25.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: palkittu pikkupaku – Peugeot Partner Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näppäryys, arkisuus ja helppous ovat Peugeot Partner -pakettiauton hyveitä. Hyvää: suorituskyky, automaatti, kulutus, tilaratkaisut. Huonoa: rengasmelu, A-pilarien katve. Ranskassa erityisen suosittu pieni pakettiauto Peugeot Partner on uudistunut perusteellisesti kolmanteen sukupolveensa. Samalta tuotantolinjalta valmistuvat myös sisarmallit Citroën Berlingo Van ja Opel Combo Cargo. Erot autojen kesken ovat lähinnä kosmeettisia muutoksia keulan ilmeessä ja ohjaamossa. Kolmikko voitti äskettäin yhdessä ”Vuoden Pakettiauto 2019” -tittelin. Samoista autoista on myös henkilöautoversiot, joka Peugeotin mallistossa tottelee nimeä Rifter.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi koripituuttaPartneria on kahta kokoa, M tai XL, joista kokeiltavana on nyt isompi. Pituuseroa on 35 senttiä niin ulkomitassa kuin tavaratilassakin. Jatkopaloja on kaksi, toinen akselien välissä ja toinen perässä. Mittasuhteet säilyvät sopusuhtaisina ja kääntöympyrä kohtuullisena. Pidemmässä mallissa liki neljän kuution kuormatilalla on pituutta yli kaksi metriä.Pisimmillään mukaan mahtuu jopa 3,4-metrisiä rimoja tai putkia väliseinässä olevan luukun kautta. Tällöin puolet apukuskin istuimesta niiaa lattiatasoon, mutta silti mahtuu yksi apulainen kyytiin. Istuimen voi nostaa myös ylös lisäämään tavaratilaa. Takana on pariovet ja oikeassa kyljessä liukuovi vakiona. Lattia on muovipinnoitettu ja varustettu kuudella kuormakoukulla. Kantavuutta on pikkupakulle huimat 900 kiloa. Ehkä vähempikin olisi riittänyt, järeämpi jousitus tuo turhaa kovuutta ja renkaiden jyrinää kevyeen ajoon.Kolmipaikkainen ohjaamoPartnerissa pitkäkin kuski saa luontevan ajoasennon, kunpa vielä istuimen etureunan korkeutta voisi säätää. Ohjaamo on vakiona kolmipaikkainen, mutta keskipaikalla ahdistaa kapeus ja kojelaudan ulkonema. Ilman lisähintaa Partnerin voi tilata myös kaksipaikkaisena. Tällöin istuin on mukavammin muotoiltu, mutta muunneltavuus jää uupumaan. Keskipaikan tilalle saa keskikonsolin säilytyslokeroineen, mutta niitä on muutenkin yllin kyllin. Peugeot on tuonut henkilöautoissa esitellyn i-cockpitin myös pakuihin. Mittariston katselu ratin yli ei häiritse enää laisinkaan, mutta pieni ja neliskulmainen ratti vaatii vieläkin tottumista. Kauas eteen viety tuulilasi tuo avaruutta, mutta paksut A-pilarit ovat häiritsevästi näkökentässä.Elektroniset avustimet optioinaKuljettajaa avustavia järjestelmiä on runsaasti, kaikki tosin vain lisävarusteina. Turvaenkeleiksi saa muun muassa etäisyysvaroittimen, hätäjarrutusavustimen, kaistavahdin, perävaunun vakautuksen ja kuljettajan vireystilan valvonnan. Parkkitutkat suojaavat myös kylkiä. Mukautuva vakionopeudensäädin ja kaukovaloavustin helpottavat kuskin hommia. Harvinaisempia varusteita tässä luokassa ovat ylipainovaroitin ja tuulilasin heijastusnäyttö. Viihdejärjestelmä toimii yhteistyössä puhelimen kanssa. Kun takaovet ovat umpinaista mallia, taustapeilin voi korvata kameranäytöllä. Sillä näkee kätevästi myös kuolleeseen kulmaan oikealle takaviistoon. Kamera vain likaantuu kurakelillä jopa nopeammin kuin takalasi. Lisäksi näytön päälle saamiseksi pitää aina ajoon lähtiessä kuitata vastuulauseke. Käyttö jää vähälle, kun ei meikkipeilinäkään voi käyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton automaattiPartnerin nokalla on joko 1,2-litrainen bensiinimoottori (110/130 hv) tai 1,5-litrainen diesel (100/130 hv). Koeajoauto oli malliston kallein versio tehokkaammalla dieselillä ja kahdeksanvaihteisella automaatilla. Teho riittää raskaammallekin kuormalle ja kaasujalalle. Automaatti toimii hienostuneen huomaamattomasti, mutta saman aikaan tehokkaasti. Talvikelilläkin kulutus jäi 5,5 litraan satasella.Moottori lämpenee hitaasti, mutta lämmittää ohjaamoa kuitenkin riittävästi. Oudosti pienempiohjaamoisessa pakettiautossa dieselkäyttöinen lisälämmitin on vakiona, kun taas viisipaikkaisessa Rifterissä isommalla ilmatilalla siitä pitää maksaa ekstraa. Yhdessä muiden varuste-erojen ja pidemmän takuun kanssa pakettiauto onkin henkilömallia pari tonnia kalliimpi. Koeajetun kalleimman version hinnalla Partner joutuu hankalaan kilpailuasetelmaan jopa kookkaampienkin pakettiautojen kanssa.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.peugeot.fi/partner Peugeot Partner Blue HDi 130 XL EAT 8 Hinta alkaen 24 088 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 500 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4753 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1796 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous