29.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Opel Vivaro-e -sähköpakettiauto on sekä kevyt että raskas ajettava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Vivaro-e tarjoaa tilaisuuden siirtyä lähipäästöttömään pakettiautoiluun. Hyvää: voimalinja. Huonoa: suunnanvaihtajan viive, kulutus. Tonniluokan sähköpakuja virtaa markkinoille kiihtyvää tahtia. Polttomoottoristen versioiden tavoin PSA-konserniin kuuluvan Opelin ensimmäinen täyssähköpakettiauto tuotetaan rinnan sisarmallien eli Citroën ë-Jumpyn ja Peugeot e-Expertin kanssa.Koripituuksia on tarjolla kolme. Lyhin malli tulee aina 50 kilowattitunnin akulla, jolla autolle luvataan 200 kilometrin WLTP-toimintamatka. Koeajamamme puolipitkän ja sitä vielä pidemmän mallin kohdalla autoon voi ruksia myös 75 kWh -kapasiteetin, joka tarkoittaa sataa lisäkilometriä kantamaan. Sähkömoottorin teho on aina 100 kW, ja huippunopeus on rajoitettu 130 kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi lupausten veroinenKoska rahti ei odota, sähköpakettiautossa on pitänyt panostaa latauspuoleenkin. Kolmivaiheisen hidaslatauksen huipputeho on 11 kW, ja pikalatauksella luvataan 100 kW. Kolmensadan kilometrin kantama ja nopeahko pikalataus kuulostavat hyvältä yhdistelmältä, mutta todellisuus ei aivan vastaa luvattua.Syksyn viileämmillä keleillä virtaa nimittäin kuluu ronskisti. Oli kyse sitten kaupunki- tai moottoritieajosta, kulutusta on haastavaa saada syksyn viimeisillä plussakeleillä edes käymään alle 30 kilowattitunnissa sataa kilometriä kohden.Pikalatauksessakaan teho ei kertakokeilullamme käynyt edes sadan kilowatin tuntumassa, kun lataus aloitettiin 14 prosentin kapasiteetin kohdalta. Kovimmillaan latausteho kävi noin kymmenen minuutin lataamisen jälkeen 73 kilowatissa. Parempaan olisi toki voinut päästä vielä tyhjemmällä akulla tai akuston esilämmityksellä – nyt menimme laturille lähes kylmiltään.Jos unohdetaan energiatehottomuus, sähkövoimalinja sopii pakettiautoon erinomaisesti. Etenkin kaupunkiolosuhteissa viiveettömyys tekee Vivaro-e:stä sähäkän oloisen.Suunnanvaihtajan toiminta sen sijaan edustaa ranskalaista huumoria, ja suorastaan vaarallista sellaista. Vaihdevipua täytyy pitää pohjassa pitkään, jotta R vaihtuu D:ksi tai toisinpäin. Usein autoa vekslattaessa haluttu ajoalue ei ehdi kytkeytyä, jolloin auto säntää kaasulla täysin väärään suuntaan. Pahoittelut tällaisen tilanteen aiheuttamasta säikäytyksestä naapurilleni.Suunnanvaihtajan hitauteen ei tunnu tottuvan edes viikon koeajon aikana. Kun tähän yhdistetään hitaassa vauhdissa erittäin raskas ohjaus, on Vivaro-e:n pyörittely aika puuduttavaa hommaa.Silti mainio vaihtoehtoMutta jos toimintamatka riittää ja vaihteenvalitsimen rasittavuudesta pääsee yli, ei sähkömoottori tee Vivarosta yhtään dieselmallia huonompaa. Kantavuutta löytyy pituudesta ja varustelusta riippuen pienimmilläänkin 1 000–1 275 kg. Vetomassa sen sijaan jää tuhanteen kiloon, kun polttomoottorimalleilla saa vetää kahta ja puolta tonnia.Suurin miinus Vivaro-e:ssä on kuitenkin sama kuin hyvin monessa muussakin sähköautossa – se kustantaa yli kymppitonnin enemmän kuin dieselvastineensa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Opel Vivaro-e Comfort M 136 75 kWh Hinta alkaen 48 117 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 039 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75,0 / 69,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 300 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 4956 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1935 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!