5.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Micra – vanhan mantereen tapaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viidennen painoksen Nissan Micra pistää pakan täysin uusiksi. Hyvää: ajettavuus, personointi, pirteys. Huonoa: moottorivalikoima, ei automaattivaihteistoa, takatilat. Vuodesta 1982 Nissan Micra on symboloinut monille sitä arkisinta autoilua olemalla perheiden kakkosauto ja uusien kuljettajien ensimmäinen auto. Erityisesti muistot liittyvät Micran kahteen ensimmäiseen sukupolveen, kulmikkaaseen K10:iin, ja Euroopan vuoden autoksikin valittuun K11:een. Myös kolmas sukupolvi, kuplamainen K12, pärjäsi myyntitilastoissa mainiosti.Nissan ei ole peitellyt, että globaaliksi tuotteeksi suunniteltu neljännen sukupolven Micra, K13, oli epäonnisen mallimerkintänsä mukainen. Kaikkien markkina-alueiden mukaan suunniteltu automalli jätti ostajat kylmäksi niin Intiassa, Japanissa kuin Euroopassa. Reilun 400 000 kappaleen myyntimäärä oli vain puolet Micralta odotetusta tasosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisin vanhalle mantereelleNiinpä Micran viides painos suunniteltiin vain ja ainoastaan Eurooppaa varten, valmistajan havahduttua, että eri markkina-alueiden vaatimusten noudattaminen yhdellä tuotteella ei onnistuisi tyydyttävästi. Lopputulos näkyy erityisesti uuden Micran mittasuhteissa. 174 millimetriä kasvanut pituus jää taktisesti alle neljän metrin (3 999 mm). Leveys on kasvanut 78 millimetrillä väljempää tunnelmaa varten ja samalla katto on tullut alaspäin 55 millimetrillä. Autossa myös istutaan aiempaa matalammalla.Sisätiloja on tavoiteltu myös venyttämällä akseliväliä 75 millimetrillä (nyt 2 525 mm), vaikka Micran alustarakenne pohjautuu edeltävän mallin Type-V-arkkitehtuuriin. Pyöräntuennat on kuitenkin suunniteltu uudelleen edessä ja takana, kori on entistä jäykempi, äänieristystä on parannettu ja uusittu moottorivalikoima on tuttu sisarmerkki Renaultilta.Kuvassa DCI 90 -dieselmallin mittaristo.Kaikkea ei ole kuitenkaan keksitty väkisin uudelleen. Mittaristo ja NissanConnect-viihdejärjestelmä on lainattu suoraan isoveli Qashqaista. Samaa perua ovat myös ohjauspyörän säädöt, joten Micralle luvataan erinomaiset säätövarat ajoasennon suhteen.Niitä on monia, mutta tämä on minunNissanin V-Motion-muotokielen räväkimmän version lisäksi Micra yllättää väri- ja personointipaletilla. Kymmenen ulkovärivaihtoehtoa yhdistyvät yhteensä kolmeen eritasoiseen personointipakettiin, joista laajin tuo mukanaan jopa Hurjapäät-henkisiä kilpuritarroja. Yhteensä tarjolla on peräti 125 ulkoasuversiota. Raikkaat väriyhdistelmät jatkuvat myös sisätiloissa, tuoden reilusti ilmettä ja ilmavuutta. Halutessaan personoinnin voi myös jättää välistä, mistä Nissanille plussaa.Eurooppalaisuus näkyy matkustamoon valituissa materiaaleissa. Lähes kaikki pinnat ovat miellyttäviä katsella ja koskettaa. Etuistuimet ovat mukavat ja edessä riittää tilaa pidempääkin matkaa varten. Takana Micran kattolinja tekee tepposet takaoven yläreunalle sekä pitkille matkustajille, mutta istumiseen tilaa on asiallisesti. Nissan olettaakin, että B-segmenttiläisten takapenkkejä ei käytetä kovin paljoa. Tavaratilaa on riittävät 300 litraa.Hauskempaa elämää tarjoaa lisävarustelistalta löytyvä Bose Personal -äänijärjestelmä, joka tuo yllättävän paljon bilefiilistä pieneen autoon, osittain kiitos kuljettajan pääntukeen upotettujen kaiutinelementtien. Pysäköintiä puolestaan helpottaa 360°-ympäristökamera, joka on pienessä kaupunkiautossa enemmän kuin paikallaan. Turvallisuutta tuo puolestaan vakiovarusteinen Safety Pack, jonka kohokohtana on automaattinen hätäjarrutustoiminto jalankulkijatunnistuksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNISMO, missä olet?Ajettaessa Micra yllättää isosti. Puheet itsevarmasta ja pirteästä ajettavuudesta eivät ole vain markkinointiosaston pakkopullaa, vaan uusi etujousitus ja ohjaustehostus tuovat oikeaa pirteyttä pienen kaupunkiauton kulkuun. Kroatian vuoristoteillä Micra oli elementissään eikä auto haparoinut moottoritielläkään.Alusta nielee pienet epätasaisuudet mallikkaasti, rämähtäen keskikokoisissa töyssyissä pikkuautomaisesti, mutta silti hallitusti. Melun suhteen Micra tuntui olevan herkkä tienpinnan karkeudelle, joten tilanne kannattaa todeta kotitien koeajolla.Renaultilta lainattu kolmisylinterinen 0,9-litrainen bensaturbo lienee Micran yleisin moottorivaihtoehto. Kyseessä on sama moottorityyppi, jonka lähitulevaisuus on herättänyt kysymyksiä downsizing-trendin hiljalleen hiipuessa. Myös Micrassa käytetty vaihdelaatikko on ranskalaismerkin peruja, mutta Nissanin suunnittelema vaihteensiirto on alkuperäistä parempi.Kierroksia käyttämällä koneesta löytyy kyllä luvatut 90 hevosvoimaa, mutta Micran mainio ajettavuus jättää kaipaamaan lisää. Päälliköiden tyytyväisestä hyminästä päätellen jotain on onneksi suunnitteilla. Pikaisesti koeajettu 1,5-litrainen turbodiesel tarjosi helpomman ajettavuuden laajemman vääntönsä myötä. Kolmas moottorivaihtoehto on 1,0-litrainen vapaasti hengittävä 73-hevosvoimainen bensiinimoottori. Automaattivaihteisto kuuluu lähivuosien suunnitelmiin.Intohimon tuoteUusi Nissan Micra on valmistajaltaan merkittävä kehitysaskel keski-ikään ennättäneen ikonimallin historiassa. Muutamista puutteistaan huolimatta Micrasta huokuu harvinainen tunne, että sen suunnittelijat ovat oikeasti välittäneet lopputuloksesta. Nähtäväksi jää, välittyykö tunne kuluttajille asti. Suomeen uuden Micran pitäisi ennättää kevään kulmilla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Nissan Micra IG-T 90 5Mt N-Connecta Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 5500 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 3999 mm, leveys 1743 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2525 mm Tavaratila: 300 l Omamassa: 1082 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster