14.3.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Grandland on kasvanut kokoa ja saanut täyssähkövaihtoehdon Opel Grandland saa kannettavakseen merkin lippulaivan kunnian, jollei sitä sitten Zafira –pikkubussille halua antaa. Oi niitä aikoja, kun Opelin lippulaivoja olivat Diplomat, Admiral tai Senator. No toisaalta kuuluminen ranskalais-italialaiseen Stellantis –konserniin ei ole vanhan GM-merkin kunniakkaimpia hetkiä muutenkaan. Kooltaan kasvanut toisen sukupolven Grandland on rakennettu Peugeot 3008 / 5008 –malliston pohjalle osuen kooltaan ja hinnaltaan juuri niiden väliin. Useampia kokoja ei ole Grandlandista suunnitteilla, Crosslandin on korvannut mallistossa juuri esitelty Frontera.Grandlandin ranskalaiset sukujuuret eivät erotu ulospäin, pintapellit on muotoiltu erilaisiksi. Sukunäköä ei kyllä ole muihin Opel-uutuuksiinkaan, Grandland erottuu markkinoiden lukuisasta maasturijoukosta valaistulla pleksimaskillaan. Grandland on tarjolla joko hybridinä (136 hv), lataushybridinä (195 hv) tai täyssähköversiona(213 / 320 hV). Kaikki löytyvät jo hinnastosta, mutta lataushybridit tulevat maahan vasta keväämmällä ja sähköinen neliveto syksyllä. Ensimmäisenä kotimaan koeajoon saatiin sähkömalli GS-varusteisena. Valinta ei ollut vaikea, muita varustetasoja ei ainakaan alkuun olekaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIstuimet kestävät istua kauemmas….Opel Grandland on runsas tiloiltaan. Pitkän kuskinkin taakse sopii toinen samanmoinen. Takaistuimen leveys riittää kolmelle aikuiselle, eikä keskipaikka ole juuri muita huonompi. Istuimet on muotoiltu sopivasti ja istuma-asento on luonteva. Etuistuimien istuinosan etureunan korkeutta ja pituutta voi säätää. Uutena ominaisuutena istuinosassa on vako häntäluuta varten pitkiä taipaleita varten.Tavaratila on kookas ja selkeän kuutiomainen muodoiltaan. Välipohjan saa kahdelle korkeudelle, yläasennossa pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Selkänoja on kolmiosainen 40:20:40, kätevä vaikkapa hiihtoreissuilla. Kuskin paikalla erot Peugeot-esi-isään löytää vain tarkin autontunnistaja. Siinä missä Pösössä mittareita katsotaan pikkuratin yli, Opelissa on oikean kokoinen ratti ja mittaristo jää sen kehän sisäpuolelle. Aivan suoraan Peugeot-lainaa ovat vain vaihteenvalitsinläpykkä ja ajotilakytkin keskikonsolissa. Kosketusnäytön toimintoja ja valikkorakenteita suunnitellessa saksalaiset ja ranskalaiset logiikat eivät ole kohdanneet, joitakin toimintoja joutuu etsiskelemään. Lämmönsäätö onnistuu perinteisillä kytkimillä. Kojelaudan erikoisuus on läpinäkyvällä kannella varustettu kännykänlatauspaikka, oliko joku sellaista kaivannut?GS-varustelu on varsin kattava, mutta lisävarustelistallekin on jätetty joitain herkkuja poimittaviksi. Vakiovarusteista kehun arvoiset ajovalot käsittävät yli 50 000 pikseliä, valokuvio muokkaantuu rajattomasti muun liikenteen ja olosuhteiden mukaan.….kuin akku riittäisiJo Opel Grandlandin säyseämpi sähköversio on tehokkaampi kuin kumpikaan hybrideistä, myöhemmin tulevassa nelivedossa on vielä sata hevosvoimaa enemmän. Lisätehoa ei nyt kostealla kelillä ehtinyt kaivata. Alustan puolesta ei liene estettä enemmällekään teholle, toki aina ohjauksessa voisi tuntoa olla enemmänkin. Ajettavuus ja mukavuus tuntuvat olevan sopivassa tasapainossa, Osa siitä langennee sähköversiossa vakiona olevalle FSD-iskunvaimennukselle, (Frequency selective Damping) joka säätää iskunvaimennusta tärinän taajuuden mukaan. Jos urheilusuoritukset jättää tulevalle tehokkaammalle mallille, tämä perusmalli olisi voinut olla piirun pehmeämpikin. Melutasokin on pidetty vaimeana.Nollakelissä suoritetulla koeajolla sähköä kului 24 kWh/100km, josta ajotietokoneen mukaan lämmitykseen kului 26 prosenttia. Karkeasti voisi tällöin julistaa 300 kilometriä maksimitoimintamatkaksi talvella. Lauhemmassa kelissä 400 km ylittyy varmasti, mutta auton oma ennuste yli 500 km aina liikkeelle lähtiessä on kyllä yltiöoptimistinen. Nyt alkuun akku on kooltaan aina vain 73 kWh, mutta vaihtoehdoksi on tulossa ensin 82 kWh ja ensi talvena jopa 98 kWh. Sitten voidaan yltää pidemmälle. Hyvät ja huonot puolet tilat istuimien muotoilu ajovalot tunnoton ohjaus talvikulutus Opel Grandland GS SÄHKÖAUTO, etuveto 157 kW (213 hv), 345 Nm Akku netto 73 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 160 kW WLTP-kulutus 17,0 kWh / 100 km toimintamatka 430 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,0 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 650 mm Leveys 1 905 mm Korkeus 1 667 mm Akseliväli 2 794 mm Tavaratila 550 – 1 641 l Omamassa 2 207 kg perävaunu 1 200 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 38 939 € koeajoauto 48 390 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.1.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Opel Astra Electric on matalamman kynnyksen sähköauto 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 22.8.2024 Koeajo Koeajo: Opel Corsa Hybrid – Toyota Yariksen haastaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa