29.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Opel Vivaro-e -sähköpakettiauto on sekä kevyt että raskas ajettava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Vivaro-e tarjoaa tilaisuuden siirtyä lähipäästöttömään pakettiautoiluun. Hyvää: voimalinja. Huonoa: suunnanvaihtajan viive, kulutus. Tonniluokan sähköpakuja virtaa markkinoille kiihtyvää tahtia. Polttomoottoristen versioiden tavoin PSA-konserniin kuuluvan Opelin ensimmäinen täyssähköpakettiauto tuotetaan rinnan sisarmallien eli Citroën ë-Jumpyn ja Peugeot e-Expertin kanssa.Koripituuksia on tarjolla kolme. Lyhin malli tulee aina 50 kilowattitunnin akulla, jolla autolle luvataan 200 kilometrin WLTP-toimintamatka. Koeajamamme puolipitkän ja sitä vielä pidemmän mallin kohdalla autoon voi ruksia myös 75 kWh -kapasiteetin, joka tarkoittaa sataa lisäkilometriä kantamaan. Sähkömoottorin teho on aina 100 kW, ja huippunopeus on rajoitettu 130 kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi lupausten veroinenKoska rahti ei odota, sähköpakettiautossa on pitänyt panostaa latauspuoleenkin. Kolmivaiheisen hidaslatauksen huipputeho on 11 kW, ja pikalatauksella luvataan 100 kW. Kolmensadan kilometrin kantama ja nopeahko pikalataus kuulostavat hyvältä yhdistelmältä, mutta todellisuus ei aivan vastaa luvattua.Syksyn viileämmillä keleillä virtaa nimittäin kuluu ronskisti. Oli kyse sitten kaupunki- tai moottoritieajosta, kulutusta on haastavaa saada syksyn viimeisillä plussakeleillä edes käymään alle 30 kilowattitunnissa sataa kilometriä kohden.Pikalatauksessakaan teho ei kertakokeilullamme käynyt edes sadan kilowatin tuntumassa, kun lataus aloitettiin 14 prosentin kapasiteetin kohdalta. Kovimmillaan latausteho kävi noin kymmenen minuutin lataamisen jälkeen 73 kilowatissa. Parempaan olisi toki voinut päästä vielä tyhjemmällä akulla tai akuston esilämmityksellä – nyt menimme laturille lähes kylmiltään.Jos unohdetaan energiatehottomuus, sähkövoimalinja sopii pakettiautoon erinomaisesti. Etenkin kaupunkiolosuhteissa viiveettömyys tekee Vivaro-e:stä sähäkän oloisen.Suunnanvaihtajan toiminta sen sijaan edustaa ranskalaista huumoria, ja suorastaan vaarallista sellaista. Vaihdevipua täytyy pitää pohjassa pitkään, jotta R vaihtuu D:ksi tai toisinpäin. Usein autoa vekslattaessa haluttu ajoalue ei ehdi kytkeytyä, jolloin auto säntää kaasulla täysin väärään suuntaan. Pahoittelut tällaisen tilanteen aiheuttamasta säikäytyksestä naapurilleni.Suunnanvaihtajan hitauteen ei tunnu tottuvan edes viikon koeajon aikana. Kun tähän yhdistetään hitaassa vauhdissa erittäin raskas ohjaus, on Vivaro-e:n pyörittely aika puuduttavaa hommaa.Silti mainio vaihtoehtoMutta jos toimintamatka riittää ja vaihteenvalitsimen rasittavuudesta pääsee yli, ei sähkömoottori tee Vivarosta yhtään dieselmallia huonompaa. Kantavuutta löytyy pituudesta ja varustelusta riippuen pienimmilläänkin 1 000–1 275 kg. Vetomassa sen sijaan jää tuhanteen kiloon, kun polttomoottorimalleilla saa vetää kahta ja puolta tonnia.Suurin miinus Vivaro-e:ssä on kuitenkin sama kuin hyvin monessa muussakin sähköautossa – se kustantaa yli kymppitonnin enemmän kuin dieselvastineensa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Opel Vivaro-e Comfort M 136 75 kWh Hinta alkaen 48 117 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 039 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75,0 / 69,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 300 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 4956 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1935 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin