12.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Näppärä ja nyökkivä kaupunkiauto – Hyundai i10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i10 1.0 Comfort AMT on koeajon perusteella näppärä ja ketterä kaupunkivekotin, jos oppii sinuiksi vaihteiston kanssa. Hyvää: ajettavuus, ketteryys, takuu. Huonoa: automatisoitu manuaalivaihteisto, ajoasennon säätö, äänieristys. Kaupunkiautot ovat yleensä mukavia tuttavuuksia: ketteriä ja hauskojakin autoja, joiden kyvyt riittävät arkiajoon vallan mainiosti niin voimanlähteen kykyjen, ajettavuuden kuin sisätilojenkin puolesta. i10 1.0 AMT kuuluu näihin autoihin, mutta muutamin varauksin.Ajettavuuden suhteen Hyundain malliston pienokainen ajaa hyvin asiansa, välillä moottoritiellä on tarjolla vakautta lähes isoveljien tapaan. Ohjaus on riittävän tunnokas ja auto pysyy valitulla ajolinjalla kohtuuhyvin, lievää vaeltelutaipumusta on tosin havaittavissa. Ohjaus saisi myös palauttaa hieman jämäkämmin.Pysäköinti on yhtä juhlaa, kiitos pienen kääntöympyrän. Renkaat ovat aivan auton kulmissa, joten auto on vaivatonta viikata ahtaammankin kadunvarren pysäköintilokoseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaiden rallatustaRengasmelu kantaa ikävästi sisälle – monen muun kilpailevan pikkuauton tapaan. Jokainen tien epätasaisuus tuntuu myös auton etupään värinöinä, ja tien poikittaissaumat tärskäyttävät. No, tämän sietää kyllä, kun muistaa autoluokan edellytykset: pikkuautot ovat äänieristyksensä ja alustaratkaisujensakin puolesta tehty malliston edulliseen päähän.Sisätilojen suhteen arvioinnissa on noudatettava sydämen sivistystä. Nämä alle nelimetriset ovat pieniä autoja. Kokoluokka huomioiden tavaroille on tarjolla tyypilliset mutta niukat tilat. Poteromaisen 252-litraisen tavaratilan käyttöä helpottaa yllättävänkin avara lastausaukko.Ulkomuodoiltaan korealainen on hauska ilmestys. Katon ja sivupeilien taustojen lisävarusteinen punainen tehosteväri sopii hyvin yhteen hopeanharmaaseen väritykseen. Sisällä ilme on tavanomaisempi ja muovintäyteinen. Yhtenä valttina autossa on pitkä seitsemän vuoden mittainen takuu.Ratti kylmänä, kiitos!Näkyvyys ulos on hyvällä tolalla: pilarit ovat varsin kapoiset eivätkä siten aiheuta katveita etuviistoon. Sivupeilit ovat kiitettävän kokoiset ja muotoiset, joten kuski näkee vaivatta muun liikenteen auton sivuilla ja takaviistosta. Ohjauspyörän lämmitys on mukava herkku, mutta tämän toiminnon sijaan olisi hyödyllisempää, jos ohjauspyörä säätyisi syvyyssuunnassa. Se edesauttaisi hyvän ajoasennon löytymistä, joka on pikkuautoissa usein haasteellista. Hyundaissa ratin säätövarat ylös ja alas ovat aika vaatimattomat.Kun yhtälöön lisää vipuratkaisut istuinosan säädössä ja selkänojan kaltevuudensäädössä, ei ajoasentoa saa muokattua kovin hienovaraisesti. Etuistuin saisi olla sivuttaistueltaan jämäkämpi. Reisille on periaatteessa riittävästi tukea, kiitos kiitettävän pitkän istuinosan, mutta tahdottoman löysä istuimen etureuna ei tukea kuitenkaan tarjoa.Kevyellä jalallaYksilitraisen ja kolmisylinterisen moottorin teho riittäisi sinänsä pienen kulkupelin järkeviin tarpeisiin, mutta se vaihteisto. Hyundain viisilovinen automatisoitu manuaalivaihteisto ei saa minusta ystävää.Eteneminen on totuttelun jälkeenkin pakostakin tahattoman nyökyttelevää. Vaikka kuinka ennakoisi vaihtohetket ja keventäisi niiden tullen kaasujalkaa, tulee ajosta etenkin kaupunkiruuhkissa välillä tuskastuttavaa. Meno tukahtuu hetkeksi, joka ei ole kovin pitkä, mutta saa uneksimaan jouhevatoimisesta automaattivaihteistosta.Ajon jälkeen kuljettaja saa äänimuistutuksen, jottei mekaanisen käsijarrun kahvasta jää vetämättä: vaihteistossa kun on vain kolme vaihtoehtoa: D, R ja N.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Hyundai i10 1.0 Comfort AMT 5p Hinta alkaen 15 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 784 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. automatisoitu manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 50 kW (67 hv), 5500 r/min Vääntö 96 Nm (3750 r/min) Vääntö 96 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 17,3 s Huippunopeus 156 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 3678 mm, leveys 1680 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2425 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous