29.4.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot e308 SW on kohtuuhintainen sähköinen farmarimalli, jota markkinoilla on odotettu. Vihdoin mökille pääsee sähköisesti. Tätä suomalaiset ovat odottaneet: farmarimallinen täyssähköauto, jonka hankkimiseen ei tarvitse myydä puolta omaisuutta. Farkkumarkkinoille ensimmäisten joukossa ennättää Peugeot, jonka e308 SW on sisarmalli piakkoin meille saapuvalle Opel Astran farmarille.Sähköautojen farmarivalikoima on tähän mennessä ollut varsin vaatimaton. Oman farkkumallinsa on meikäläisittäin tuonut markkinoille vasta MG, jonka vitonen on ollut myynnissä jo pian vuoden päivät. Farkkua on toki tarjolla sähköisenä myös Porsche Taycan Cross Turismon muodossa, mutta hintaluokka karkaa varsin monen ulottumattomiin. Farmariauton tiloja rakastavalle kansalle sähköiset vaihtoehdot ovat tervetulleita. Kun suomalainen haluaa matkustaa kesällä mökille, on järkevää pakata mukaan niin paljon omaisuutta kuin mahdollista. Siihen farmari tarjoaa parhaat edellytykset. Toki kovimmat pelurit toki hinaavat lisätavaraa peräkärryn verran.Tavaratilaa Peugeotin sähköfarkussa on mukavasti. 548 litraa vertautuu suoraan monen polttomoottorikäyttöisen farmarin tavaratilan kanssa, ja sähköversion kontti on identtinen 308:n ladattavan hybridimallin kanssa. Enää sähköisyys ei automaattisesti tarkoita pieniä takatiloja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidempi akseliväli = lisää jalkatilaaSisätilat eivät ole joutuneet kärsimään tavaratilasta, sillä auton akseliväli on normimallia pidempi, ja näin ollen matkustajien tilat ovat kohdallaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on keskiluokan automalli, joten takamatkustajien tiloja ei voi kehua hulppeiksi. Viiden aikuisen kanssa tulee auttamatta ahdasta.308:n voimalinjaa tavataan monessa konsernin tuotteessa. 156 hv ja 260 Nm tarjoavat hyvän arkisen suorituskyvyn, mutta eivät puhuttele merkittävällä tavalla. Akun kapasiteetti on 54 kWh, ja WLTP:n mukainen kulutuslukema on 15,1 kW. Kun numerot ynnäillään toimintamatkaksi, saadaan lukemaksi 410 kilometriä.Todellisuudessa kulutus on toki reippaasti suurempi. Takatalven runnoessa pohjolaan tukevia pakkasia, nappasi e308 energiaa 21–22 kWh verran sadalla kilometrillä. Tuolla laskukaavalla toimintamatkaksi tulee 250 kilometriä, joten laturilla saa viettää talviolosuhteissa aikaa tiheästi.e308 SW:n latausnopeus on optimaalisessa kelissä parhaimmillaan 100 kW, mutta pakkaskelissä se ei yllä lähellekään maksimaalista. Ellei akkua sitten aja lämpimäksi matka-ajossa, jolloin maksimilatausnopeus toteutuu jopa kymmenen pakkasasteen tuolla puolen.Kylmemmällä akulla maksimi pyörii vajaassa 70 kW:ssa, ja 10–80 prosentin varaus ottaa aikaa noin kolme varttia. Suoritus ei sinänsä ole paha, sillä optimaalisissa olosuhteissa toimenpide ottaa valmistajan mukaan aikaa 28 minuuttia.Ranskalainen, eli mukavaAjettavuuden näkökulmasta e308 edustaa tyypillistä ranskalaista: mukava alusta ja tunnoton ohjaus. E308 nielee tien epätasaisuudet hyvin, vaikka koeajolle sattui paikoin varsin ankarat olosuhteet. Samalla tuli huomattua, että auton maavara on pieni. Tämä on kuumottavaa, sillä sähköautojen akut ovat hyvin alttiita vaurioille. Onneksi kyse oli tällä kertaa pehmeästä lumivallista.Peugeotin puutteellista ohjaustuntumaa korostaa pieni ohjauspyörä, joka saa auton tuntumaan paikoin leikkiautomaiselta. 380:n ratti on vastaava kuin valmistajan muissa malleissakin, ja mittaristoa katsellaan ohjauspyörän yli, eikä läpi. Ratkaisu on sinänsä itselleni toimiva, mutta tuntuma ei ole paras mahdollinen.Ohjauspyöräratkaisu on osa Peugeotin i-cockpit -konseptia. Siihen kuuluu ratin lisäksi mittaristo ja keskikonsolin näytöt. Tietoviihdenäyttö on jaettu kahteen kosketusnäyttöosaan, jotka ovat ohjelmoitavissa käyttäjän toiveiden mukaan.Niiden optimaalinen käyttö vaatii säätämistä, ja osa toiminnallisuuksista tuntuu olevan piilotettu niin syvälle valikoihin, että aivot liki sulavat. Kikkailun ja säätämisen jälkeen kokonaisuuden saa onneksi toimimaan hyvin, mutta pakasta vedettynä homma ei oikein toimi. Onneksi alemman näytön alalaidassa on muutama fyysinen kytkin, jotka selkeyttävät monta asiaa.Onko Peugeot e308:ssa aineksia mökkikansa suosikiksi? On toki, mutta ranskalaisuus saattaa aiheuttaa haasteita markkinoiden valtaamiselle. Suomi on niin vahvasti Corolla-kansaa, ettei vakuuttavinkaan tuote ei välttämättä kelpaa ilman japanilaismerkin logoa. Se on sääli, sillä Pösö on oikeasti kelpo sähköfarkku. Peugeot e308 SW SÄHKÖAUTO, etuveto 115 kW (156 hv), 260 Nm Akku netto 54,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 15,1 kWh / 100 km Toimintamatka 404 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,8 s huippunopeus 150 km/h Mitat Pituus 4 363 mm Leveys 1 852 mm Korkeus 1 442 mm Akseliväli 2 732 mm Tavaratila 548 l Omamassa 1 791 kg Euro NCAP 4 (2022) Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 42 590 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 31.7.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 31.3.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä 22.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-308 – perus-Pösö, mutta täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä