28.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Onko Mercedes-Benz CLA 250e jo liian hyvä keskiluokan farmariksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin kehitystyö A-sarjan kanssa on ollut niin vakuuttavaa, että merkin edullisimpiin malleihin lukeutuva CLA alkaa olla melkein liian hyvä. Hyvää: voimalinja, ajomukavuus, laatu Huonoa: hinta varusteltuna Hohtavan valkea Mercedes lipuu ääneti parkkihallissa, kun ihailevat katseet saattelevat auton kohti latauspaikkaa. Ilmeet ovat ihastuneempia kuin auton hintalappu antaisi ymmärtää. Alla ei nimittäin ole sadan tonnin edustusauto, vaan keskiluokan farkku. Toki auto on monelle tässäkin tapauksessa haave, sillä allani oleva yksilö maksaa yli 60 000 euroa.CLA Shooting Brake on ainakin omaan silmääni yksi tyylikkäimmistä farmarimalleista. Perää kohti laskeva korilinja nostaa tyylin normifarkun yläpuolelle. Koeajettu versio on varustettu mustilla kromiosilla ja vanteilla, jotka luovat tyylikkäälle automallille hieman modernimman ilmeen.Malli ei ole uusi, vaan enemmän facelift. Ulkoisesti CLA on pitkälti ennallaan, mutta tarkkasilmäiset saattavat huomata muutoksia keulan muotoilussa. Muut pävitykset löytyvät sisältä.Useat Mercedesin ladattavat hybridit lähentelevät toimintamatkan näkövinkkelistä muutaman vuoden takaisia sähköautoja. Ihan niin pitkälle CLA:n kohdalla ei mennä, mutta sähköinen toimintamatka on tässäkin tapauksessa 75 kilometriä. Ahkerasti lataamalla bensapumpulla ei tarvitse seisoskella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy22 kW DC lataus lisävarusteena15,6 kWh akkua voidaan latailla perusmallissa 11 kW teholla, mutta saatavilla on myös 22 kW pikalatausmahdollisuus. Sille on annettava iso suositus, sillä pikalatauksen ansiosta CLA:n akun saa riipaistua täyteen pikaisen kauppareissun aikana. Lyhyellä matematiikalla 22 kW -laturi saattelee akun nollasta sataan prosenttiin selkeästi alle tunnissa.Mercedesin pienin farkkumalli on saanut kasvojenkohotuksessa lisää tehoa. Sähkömoottorissa on 5 kW lisää löylyä ja 1,3-litraisessa bensiinimoottorissakin pari hepoa. Vääntöä on siunaantunut 20 Nm enemmän, millä on varmasti merkittävämpi vaikutus kokonaisuuteen. Vaihteisto on edelleen automaatti ja kaksoiskytkimellinen.CLA 250e:n yhteisteho on 218 hevosvoimaa ja 450 Nm. Kiihtyvyyslukema uusilla teholukemilla on 7,4, sekuntia. WLTP-vertailuarvon mukaaan sadan kilometrin polttoainetarve on varsin maltillinen: 1,1 litraa. Sähköä CLA nielaisee sadalla 15–17 kWh. Uudistuksia on tapahtunut myös tietoviihteen suhteen, ja uusi CLA on saanut entistä paremmat ohjelmistot. Ne ovat tuttua kauraa muista Mercedes-malleista, ja CLA:n tapauksessakaan ei tarvitse tinkiä isoista näytöistä ja teknisistä innovaatioista. Tietoviihdejärjestelmän suhteen Mercedes on kiistatta yksi markkinoiden parhaista toimijoista.Mukautuva vakionopeudensäädin on pitkälti vastaava kuin S-sarjassa. Distronic plus sopeuttaa vauhdin oikeaksi risteyksissä, tiukoissa kaarteissa ja liikenneympyröissä. Esimerkiksi liikenneympyrään tultaessa auto hidastaa vauhdin sopivaksi ilman, että kuski koskee jarrupolkimeen.CLA ottaa nykyautoista tuttuun tapaan talteen jarrutusenergiaa ja regeneraatiota voi säätää vastaamaan omia mieltymyksiään. Järjestelmä on sulava auto–tilassa, jolloin CLA rullaa liikenteen salliessa vapaasti ja nappaa jarrutusenergiaa talteen edessä vain olevien autojen vuoksi tai liikenneympyrään saavuttaessa. Järjestelmä on älykäs ja toimiva.Edelleen mukava ajettavaAjettavuuden puolesta CLA on ennallaan. Vaikka kyseessä on keskiluokan automalli, se tuntuu luokkaansa suuremmalta. Alusta on mukava ja suodattaa hyvin tien pinnan epätasaisuudet. Käytös on maantiellä rauhallista ja kaupungissa ketterää.Mercedes on tehnyt töitä myös äänieristyksen suhteen, mikä oli edellisen sukupolven haaste. Mitenkään poikkeuksellisen hiljainen automalli CLA ei ole, mutta ei toisaalta kovin äänekäskään. Alla pyörivät vanteet ja matalaprofiiliset renkaat eivät rallata liiaksi ohjaamoon, eikä polttomoottori rouskuta ajonautintoa piloille.Oikeastaan ainoa asia, mitä A-sarjalaisen kohdalla jää harmittelemaan suhteessa kookkaimpiin malleihin, on juuri koko. Ajettavuus ja ominaisuudet ovat jo CLA:n kohdalla niin hyvin kunnossa, ettei kalliimpaa Mersu-mallia voi oikeasti perustella kovin monella muulla argumentilla kuin fyysisillä mitoilla.Tottakai C-, E- ja S-sarjat tarjoavat tilan lisäksi hieman enemmän laadullisiakin asioita, mutta kattavasti varusteltuna A-sarja on vaikuttava tapaus. Ilmaiseksi moinen ei kuitenkaan synny, sillä CLA ei ole halpisauto. Eikä sen toisaalta pidäkään olla.Koeajettu CLA 250 e A Shooting Brake maksaa vakiohiluilla 45 940 euroa, mutta kun päälle lätkäistään koeajoauton lisävarusteet ja niihin kohdistuvat veropaineet, nousee hintalappu lukemaan 64 144,55 euroa. Se on reippaasti rahaa tämän kokoluokan farmarista.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz CLA 250 e A Shooting Brake Hinta alkaen 5 294 597 € Koeajetun auton hinta varusteineen 6 414 455 € Moottori Ladattava hybridi, bensiini 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 120 kW (163 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm Vääntö 270 Nm Akku 15,6 kWh Toimintamatka 75 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 18-25 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 2729 mm Tavaratila: 505 l Omamassa: 1725 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta