17.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Perheen näyttävin – Volkswagen Arteon R-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullisin Volkswagen Arteon erottautuu massasta – ja pikkuveli-Passatista. Hyvää: moottori, ajettavuus, ulkonäkö, äänieristys. Huonoa: hinta (lisävarustein), ajotilojen vähäinen vaikutus. Alla on Volkswagen Arteon R-Line-varustelutasolla. Auto on kookas, mutta silti sutjakka ilmestys. Sivusta katsottuna mieleen tulee Audi A5. Näyttävyyttä ja omintakeista tyylikkyyttä luovat kehyksettömät sivuovet. Arteonista on jopa edustusautoksi.Arteonin muodot ja auton sopusuhtaiset mitat hivelevät silmää. Nämä linjat kestävät ajan hampaan puraisua: Arteon todennäköisesti näyttää hyvältä kymmenenkin vuoden päästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHulppeat jalkatilatUusi Arteon on aiemmin myynnissä olleen Volkswagen CC:n seuraaja. Arteon pohjautuu Volkswagen Passatiin, mutta on sitä pidempi, leveämpi ja matalampi. Pituus- ja leveyslisät tuovat matkustamoon väljyyttä – ja hulppeat jalkatilat etenkin takamatkustajille.Päiden ylle jää myös mukavasti ilmavuutta.Tavaroille on tilaa kontissa 563 litran verran. Tavaratila ulottuu niin pitkälle, että sen perältä saa kurotella tavaroita – ja tuhria housut takapuskuriin. Kuormauskoukut ja verkko helpottavat kuljetustarpeita.Taattua ajettavuuttaArteonin ajettavuus on taattua volkkaria: ennakoitavaa, yllätyksetöntä ja vähän tylsääkin.Eteneminen on toki myös vaivatonta: ohjaus on riittävän nopea, mukautuva alustansäätö toimii, elektroninen tasauspyörästän lukitus (XDS) vakauttaa etenemistä, automaattivaihteisto tottelee jouheasti ja kulku on ylipäätään ketterää. Ohitusvauhtia keritessä kannattaa tosin napsauttaa vaihteenvalitsin S-asentoon, niin automaattivaihteiston käytös hieman rivakoituu.Nelivetoisuus puolestaan takaa etenemiskykyjä myös haastavimmissa olosuhteissa, kuten vaikka rankan sadepäivän muodostamien yllättävien syvien lätäköiden läpiajamisessa.Tiiviisti paikoillaanArteonilla tulee koeajossa nojattua aika ajoin tanakasti kaarteeseen. Ajolinjan säilymisestä ei ole huolta, eikä istuimella pysymisestä.Etuistuimen sivutuet sekä istuinosan että selkänojan osalta ovat kunnolliset. Plussaa tulee myös istuinosan reisijatkeesta. Ajoasento löytyy hyvin, sillä istuimen säätövarat ovat riittävät ja ohjauspyörä säätyy syvyys ja korkeussuunnissa, syvyyssuunnassa erityisen paljon.Tämän hintaluokan autossa tosin olisi etuistuimen osalta odottanut, että myös istuimen korkeussäätö hoituisi sähköisesti, nyt on tyydytty vipuratkaisuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevin voimanlähdeKonepellin alla elämöi moottorikatraan väkevin dieselkone. Tehoa on 240 hevosvoimaa eli aivan riittävästi kookkaan uutuusmallin liikuttamiseen.Urheilullista ajoa kaipaava voi kuitenkin pettyä. Sopivan ajotilan valitsemalla autosta saa hitusen, mutta vain hitusen ärhäkämmin reagoivan.R-Line-malliversio on kuorrutettu urheilullisilla yksityiskohdilla: R-Line-logo komeilee nahkaisessa monitoimiohjauspyörässä ja jäähdyttimen säleikössä. Matkustamon puolella on istuimissa erikoistikkaukset ja logo, joka komeilee myös kynnyslistoissa.Selkeäpiirtoinen digitaalimittariston näyttö räätälöityy monin tavoin, vaikka navigointitarpeisiin. Plussaa saa myös tuulilasinäyttö, joka on kaltaistensa joukossa kärkitasoa eli näyttää tiedot selkeästi.Ymmärrän hyvin heitäkin, joiden mielestä on huono kehityssuunta, jos lähes kaikki säätyy kosketusnäytöltä. Vaikkeivat Arteonin valikkojen käyttö ja opettelu ole erityisen haastavaa, suosii moni pyörökytkimiä, joita käytettäessä kuskin katse voi pysyä tiessä.Potkaisemalla aukeava takaluukkuMukavuutta on mukautuva vakionopeudensäädin (ACC), joka taitaa nopeusrajoitusten lukemisen ja säätää ajonopeutta. Järjestelmä huolehtii, ettei valittua huippunopeutta ylitetä, ja säilyttää vähimmäisetäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon.Lisävarusteinen kaukovalojärjestelmä (661 euroa) sisältää kaukovaloautomatiikan, joka tuo sekin osaltaan ajamisen vaivattomuutta. Järjestelmän avulla voi jatkuvasti ajaa kaukovaloilla häikäisemättä vastaantulijoita. Kaukovalot vaihtuvat osittain lähivaloiksi valokuviota mukauttamalla. Taustapeilin selkämyksessä oleva kamera välittää tiedon muista tiellä liikkujista ja tien valaistuksesta älyvalojen ohjaamiseksi.Tavaroita autoon kantaessa kiittelee jalan heilautuksella automaattisesti avautuvaa takaluukkua. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse turvautua ihan niin rajuihin otteisiin, kuin autoyksilön mukana tullut lisävarustelistaus antaa ymmärtää. Siellä sähkötoimisen takaluukun Easy Open -toiminto on nimetty takaluukun avaamiseksi potkaisulla.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI 4Motion DSG Hinta alkaen 62 372 € Koeajetun auton hinta varusteineen 70 064 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 176 kW (240 hv) Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 245 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 1871 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2837 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous