25.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: palkittu pikkupaku – Peugeot Partner Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näppäryys, arkisuus ja helppous ovat Peugeot Partner -pakettiauton hyveitä. Hyvää: suorituskyky, automaatti, kulutus, tilaratkaisut. Huonoa: rengasmelu, A-pilarien katve. Ranskassa erityisen suosittu pieni pakettiauto Peugeot Partner on uudistunut perusteellisesti kolmanteen sukupolveensa. Samalta tuotantolinjalta valmistuvat myös sisarmallit Citroën Berlingo Van ja Opel Combo Cargo. Erot autojen kesken ovat lähinnä kosmeettisia muutoksia keulan ilmeessä ja ohjaamossa. Kolmikko voitti äskettäin yhdessä ”Vuoden Pakettiauto 2019” -tittelin. Samoista autoista on myös henkilöautoversiot, joka Peugeotin mallistossa tottelee nimeä Rifter.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi koripituuttaPartneria on kahta kokoa, M tai XL, joista kokeiltavana on nyt isompi. Pituuseroa on 35 senttiä niin ulkomitassa kuin tavaratilassakin. Jatkopaloja on kaksi, toinen akselien välissä ja toinen perässä. Mittasuhteet säilyvät sopusuhtaisina ja kääntöympyrä kohtuullisena. Pidemmässä mallissa liki neljän kuution kuormatilalla on pituutta yli kaksi metriä.Pisimmillään mukaan mahtuu jopa 3,4-metrisiä rimoja tai putkia väliseinässä olevan luukun kautta. Tällöin puolet apukuskin istuimesta niiaa lattiatasoon, mutta silti mahtuu yksi apulainen kyytiin. Istuimen voi nostaa myös ylös lisäämään tavaratilaa. Takana on pariovet ja oikeassa kyljessä liukuovi vakiona. Lattia on muovipinnoitettu ja varustettu kuudella kuormakoukulla. Kantavuutta on pikkupakulle huimat 900 kiloa. Ehkä vähempikin olisi riittänyt, järeämpi jousitus tuo turhaa kovuutta ja renkaiden jyrinää kevyeen ajoon.Kolmipaikkainen ohjaamoPartnerissa pitkäkin kuski saa luontevan ajoasennon, kunpa vielä istuimen etureunan korkeutta voisi säätää. Ohjaamo on vakiona kolmipaikkainen, mutta keskipaikalla ahdistaa kapeus ja kojelaudan ulkonema. Ilman lisähintaa Partnerin voi tilata myös kaksipaikkaisena. Tällöin istuin on mukavammin muotoiltu, mutta muunneltavuus jää uupumaan. Keskipaikan tilalle saa keskikonsolin säilytyslokeroineen, mutta niitä on muutenkin yllin kyllin. Peugeot on tuonut henkilöautoissa esitellyn i-cockpitin myös pakuihin. Mittariston katselu ratin yli ei häiritse enää laisinkaan, mutta pieni ja neliskulmainen ratti vaatii vieläkin tottumista. Kauas eteen viety tuulilasi tuo avaruutta, mutta paksut A-pilarit ovat häiritsevästi näkökentässä.Elektroniset avustimet optioinaKuljettajaa avustavia järjestelmiä on runsaasti, kaikki tosin vain lisävarusteina. Turvaenkeleiksi saa muun muassa etäisyysvaroittimen, hätäjarrutusavustimen, kaistavahdin, perävaunun vakautuksen ja kuljettajan vireystilan valvonnan. Parkkitutkat suojaavat myös kylkiä. Mukautuva vakionopeudensäädin ja kaukovaloavustin helpottavat kuskin hommia. Harvinaisempia varusteita tässä luokassa ovat ylipainovaroitin ja tuulilasin heijastusnäyttö. Viihdejärjestelmä toimii yhteistyössä puhelimen kanssa. Kun takaovet ovat umpinaista mallia, taustapeilin voi korvata kameranäytöllä. Sillä näkee kätevästi myös kuolleeseen kulmaan oikealle takaviistoon. Kamera vain likaantuu kurakelillä jopa nopeammin kuin takalasi. Lisäksi näytön päälle saamiseksi pitää aina ajoon lähtiessä kuitata vastuulauseke. Käyttö jää vähälle, kun ei meikkipeilinäkään voi käyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton automaattiPartnerin nokalla on joko 1,2-litrainen bensiinimoottori (110/130 hv) tai 1,5-litrainen diesel (100/130 hv). Koeajoauto oli malliston kallein versio tehokkaammalla dieselillä ja kahdeksanvaihteisella automaatilla. Teho riittää raskaammallekin kuormalle ja kaasujalalle. Automaatti toimii hienostuneen huomaamattomasti, mutta saman aikaan tehokkaasti. Talvikelilläkin kulutus jäi 5,5 litraan satasella.Moottori lämpenee hitaasti, mutta lämmittää ohjaamoa kuitenkin riittävästi. Oudosti pienempiohjaamoisessa pakettiautossa dieselkäyttöinen lisälämmitin on vakiona, kun taas viisipaikkaisessa Rifterissä isommalla ilmatilalla siitä pitää maksaa ekstraa. Yhdessä muiden varuste-erojen ja pidemmän takuun kanssa pakettiauto onkin henkilömallia pari tonnia kalliimpi. Koeajetun kalleimman version hinnalla Partner joutuu hankalaan kilpailuasetelmaan jopa kookkaampienkin pakettiautojen kanssa.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.peugeot.fi/partner Peugeot Partner Blue HDi 130 XL EAT 8 Hinta alkaen 24 088 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 500 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4753 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1796 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”