14.3.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Grandland on kasvanut kokoa ja saanut täyssähkövaihtoehdon Opel Grandland saa kannettavakseen merkin lippulaivan kunnian, jollei sitä sitten Zafira –pikkubussille halua antaa. Oi niitä aikoja, kun Opelin lippulaivoja olivat Diplomat, Admiral tai Senator. No toisaalta kuuluminen ranskalais-italialaiseen Stellantis –konserniin ei ole vanhan GM-merkin kunniakkaimpia hetkiä muutenkaan. Kooltaan kasvanut toisen sukupolven Grandland on rakennettu Peugeot 3008 / 5008 –malliston pohjalle osuen kooltaan ja hinnaltaan juuri niiden väliin. Useampia kokoja ei ole Grandlandista suunnitteilla, Crosslandin on korvannut mallistossa juuri esitelty Frontera.Grandlandin ranskalaiset sukujuuret eivät erotu ulospäin, pintapellit on muotoiltu erilaisiksi. Sukunäköä ei kyllä ole muihin Opel-uutuuksiinkaan, Grandland erottuu markkinoiden lukuisasta maasturijoukosta valaistulla pleksimaskillaan. Grandland on tarjolla joko hybridinä (136 hv), lataushybridinä (195 hv) tai täyssähköversiona(213 / 320 hV). Kaikki löytyvät jo hinnastosta, mutta lataushybridit tulevat maahan vasta keväämmällä ja sähköinen neliveto syksyllä. Ensimmäisenä kotimaan koeajoon saatiin sähkömalli GS-varusteisena. Valinta ei ollut vaikea, muita varustetasoja ei ainakaan alkuun olekaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIstuimet kestävät istua kauemmas….Opel Grandland on runsas tiloiltaan. Pitkän kuskinkin taakse sopii toinen samanmoinen. Takaistuimen leveys riittää kolmelle aikuiselle, eikä keskipaikka ole juuri muita huonompi. Istuimet on muotoiltu sopivasti ja istuma-asento on luonteva. Etuistuimien istuinosan etureunan korkeutta ja pituutta voi säätää. Uutena ominaisuutena istuinosassa on vako häntäluuta varten pitkiä taipaleita varten.Tavaratila on kookas ja selkeän kuutiomainen muodoiltaan. Välipohjan saa kahdelle korkeudelle, yläasennossa pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Selkänoja on kolmiosainen 40:20:40, kätevä vaikkapa hiihtoreissuilla. Kuskin paikalla erot Peugeot-esi-isään löytää vain tarkin autontunnistaja. Siinä missä Pösössä mittareita katsotaan pikkuratin yli, Opelissa on oikean kokoinen ratti ja mittaristo jää sen kehän sisäpuolelle. Aivan suoraan Peugeot-lainaa ovat vain vaihteenvalitsinläpykkä ja ajotilakytkin keskikonsolissa. Kosketusnäytön toimintoja ja valikkorakenteita suunnitellessa saksalaiset ja ranskalaiset logiikat eivät ole kohdanneet, joitakin toimintoja joutuu etsiskelemään. Lämmönsäätö onnistuu perinteisillä kytkimillä. Kojelaudan erikoisuus on läpinäkyvällä kannella varustettu kännykänlatauspaikka, oliko joku sellaista kaivannut?GS-varustelu on varsin kattava, mutta lisävarustelistallekin on jätetty joitain herkkuja poimittaviksi. Vakiovarusteista kehun arvoiset ajovalot käsittävät yli 50 000 pikseliä, valokuvio muokkaantuu rajattomasti muun liikenteen ja olosuhteiden mukaan.….kuin akku riittäisiJo Opel Grandlandin säyseämpi sähköversio on tehokkaampi kuin kumpikaan hybrideistä, myöhemmin tulevassa nelivedossa on vielä sata hevosvoimaa enemmän. Lisätehoa ei nyt kostealla kelillä ehtinyt kaivata. Alustan puolesta ei liene estettä enemmällekään teholle, toki aina ohjauksessa voisi tuntoa olla enemmänkin. Ajettavuus ja mukavuus tuntuvat olevan sopivassa tasapainossa, Osa siitä langennee sähköversiossa vakiona olevalle FSD-iskunvaimennukselle, (Frequency selective Damping) joka säätää iskunvaimennusta tärinän taajuuden mukaan. Jos urheilusuoritukset jättää tulevalle tehokkaammalle mallille, tämä perusmalli olisi voinut olla piirun pehmeämpikin. Melutasokin on pidetty vaimeana.Nollakelissä suoritetulla koeajolla sähköä kului 24 kWh/100km, josta ajotietokoneen mukaan lämmitykseen kului 26 prosenttia. Karkeasti voisi tällöin julistaa 300 kilometriä maksimitoimintamatkaksi talvella. Lauhemmassa kelissä 400 km ylittyy varmasti, mutta auton oma ennuste yli 500 km aina liikkeelle lähtiessä on kyllä yltiöoptimistinen. Nyt alkuun akku on kooltaan aina vain 73 kWh, mutta vaihtoehdoksi on tulossa ensin 82 kWh ja ensi talvena jopa 98 kWh. Sitten voidaan yltää pidemmälle. Hyvät ja huonot puolet tilat istuimien muotoilu ajovalot tunnoton ohjaus talvikulutus Opel Grandland GS SÄHKÖAUTO, etuveto 157 kW (213 hv), 345 Nm Akku netto 73 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 160 kW WLTP-kulutus 17,0 kWh / 100 km toimintamatka 430 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,0 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 650 mm Leveys 1 905 mm Korkeus 1 667 mm Akseliväli 2 794 mm Tavaratila 550 – 1 641 l Omamassa 2 207 kg perävaunu 1 200 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 38 939 € koeajoauto 48 390 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.1.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Opel Astra Electric on matalamman kynnyksen sähköauto 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 22.8.2024 Koeajo Koeajo: Opel Corsa Hybrid – Toyota Yariksen haastaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija