11.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Oiva paketti – Hyundai Tucson Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikki tarpeellinen, eikä mitään turhaa. Hyvää: tilat, vaivattomuus, helppokäyttöisyys, varustelu, kulutus, 7 vuoden takuu. Huonoa: elektroniset turvajärjestelmät eivät kuulu vakiovarustukseen. Hyundai Tucson on valmistajansa myydyin malli Euroopassa. Sen uuteen syysmuotiin kuuluu polleampi maski, uudet puskurit, uusi selkeämpi kojelauta ja tyylikkäämmät verhoilukankaat. Samalla tieto-, avustin- ja audiojärjestelmät on päivitetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallin valintaUuden Tucsonin hinnat alkavat 29 000 eurosta, kohtuullinen pyynti menevän näköisestä kaupunkimaasturista. Tähän hintaan vain etupyörät vetävät ja moottorina on ahtamaton bensiinimoottori (132 hv). Maasturin näköisellä autolla ei kehtaisi jumiutua lumivalleihin, joten neliveto on kyllä oltava. Ympäristöäkin pitää muistaa, pienimmät hiilidioksidigrammat ovat 1,6-litraisella dieselillä (136 hv). Näiden kanssa samaan yhdistelmään kuuluu seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto tuomaan vähän luksusta, joten varusteiksi saa Comfort-taso riittää.Juuri tällainen auto löytyi maahantuojalta kokeiltavaksi. Näillä eväillä hintaa tulee kymppitonni lisää perusmalliin verrattuna, mutta eipä vastaavaa saa muiltakaan merkeiltä yhtään sen halvemmalla. Kilpailijoiden hintoihin verratessa Tucsoniin voisi mahtua isompikin moottori (177/185 hv) tai parempi varustetaso.Kylmät tyypitHyundain puikkoihin on helppo hypätä, kaikki löytyy odotetuista paikoista, nappulat ovat isoja ja selkeästi merkittyjä. Toiminnot ovat loogisia niin ratin kytkimien kuin kosketusnäytönkin kautta käytettyinä, ohjekirjaan ei tarvitse turvautua kertaakaan. Ajoasento on luonteva, vain istuimen etureuna jää matalalle pitkäjalkaiselle. Onneksi ristiseläntukikin kuuluu varustukseen. Takatilat riittävät aikuiselle, hetken jopa kolmelle mainiosti ja istuinosa on ilahduttavan korkealle asetettu. Tavaratila on kookas ja selkeä muodoltaan. Comfort-varustetaso on täysin riittävä, vaikkakin halvin nelivetoiseen saatava. Kaikki tarpeellinen mm. vakionopeudensäädin, peruutuskamera, lämpiävä ratti ja automaatti-ilmastointi kuuluvat kauppaan. Samalla kalliimpien versioiden epämukavammat matalaprofiilirenkaat jäävät pois. Stylen ja Premiumin hintaportaat (3 000/8 000 €) kuulostavat kovilta, vaikka niiden varustelistat pitkät ovatkin. Premiumista jää kaipaamaan elektronisia turvavarusteita, mutta ne saa Comfortiinkin pakettina halvemmalla.KoeajolenkilläKookkaaseen kaupunkimaasturiin 1,6-litrainen diesel kuulostaa alamittaiselta, mutta jaksaa uutterasti vielä moottoritielläkin. Pienempi moottori on ronkelimpi käytettävän vaihteen suhteen, mutta kaksoiskytkinautomaatti hoitaa kepittämisen sujuvasti. Kuormalla alakierroksien puhdittomuutta voi paikata sport-ajomoodilla, jolloin vaihteisto käyttää pykälää pienempää vaihdetta. Isommat kierrokset eivät Tucsonissa haittaa, sillä moottoriäänet on hyvin vaimennettu.Lisäbonuksena myös ohjausvaste tuntuu sporttimoodissa tukevammalta. Taitaa olla ensimmäinen kokeilemani auto, jossa valinta jää useimmin normaalin sijasta sportille. Moodit voisi kylläkin nimetä toisin, sillä tässä autossa ei urheilullisuutta ole rahtuakaan. Tucsonilla ei tule lähdettyä huvikseen mutkatielle ajelemaan viikonloppuna, vaan arjen moninaisissa tehtävissä puurtaminen konstailematta on sen ominta aluetta. Tämä ei siis ollut moite, Tucson on mukava, tilava ja vaivaton ajaa, se painaa enemmän aamuruuhkassa istuessa.Pieni moottori selviää pintakaasulla pihtailemalla neljällä litralla, ruuhkassa poukkoilu tai raskas moottoritieajo helposti tuplaavat lukeman. Lopputankkaus paljastaa pääkaupunkiseudulla ajetulle lenkille keskikulutukseksi tasan kuusi litraa, se on jopa vähemmän kuin valmistajan uusi WLTP-normilukema 6,4 l/100km.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.hyundai.fi/mallisto/tucson Hyundai Tucson 1.6 CRDi 4WD 7-DCT Comfort Hinta alkaen 38 990 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 373 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 373 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1660 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster