29.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Opel Mokka-e on sitikan sisarmalli, vaikkei päältä uskoisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konserniyhteistyöstä nauttiva Opel Mokka-e tarjoaa näppärän kohtuuhintaisen täyssähköauton. Hyvää: käytön mukavuus. Huonoa: toimintamatkan arviointi. Opelilla on uusi suunta, jonka mukaista Astra-mallia odotamme jo innolla. Uusi Mokka avasi tätä muotokieltä vuoden 2020 puolella, ja nyt koeajettu Mokka-e on sen täyssähköversio. Citroën ë-C4 on hyvässä ja pahassa tämän mallin isoveli.Katumaasturibuumissa Mokka on paahtunut hitaasti ja kitkerää makua välttäen tärkeäksi tuotteeksi saksalaiselle salamamerkille. Matkalla mukaan on tarttunut erinäisiä lisäkirjaimia X:stä e:hen, mutta tuote on jatkanut kehittymistään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni on kaunistaOhjaamon puolella havaitsee välittömästi yhteistyön lieveilmiöitä. Saksalaiset ovat tahtoneet ilmastoinnille perinteiset pyöriteltävät namiskat, mistä kiitokset. Valitettavasti lämpötilansäädöt ovat unohtuneet turhaan tietoviihdejärjestelmän näytölle.Se kaipaisi kuljettajaltakin ranskalaista logiikkaa. Navigaattorille on esimerkiksi ensin kerrottava, haluaako hakea kohdetta nimellä vai osoitteen perusteella. Suosittelemme Android Auton tai Apple CarPlayn hyödyntämistä.Ohjauspyörä, viikset ja mittaristo ovat Opelia. Näistä monitoimiohjauspyörä tekee ratinlämmittimen löytämisestä selvästi Citroënin vastaavaa helpompaa.Koristelistana käytetystä hiilikuitujäljitelmästä voi olla montaa mieltä, mutta Executive-varustelun istuinverhoilu tuntuu erittäin laadukkaalta. Toimintamatkasta lisää hieman edempänä, mutta pidemmällä matkalla selkä kyllä kipeytyisi istuimessa, josta ristiseläntuki uupuu kokonaan.Auton helman kynnys on erittäin leveä ja autoon kumartuminen vaatii notkeutta, ettei päätä lyö matalalla kulkevaan kattolinjaan ja voimakkaasti laskevaan C-pilarin reunaan. Vaikka takapenkki näyttää ahtaalta, kaksi keskikokoista aikuista mahtuu istumaan peräkkäin. Leveyttä ei luonnollisesti riitä kolmelle, ja reisitukikin jää vajavaiseksi.Sukulaissuhteesta huolimatta Mokka-e on selvästi lyhyempi kuin Citroën ë-C4. Tämä näkyy typiste-tymmän akselivälin lisäksi 70 litraa pienemmässä tavaratilassa.Toimintamatkaa arvaillenSähkömoottorin voima riittää liikuttamaan tämän kokoluokan autoa hyvin, ja eteneminen on saumatonta. Toisaalta todellisten tilanteiden toimintamatkaa on keskimäärin vain reilut 200 kilometriä – mikäli pahimmat pakkaset unohdetaan. Sopivalla säällä noin 300 kilometriä lienee mahdollista saavuttaa.Auton oma kulutusmittari kertoo moottoritietä, maantietä ja kaupunkiajoa sisältäneelle koeajolle keskikulutukseksi 17 kWh/100 km. Sen tulisi tarkoittaa yli 260 kilometrin toimintamatkaa, mutta tämä ei aivan vastannut kokemuksiamme. Muutenkin auton toimintamatka-arvio tuntuu putoavan aina nopeammin kuin matkamittari mutustelee metrejä.Myöskään auton lataus ei tuntuisi aivan yltävän luvattuun 100 kilowatin tehoon, sillä latauksen kannalta akun varauksen optimialueellakin (20–80 %) liikuttiin lähempänä 50 kilowatin lataustehoa. Lisäksi 11 kilowatin kolmivaihelataus saisi olla vakiovaruste.Ajettavuudeltaan Mokka-e välittää iloisia uutisia kevyeksi tehostetulla ohjauksellaan. Alusta on jämäkkä muttei kova – aivan kuin jousivakio olisi piirun verran iskunvaimennusta jäykemmällä. Myös melutaso on erityisesti tässä kokoluokassa hyvällä tolalla.Opelin hinnasto näyttäisi alkavan täyssähköisen Mokka-e:n osalta alle 30 000 eurosta, mutta tässä on jo huomioitu valtion 2 000 euron täyssähköautoja koskeva hankintatuki. Sama hintaero on myös Opelin hinnaston ja ilmoittamamme automallin hinnan välillä.Kaikesta huolimatta Mokka-e on houkuttelevan edullinen erityisesti maantiemukavuus huomioon ottaen. Hinnan huomaa lähinnä sisätilojen materiaaleista ja ahtaudesta, mutta toimintamatkan arviointiin kaivattaisiin parempaa matematiikkaa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Opel Mokka-e Executive 136 automaatti Hinta alkaen 36 390 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50 / 45 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A), lisävarusteena Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 322 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4151 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2561 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla