12.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Näppärä ja nyökkivä kaupunkiauto – Hyundai i10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i10 1.0 Comfort AMT on koeajon perusteella näppärä ja ketterä kaupunkivekotin, jos oppii sinuiksi vaihteiston kanssa. Hyvää: ajettavuus, ketteryys, takuu. Huonoa: automatisoitu manuaalivaihteisto, ajoasennon säätö, äänieristys. Kaupunkiautot ovat yleensä mukavia tuttavuuksia: ketteriä ja hauskojakin autoja, joiden kyvyt riittävät arkiajoon vallan mainiosti niin voimanlähteen kykyjen, ajettavuuden kuin sisätilojenkin puolesta. i10 1.0 AMT kuuluu näihin autoihin, mutta muutamin varauksin.Ajettavuuden suhteen Hyundain malliston pienokainen ajaa hyvin asiansa, välillä moottoritiellä on tarjolla vakautta lähes isoveljien tapaan. Ohjaus on riittävän tunnokas ja auto pysyy valitulla ajolinjalla kohtuuhyvin, lievää vaeltelutaipumusta on tosin havaittavissa. Ohjaus saisi myös palauttaa hieman jämäkämmin.Pysäköinti on yhtä juhlaa, kiitos pienen kääntöympyrän. Renkaat ovat aivan auton kulmissa, joten auto on vaivatonta viikata ahtaammankin kadunvarren pysäköintilokoseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaiden rallatustaRengasmelu kantaa ikävästi sisälle – monen muun kilpailevan pikkuauton tapaan. Jokainen tien epätasaisuus tuntuu myös auton etupään värinöinä, ja tien poikittaissaumat tärskäyttävät. No, tämän sietää kyllä, kun muistaa autoluokan edellytykset: pikkuautot ovat äänieristyksensä ja alustaratkaisujensakin puolesta tehty malliston edulliseen päähän.Sisätilojen suhteen arvioinnissa on noudatettava sydämen sivistystä. Nämä alle nelimetriset ovat pieniä autoja. Kokoluokka huomioiden tavaroille on tarjolla tyypilliset mutta niukat tilat. Poteromaisen 252-litraisen tavaratilan käyttöä helpottaa yllättävänkin avara lastausaukko.Ulkomuodoiltaan korealainen on hauska ilmestys. Katon ja sivupeilien taustojen lisävarusteinen punainen tehosteväri sopii hyvin yhteen hopeanharmaaseen väritykseen. Sisällä ilme on tavanomaisempi ja muovintäyteinen. Yhtenä valttina autossa on pitkä seitsemän vuoden mittainen takuu.Ratti kylmänä, kiitos!Näkyvyys ulos on hyvällä tolalla: pilarit ovat varsin kapoiset eivätkä siten aiheuta katveita etuviistoon. Sivupeilit ovat kiitettävän kokoiset ja muotoiset, joten kuski näkee vaivatta muun liikenteen auton sivuilla ja takaviistosta. Ohjauspyörän lämmitys on mukava herkku, mutta tämän toiminnon sijaan olisi hyödyllisempää, jos ohjauspyörä säätyisi syvyyssuunnassa. Se edesauttaisi hyvän ajoasennon löytymistä, joka on pikkuautoissa usein haasteellista. Hyundaissa ratin säätövarat ylös ja alas ovat aika vaatimattomat.Kun yhtälöön lisää vipuratkaisut istuinosan säädössä ja selkänojan kaltevuudensäädössä, ei ajoasentoa saa muokattua kovin hienovaraisesti. Etuistuin saisi olla sivuttaistueltaan jämäkämpi. Reisille on periaatteessa riittävästi tukea, kiitos kiitettävän pitkän istuinosan, mutta tahdottoman löysä istuimen etureuna ei tukea kuitenkaan tarjoa.Kevyellä jalallaYksilitraisen ja kolmisylinterisen moottorin teho riittäisi sinänsä pienen kulkupelin järkeviin tarpeisiin, mutta se vaihteisto. Hyundain viisilovinen automatisoitu manuaalivaihteisto ei saa minusta ystävää.Eteneminen on totuttelun jälkeenkin pakostakin tahattoman nyökyttelevää. Vaikka kuinka ennakoisi vaihtohetket ja keventäisi niiden tullen kaasujalkaa, tulee ajosta etenkin kaupunkiruuhkissa välillä tuskastuttavaa. Meno tukahtuu hetkeksi, joka ei ole kovin pitkä, mutta saa uneksimaan jouhevatoimisesta automaattivaihteistosta.Ajon jälkeen kuljettaja saa äänimuistutuksen, jottei mekaanisen käsijarrun kahvasta jää vetämättä: vaihteistossa kun on vain kolme vaihtoehtoa: D, R ja N.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Hyundai i10 1.0 Comfort AMT 5p Hinta alkaen 15 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 784 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. automatisoitu manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 50 kW (67 hv), 5500 r/min Vääntö 96 Nm (3750 r/min) Vääntö 96 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 17,3 s Huippunopeus 156 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 3678 mm, leveys 1680 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2425 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 30.10.2024 Koeajo Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa - Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster