyttäviä katsella ja koskettaa. Etuistuimet ovat mukavat ja edessä riittää tilaa pidempääkin matkaa varten. Takana Micran kattolinja tekee tepposet takaoven yläreunalle sekä pitkille matkustajille, mutta istumiseen tilaa on asiallisesti. Nissan olettaakin, että B-segmenttiläisten takapenkkejä ei käytetä kovin paljoa. Tavaratilaa on riittävät 300 litraa.Hauskempaa elämää tarjoaa lisävarustelistalta löytyvä Bose Personal -äänijärjestelmä, joka tuo yllättävän paljon bilefiilistä pieneen autoon, osittain kiitos kuljettajan pääntukeen upotettujen kaiutinelementtien. Pysäköintiä puolestaan helpottaa 360°-ympäristökamera, joka on pienessä kaupunkiautossa enemmän kuin paikallaan. Turvallisuutta tuo puolestaan vakiovarusteinen Safety Pack, jonka kohokohtana on automaattinen hätäjarrutustoiminto jalankulkijatunnistuksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNISMO, missä olet?Ajettaessa Micra yllättää isosti. Puheet itsevarmasta ja pirteästä ajettavuudesta eivät ole vain markkinointiosaston pakkopullaa, vaan uusi etujousitus ja ohjaustehostus tuovat oikeaa pirteyttä pienen kaupunkiauton kulkuun. Kroatian vuoristoteillä Micra oli elementissään eikä auto haparoinut moottoritielläkään.Alusta nielee pienet epätasaisuudet mallikkaasti, rämähtäen keskikokoisissa töyssyissä pikkuautomaisesti, mutta silti hallitusti. Melun suhteen Micra tuntui olevan herkkä tienpinnan karkeudelle, joten tilanne kannattaa todeta kotitien koeajolla.Renaultilta lainattu kolmisylinterinen 0,9-litrainen bensaturbo lienee Micran yleisin moottorivaihtoehto. Kyseessä on sama moottorityyppi, jonka lähitulevaisuus on herättänyt kysymyksiä downsizing-trendin hiljalleen hiipuessa. Myös Micrassa käytetty vaihdelaatikko on ranskalaismerkin peruja, mutta Nissanin suunnittelema vaihteensiirto on alkuperäistä parempi.Kierroksia käyttämällä koneesta löytyy kyllä luvatut 90 hevosvoimaa, mutta Micran mainio ajettavuus jättää kaipaamaan lisää. Päälliköiden tyytyväisestä hyminästä päätellen jotain on onneksi suunnitteilla. Pikaisesti koeajettu 1,5-litrainen turbodiesel tarjosi helpomman ajettavuuden laajemman vääntönsä myötä. Kolmas moottorivaihtoehto on 1,0-litrainen vapaasti hengittävä 73-hevosvoimainen bensiinimoottori. Automaattivaihteisto kuuluu lähivuosien suunnitelmiin.Intohimon tuoteUusi Nissan Micra on valmistajaltaan merkittävä kehitysaskel keski-ikään ennättäneen ikonimallin historiassa. Muutamista puutteistaan huolimatta Micrasta huokuu harvinainen tunne, että sen suunnittelijat ovat oikeasti välittäneet lopputuloksesta. Nähtäväksi jää, välittyykö tunne kuluttajille asti. Suomeen uuden Micran pitäisi ennättää kevään kulmilla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Nissan Micra IG-T 90 5Mt N-Connecta Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 5500 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 3999 mm, leveys 1743 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2525 mm Tavaratila: 300 l Omamassa: 1082 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija