12.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: pelottavan pehmeä – Honda Civic Type R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Civic Type R hämmästyttää tasapainoisuudellaan: autosta voi nauttia niin ratapäivillä kuin kauppareissuillakin. Hyvää: urheilullinen tunnelma, hallintalaitteiden tunnokkuus, arkiajon helppous. Huonoa: kojelaudan ja näyttöjen ergonomia, rengasmelu. Uusi Honda Civic Type R on radalla hyvin kyvykäs laite, jossa edellismallin pienet puutteet on saatu onnistuneesti korjattua. Tämä tuli enemmän kuin selväksi Pärnun Auto24Ring -areenalla suorittamassamme ensikoeajossa.Suomi-aspekti eli se, miltä siipisportti suoriutuu täkäläisillä teillä, jäi myöhemmän tutkiskelun varaan, joten nyt otamme tuntumaa Type R:stä myös tiukkojen nopeusrajoitusten kahlitsemassa maailmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikkeus säännöstäYleensä tällaiset koeajojutut ovat miltei ennalta käsikirjoitettuja. Suomen uraiset, karkeat ja rikkonaiset tiet tekevät urheilullisesta autosta lähinnä piinaavan. Vetelee, meluaa ja täristää, ja kun suorituskykyäkään ei voi yleisessä liikenteessä juuri hyödyntää, sporttiset ominaisuudet eivät kerta kaikkiaan pääse oikeuksiinsa.Siksi onkin ilahduttavaa, että myös poikkeuksia löytyy. Ja tavallaan humoristista on, että se poikkeus löytyy nimenomaan Civic Type R:stä, jonka kuoret, kuten edellä mainitussa ensikoeajoissa totesimme, ovat vähintäänkin hurjat. Mutta niin vain on, että Type R on meikäläisessä arkiympäristössä paitsi nautittava, myös yllättävän käyttökelpoinen ja mukavakin peli. Eikä tämä miellyttävyys tarkoita liiallista säyseyttä, vaan kuljettaja aistii kaiken aikaa auton spesiaalin luonteen.Kaupungissa kotonaanKun otetaan huomioon edellä mainitut yllätysmomentit, Type R:n ohjaamoon pitäisi oikeastaan laskeutua silmät kiinni, niin ei hämääntyisi ulkonäköä hallitsevista spoilereista, siivekkeistä, diffuusoreista, ulokkeista ja ilmanottoaukoista.Sisällä istuimen isot sivutuet jakavat napakan halauksen, ja vaikka alcantaralla verhoiltu penkki näyttää kilpamalliselta, se tukee kehoa kaikin puolin oivallisesti – olematta liian kovapintainen. Ohjauspyöräkin asettuu juuri oikeaan paikkaan. Moottorin käynnistysnappulan painaminen levittää ilmoille herkullisen murinan. Kaasupolkimen ja kytkimen tuntuma on erinomainen, joten liikkeellelähtö sujuu helposti, mutta silti napakan sporttisesti. Veto on täyteläistä heti tyhjäkäynniltä lähtien.Voimapaketin tuenta vaikuttaa asialliselta, sillä hitaissa nopeuksissa nykiminen loistaa poissaolollaan, kuten kaikenlaiset välykset muutenkin. Automaattinen välikaasutoiminto tasaa osaltaan vaihtokohtien vavahteluja. Kaikki sujuu sulavasti.Melua sentään onEniten ihmetyttää silti se, miten alusta nappaa hitaassa ajossa eteen tulevat röykyt miltei kokonaan pois. On Type R toki jämäkkä, jopa kova, mutta turhanaikaista tärinää ei esiinny.Kaiken kaikkiaan hämmästyttävä suoritus autolta, joka kiihtyy alle kuudessa sekunnissa sataseen ja yltää yli 270 km/h huippunopeuteen – ja joka näyttää tältä! Jossakin pintakovissa perheautoissa mukavuus ei ole yhtään paremmalla tolalla. Rengasmelua ei tämäkään sportti pysty väistämään: 245/30 R20 -pyöristä kantautuva rohina on etenkin moottoritienopeuksissa hallitsevaa. Tumma moottorin ääni taustalla lisää desibelejä, vaikka ajotila olisi asetettu säyseimpään eli Comfortiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMekaanisen hauskaaKun tie avautuu, on lupa lykkiä ihanan mekaanisen vaihteensiirron välityksellä isompaa pesään. Meno jatkuu entistäkin maukkaampana, ja edelleen mukavana: kaksilitraisen turbon veto on välittömän vahvaa, eikä ylimääräinen nypytys vieläkään vaivaa.Sport-ajotilassa ohjaus, moottori ja iskunvaimennus säätyvät astetta jäntevimmiksi. Mutkatiellä ohjaus on kaiken aikaa luonnollisen oloinen, auto ei järjellisissä nopeuksissa kallistele lainkaan, ja pitoa riittää esimerkiksi kakkosella tiukan kurvan täyskaasukiihdytyksessä – kiitos tasauspyörästön lukon.Todella vauhdikkaaseen ajoon, esimerkiksi sinne ratapäiville, on sitten tarjolla ajotilojen äärimmäisyys, +R, missä edellä mainitut kohdat kiristyvät entisestään. Ajonvakautuksen voi tässä moodissa kytkeä vielä kokonaan pois.Joitakin epäkohtiaOhjaamossa on menty simppelimpään suuntaan edeltäjään nähden. Kokonaisuus ei silti ole mitenkään helposti sulatettava, sillä valitettavasti kojelaudan ergonomia on samaa, sekavahkoa tasoa kuin muissakin Civiceissä.Hieman kököllä grafiikalla toteutettu kosketusnäyttö vaatii runsaasti totuttelua, kuten myös mittariston valikot. Myöskään portaallisesti säädettävä selkänoja ei ole kovin toimiva ratkaisu; varsinkin tähän hintaan voisi kaivata jo sähkösäätöjä. Epäkohdaksi voi laskea myös polttoainesäiliön koon, sillä 46 litraa on kovin vähän tämänhenkiseen autoon – etenkin, kun teholla ryhdytään mässäilemään. Tankkaamassa pitääkin käydä yhtenään, eli tässä on harrastettu painonsäästöä väärässä paikassa.Vauhtia perheelleType R on tavallaan ollut aina muotonsa vanki, sillä sporttiversio on luonnollisesti leivottu kulloinkin tuotannossa olleen Civic-sukupolven koriin.Niinpä kolmen tila-automaisen Type R:n jälkeen onkin tavallaan teemaan sopivampaa, että uusin malli on aiempaa matalampi ja menevämpi. Tämä tuntuu myös ajoasennossa: kuljettajan peffa viistää 25 mm lähempänä tietä. Ja koska akseliväli venyi yli kymmenellä sentillä ja korilla on pituutta jo reilut 4,5 metriä, Type R taipuu viimeistään nyt myös perheautokäyttöön. Edellyttäen tietysti, että muu pesue sulattaa siivekkään ulkonäön.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Honda Civic Type R 2.0 GT Hinta alkaen 56 258 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 258 € Moottori Bensiinimoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 235 kW (320 hv), 6500 r/min Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 272 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4557 mm, leveys 1877 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2699 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen