22.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: päivitetty pioneeri – Honda HR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda HR-V, valmistajansa pienempi kaupunkimaasturi ja yksi koko luokan alullepanijoista, pistettiin paremman suosion nimissä uusiksi. Hyvää: runsaat tilat, muunneltavuus, hiljaisuus, kulutus. Huonoa: alaväännön ja nelivetoversion puute, etuistuinten reisituki. Honda HR-V oli 1990-luvun lopulla se malli, joka toimi pienten crossoverien eli maasturinnäköisten korotettujen henkilöautojen eräänlaisena uranuurtajana. HR-V:n nykyinen, vuonna 2015 kauppoihin tullut sukupolvi ei kuitenkaan ole saanut ansaitsemaansa osaa suosiosta, kun uutuusmalleja tungeksii markkinoille käytännössä jokaiselta autonvalmistajalta.Kilpailukykynsä säilyttämiseksi HR-V on nyt saanut uudet puskurit, led-huomiovalot ja leveämmän kromihymyn, mutta myös ominaisuuksia on viilattu. Päivityksen myötä valmistus siirtyy Meksikosta Japaniin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKätevät tilaratkaisutHondan matkustamoarkkitehtuuri on ollut yksi 2000-luvun nerokkaimmista, vaikka uudessa Civicissä onkin palattu tavanomaisempiin ratkaisuihin. Jazz- ja HR-V -malleissa resepti sen sijaan on edelleen käytössä.Salaisuus piilee bensiinisäiliön siirtämisessä etuistuinten alle. Takaistuin pääsee tällöin niiaamaan takajalkatilaan, ja laajennetusta tavaratilasta tulee valtava. Toisena vaihtoehtona takaistuimen voi nostaa ylös elokuvateatterityyliin, jolloin takajalkatilaan muodostuu korkea tila vaikkapa palmun kuljettamiseen. Yksinkertaiset innovaatiot yhdistettynä muutenkin tehokkaaseen tilankäyttöön tekevät HR-V:stä luokkansa väljimmän auton. Tilat ovatkin kilpailukykyiset vielä vaaksaa pidempiin kilpailijoihin verrattuna.Hiljaista kyytiäKääntöpuolena tilaratkaisussa on se, että etuistuinten alla oleva bensatankki ei anna muunnella istuma-asentoa yhtä monipuolisesti. Uudistuksen yhteydessä verhoilu on mennyt uusiksi ja penkkejä on muotoiltu tukevammiksi, mutta silti lyhyt istuinosa jättää kaipuun paremmasta reisituesta. Äänieristystä on lisätty aiempaan verrattuna, minkä myös huomaa. Moottorin ja renkaiden melu on saatu vaimennettua niin alhaiseksi, että loskan kohina ja soran rapina lokasuojissa nousee esiin. Jousitus tuntuu yksin ajellessa turhan napakalta, mutta paranee seuran lisääntyessä. Kevyeksi tehostettu ohjaus on kiva pysäköidessä, mutta kaipaisi maantiellä lisää vastetta.Taloudellinen moottoriHR-V:ssä käytetään vapaasti hengittävää puolitoistalitraista moottoria. Nykyisellä turbokoneiden valtakaudella se tuntuu alakierroksilla puhdittomalta. Voimaa kyllä löytyy, mutta se pitää houkutella esiin kierroksia ahkerasti käyttämällä. Koeajoautossa työhön on valjastettu portaaton CVT-vaihteisto, joka kuitenkin muuttaa välityksiä virtuaalisten vaihtokohtien mukaan. Moottorin kierrosten tasaisuus kiihdytettäessä ei miellytä kaikkia, mutta veto on katkotonta ja reipasta.Talouspuoli on CVT:llä hallussa: lopputankkaus paljastaa kulutuksen jäävän kuuteen litraan satasella. Kovin paljon parempaan ei dieselversiokaan pystyisi, ja se onkin jätetty pois valikoimasta.Jos ahtamattoman moottorin kulku ei riitä, kannattaa odottaa keväämmällä markkinoille tulevaa saman moottorin turboahdettua 182-hevosvoimaista versiota tiukemmalla alustalla. Sen saa kylläkin vain paremmin varusteltuihin versioihin, ja samalla hinta pompsahtaa jo CR-V:n reviirille.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Honda HR-V 1.5 Elegance CVT Hinta alkaen 30 811 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 811 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 6600 r/min Vääntö 155 Nm (4600 r/min) Vääntö 155 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4335 mm, leveys 1772 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2610 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 650 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa