27.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Opel Insignia muistuttaa kasvojenkohennuksen jälkeenkin siitä, mistä malli on alun perin kotoisin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Insignia -facelift on niin huomaamaton, että koko malli tuntuu jo perinteeltä. Hyvää: mukavuus, perinteisyys, tyyli. Huonoa: GSi ei lunasta lupauksiaan, sähköistetyn voimalinjan puute. Vaikka uudet tuulet puhaltavat saksalaismerkin mallistossa, jaksaa Opel Insignia vielä muistuttaa menneistä. PSA-ryhmä ennätti jo fuusioitua Fiat Chrysler Automobilesin kanssa Stellantis-nimiseksi autojätiksi, mutta General Motorsin aikana esitelty toisen polven Insignia sen kuin porskuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi hymyInsignian facelift on juuri sitä, kasvojenkohotus. Keulalla maskia on virkistetty ja sen leveämpi “hymy” on tuotu lähemmäs led-päiväajovalojen vastaavaa virnistystä. Tietääkö Insignia jotain, mitä me emme? Ainakin etumaski voidaan nyt sulkea aerodynaamisuuden nimissä. Takana linjamuutokset ovat vieläkin varovaisempia.Muuten luvassa on lähinnä varuste- ja voimalinjaviilauksia. Mukautuvat led-valot kuuluvat jo hinnat alkaen- eli Innovation Plus -tasoon, ja ulkonäköä voi piristää vaikkapa GS Line -ulkonäköpaketilla.Multimedia Navi Pro -järjestelmä on vakiona, ja tarjoaa navigoinnin lisäksi älypuhelinyhteensopivuudet Apple- ja Android -puhelimien kanssa. Tärkeimmät ajoavustimet kuuluvat vakiovarusteisiin, ja valinnaisten lista sisältää esimerkiksi risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän.Jo sangen kattavasti varusteltujen perusmallien hinnat alkavat 32 390 euron 120 hevosvoiman dieselillä.Tutut jututNelivetoiset Insigniat ovat saaneet uuden Twinster-nelivedon, jossa taka-akselin tasauspyörästö on korvattu kahdella monilevykytkimellä, mikä puolestaan antaa mahdollisuuden hallita voimanjakoa takarenkaiden välillä. Lisäksi mallistoon on lisätty uudet automaattivaihteistot. Bensiinimoottoreiden kohdalla pykäliä löytyy jopa yhdeksän.Koeajettu malliston huippuversio GSi tuotiin Insignia-perheeseen muutama vuosi sitten vanhempien Opel GSi -mallien hengessä. Bensiinimoottorin suoritusarvot ovat 230 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä.Muutoksista huolimatta Insignia GSi ei ole vieläkään erityisen irrottelevaa sorttia. Uusikin automaattivaihteisto on perinyt edeltäjänsä vanhahtavan tuntuman, jossa vaihtotapahtumissa tärkeintä on pehmeys terävyyden sijaan. Onneksi käyttökelpoista voimaa ja matkustusmukavuutta riittää. Molemmat ominaisuudet tosin löytyvät jo malliston muistakin versioista, joten GSi:n oma taika ei vieläkään astu esiin.Toisaalta Opelille täytyy antaa kunniamaininta makean ruskean nahkaverhoilun ja hierovien sporttipenkkien yhdistelmästä. Insignian sisusta on parhaimmillaan mainio herrankukkaro, josta ei tee mieli poistua edes keskinkertaisessa määränpäässä.Mitä seuraavaksi?Toisen polven Insignian mallikaari kääntyy faceliftin myötä loppupuoliskoa kohti. Astra ja Insignia ovat GM-ajan malliston viimeiset kivijalat, ja niiden korvautuminen PSA-ryhmän todennäköisesti EMP2-pohjalevyyn perustuvilla autoilla antaa vielä odottaa itseään. Kysymys kuuluu myös, mutkistuuko tilanne Stellantis-fuusion myötä, kun samoille mallistoapajille tulevat FCA:n merkit?Siihen asti Opel Insignia on ennallaan juuri sellaisena sen muistimme. Perinteisiä isoja sedaneita ja farmareita etsiville kyseessä on erinomainen vaihtoehto.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Insignia GSi Grand Sport 230 Turbo A AWD Hinta alkaen 49 395 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 264 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 169 kW (230 hv), 5000 r/min Vääntö 350 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,9 (yhd.) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4910 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2829 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuota / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin