28.9.2023

Koeajo: Onko Mercedes-Benz CLA 250e jo liian hyvä keskiluokan farmariksi?

Mercedes-Benzin kehitystyö A-sarjan kanssa on ollut niin vakuuttavaa, että merkin edullisimpiin malleihin lukeutuva CLA alkaa olla melkein liian hyvä. Hyvää: voimalinja, ajomukavuus, laatu Huonoa: hinta varusteltuna

Hohtavan valkea Mercedes lipuu ääneti parkkihallissa, kun ihailevat katseet saattelevat auton kohti latauspaikkaa. Ilmeet ovat ihastuneempia kuin auton hintalappu antaisi ymmärtää. Alla ei nimittäin ole sadan tonnin edustusauto, vaan keskiluokan farkku. Toki auto on monelle tässäkin tapauksessa haave, sillä allani oleva yksilö maksaa yli 60 000 euroa.

CLA Shooting Brake on ainakin omaan silmääni yksi tyylikkäimmistä farmarimalleista. Perää kohti laskeva korilinja nostaa tyylin normifarkun yläpuolelle. Koeajettu versio on varustettu mustilla kromiosilla ja vanteilla, jotka luovat tyylikkäälle automallille hieman modernimman ilmeen.

Malli ei ole uusi, vaan enemmän facelift. Ulkoisesti CLA on pitkälti ennallaan, mutta tarkkasilmäiset saattavat huomata muutoksia keulan muotoilussa. Muut pävitykset löytyvät sisältä.

Useat Mercedesin ladattavat hybridit lähentelevät toimintamatkan näkövinkkelistä muutaman vuoden takaisia sähköautoja. Ihan niin pitkälle CLA:n kohdalla ei mennä, mutta sähköinen toimintamatka on tässäkin tapauksessa 75 kilometriä. Ahkerasti lataamalla bensapumpulla ei tarvitse seisoskella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

22 kW DC lataus lisävarusteena

15,6 kWh akkua voidaan latailla perusmallissa 11 kW teholla, mutta saatavilla on myös 22 kW pikalatausmahdollisuus. Sille on annettava iso suositus, sillä pikalatauksen ansiosta CLA:n akun saa riipaistua täyteen pikaisen kauppareissun aikana. Lyhyellä matematiikalla 22 kW -laturi saattelee akun nollasta sataan prosenttiin selkeästi alle tunnissa.

Mercedesin pienin farkkumalli on saanut kasvojenkohotuksessa lisää tehoa. Sähkömoottorissa on 5 kW lisää löylyä ja 1,3-litraisessa bensiinimoottorissakin pari hepoa. Vääntöä on siunaantunut 20 Nm enemmän, millä on varmasti merkittävämpi vaikutus kokonaisuuteen. Vaihteisto on edelleen automaatti ja kaksoiskytkimellinen.

CLA 250e:n yhteisteho on 218 hevosvoimaa ja 450 Nm. Kiihtyvyyslukema uusilla teholukemilla on 7,4, sekuntia. WLTP-vertailuarvon mukaaan sadan kilometrin polttoainetarve on varsin maltillinen: 1,1 litraa. Sähköä CLA nielaisee sadalla 15–17 kWh.

Uudistuksia on tapahtunut myös tietoviihteen suhteen, ja uusi CLA on saanut entistä paremmat ohjelmistot. Ne ovat tuttua kauraa muista Mercedes-malleista, ja CLA:n tapauksessakaan ei tarvitse tinkiä isoista näytöistä ja teknisistä innovaatioista. Tietoviihdejärjestelmän suhteen Mercedes on kiistatta yksi markkinoiden parhaista toimijoista.

Mukautuva vakionopeudensäädin on pitkälti vastaava kuin S-sarjassa. Distronic plus sopeuttaa vauhdin oikeaksi risteyksissä, tiukoissa kaarteissa ja liikenneympyröissä. Esimerkiksi liikenneympyrään tultaessa auto hidastaa vauhdin sopivaksi ilman, että kuski koskee jarrupolkimeen.

CLA ottaa nykyautoista tuttuun tapaan talteen jarrutusenergiaa ja regeneraatiota voi säätää vastaamaan omia mieltymyksiään. Järjestelmä on sulava auto–tilassa, jolloin CLA rullaa liikenteen salliessa vapaasti ja nappaa jarrutusenergiaa talteen edessä vain olevien autojen vuoksi tai liikenneympyrään saavuttaessa. Järjestelmä on älykäs ja toimiva.

Edelleen mukava ajettava

Ajettavuuden puolesta CLA on ennallaan. Vaikka kyseessä on keskiluokan automalli, se tuntuu luokkaansa suuremmalta. Alusta on mukava ja suodattaa hyvin tien pinnan epätasaisuudet. Käytös on maantiellä rauhallista ja kaupungissa ketterää.

Mercedes on tehnyt töitä myös äänieristyksen suhteen, mikä oli edellisen sukupolven haaste. Mitenkään poikkeuksellisen hiljainen automalli CLA ei ole, mutta ei toisaalta kovin äänekäskään. Alla pyörivät vanteet ja matalaprofiiliset renkaat eivät rallata liiaksi ohjaamoon, eikä polttomoottori rouskuta ajonautintoa piloille.

Oikeastaan ainoa asia, mitä A-sarjalaisen kohdalla jää harmittelemaan suhteessa kookkaimpiin malleihin, on juuri koko. Ajettavuus ja ominaisuudet ovat jo CLA:n kohdalla niin hyvin kunnossa, ettei kalliimpaa Mersu-mallia voi oikeasti perustella kovin monella muulla argumentilla kuin fyysisillä mitoilla.

Tottakai C-, E- ja S-sarjat tarjoavat tilan lisäksi hieman enemmän laadullisiakin asioita, mutta kattavasti varusteltuna A-sarja on vaikuttava tapaus. Ilmaiseksi moinen ei kuitenkaan synny, sillä CLA ei ole halpisauto. Eikä sen toisaalta pidäkään olla.

Koeajettu CLA 250 e A Shooting Brake maksaa vakiohiluilla 45 940 euroa, mutta kun päälle lätkäistään koeajoauton lisävarusteet ja niihin kohdistuvat veropaineet, nousee hintalappu lukemaan 64 144,55 euroa. Se on reippaasti rahaa tämän kokoluokan farmarista.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Mercedes-Benz CLA 250 e A Shooting Brake

Hinta alkaen

5 294 597 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

6 414 455 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiini 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

120 kW (163 hv), 5500 r/min

Vääntö

270 Nm

Vääntö

270 Nm

Akku

15,6 kWh

Toimintamatka

75 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

160 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,4 s

Huippunopeus

225 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,1 (yhd.)

CO2-päästöt

18-25 g/km

Mitat

pituus 4688 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 2729 mm
Tavaratila: 505 l
Omamassa: 1725 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat