25.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: palkittu pikkupaku – Peugeot Partner Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näppäryys, arkisuus ja helppous ovat Peugeot Partner -pakettiauton hyveitä. Hyvää: suorituskyky, automaatti, kulutus, tilaratkaisut. Huonoa: rengasmelu, A-pilarien katve. Ranskassa erityisen suosittu pieni pakettiauto Peugeot Partner on uudistunut perusteellisesti kolmanteen sukupolveensa. Samalta tuotantolinjalta valmistuvat myös sisarmallit Citroën Berlingo Van ja Opel Combo Cargo. Erot autojen kesken ovat lähinnä kosmeettisia muutoksia keulan ilmeessä ja ohjaamossa. Kolmikko voitti äskettäin yhdessä ”Vuoden Pakettiauto 2019” -tittelin. Samoista autoista on myös henkilöautoversiot, joka Peugeotin mallistossa tottelee nimeä Rifter.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi koripituuttaPartneria on kahta kokoa, M tai XL, joista kokeiltavana on nyt isompi. Pituuseroa on 35 senttiä niin ulkomitassa kuin tavaratilassakin. Jatkopaloja on kaksi, toinen akselien välissä ja toinen perässä. Mittasuhteet säilyvät sopusuhtaisina ja kääntöympyrä kohtuullisena. Pidemmässä mallissa liki neljän kuution kuormatilalla on pituutta yli kaksi metriä.Pisimmillään mukaan mahtuu jopa 3,4-metrisiä rimoja tai putkia väliseinässä olevan luukun kautta. Tällöin puolet apukuskin istuimesta niiaa lattiatasoon, mutta silti mahtuu yksi apulainen kyytiin. Istuimen voi nostaa myös ylös lisäämään tavaratilaa. Takana on pariovet ja oikeassa kyljessä liukuovi vakiona. Lattia on muovipinnoitettu ja varustettu kuudella kuormakoukulla. Kantavuutta on pikkupakulle huimat 900 kiloa. Ehkä vähempikin olisi riittänyt, järeämpi jousitus tuo turhaa kovuutta ja renkaiden jyrinää kevyeen ajoon.Kolmipaikkainen ohjaamoPartnerissa pitkäkin kuski saa luontevan ajoasennon, kunpa vielä istuimen etureunan korkeutta voisi säätää. Ohjaamo on vakiona kolmipaikkainen, mutta keskipaikalla ahdistaa kapeus ja kojelaudan ulkonema. Ilman lisähintaa Partnerin voi tilata myös kaksipaikkaisena. Tällöin istuin on mukavammin muotoiltu, mutta muunneltavuus jää uupumaan. Keskipaikan tilalle saa keskikonsolin säilytyslokeroineen, mutta niitä on muutenkin yllin kyllin. Peugeot on tuonut henkilöautoissa esitellyn i-cockpitin myös pakuihin. Mittariston katselu ratin yli ei häiritse enää laisinkaan, mutta pieni ja neliskulmainen ratti vaatii vieläkin tottumista. Kauas eteen viety tuulilasi tuo avaruutta, mutta paksut A-pilarit ovat häiritsevästi näkökentässä.Elektroniset avustimet optioinaKuljettajaa avustavia järjestelmiä on runsaasti, kaikki tosin vain lisävarusteina. Turvaenkeleiksi saa muun muassa etäisyysvaroittimen, hätäjarrutusavustimen, kaistavahdin, perävaunun vakautuksen ja kuljettajan vireystilan valvonnan. Parkkitutkat suojaavat myös kylkiä. Mukautuva vakionopeudensäädin ja kaukovaloavustin helpottavat kuskin hommia. Harvinaisempia varusteita tässä luokassa ovat ylipainovaroitin ja tuulilasin heijastusnäyttö. Viihdejärjestelmä toimii yhteistyössä puhelimen kanssa. Kun takaovet ovat umpinaista mallia, taustapeilin voi korvata kameranäytöllä. Sillä näkee kätevästi myös kuolleeseen kulmaan oikealle takaviistoon. Kamera vain likaantuu kurakelillä jopa nopeammin kuin takalasi. Lisäksi näytön päälle saamiseksi pitää aina ajoon lähtiessä kuitata vastuulauseke. Käyttö jää vähälle, kun ei meikkipeilinäkään voi käyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton automaattiPartnerin nokalla on joko 1,2-litrainen bensiinimoottori (110/130 hv) tai 1,5-litrainen diesel (100/130 hv). Koeajoauto oli malliston kallein versio tehokkaammalla dieselillä ja kahdeksanvaihteisella automaatilla. Teho riittää raskaammallekin kuormalle ja kaasujalalle. Automaatti toimii hienostuneen huomaamattomasti, mutta saman aikaan tehokkaasti. Talvikelilläkin kulutus jäi 5,5 litraan satasella.Moottori lämpenee hitaasti, mutta lämmittää ohjaamoa kuitenkin riittävästi. Oudosti pienempiohjaamoisessa pakettiautossa dieselkäyttöinen lisälämmitin on vakiona, kun taas viisipaikkaisessa Rifterissä isommalla ilmatilalla siitä pitää maksaa ekstraa. Yhdessä muiden varuste-erojen ja pidemmän takuun kanssa pakettiauto onkin henkilömallia pari tonnia kalliimpi. Koeajetun kalleimman version hinnalla Partner joutuu hankalaan kilpailuasetelmaan jopa kookkaampienkin pakettiautojen kanssa.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.peugeot.fi/partner Peugeot Partner Blue HDi 130 XL EAT 8 Hinta alkaen 24 088 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 500 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4753 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1796 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Koeajo Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan