17.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Perheen näyttävin – Volkswagen Arteon R-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullisin Volkswagen Arteon erottautuu massasta – ja pikkuveli-Passatista. Hyvää: moottori, ajettavuus, ulkonäkö, äänieristys. Huonoa: hinta (lisävarustein), ajotilojen vähäinen vaikutus. Alla on Volkswagen Arteon R-Line-varustelutasolla. Auto on kookas, mutta silti sutjakka ilmestys. Sivusta katsottuna mieleen tulee Audi A5. Näyttävyyttä ja omintakeista tyylikkyyttä luovat kehyksettömät sivuovet. Arteonista on jopa edustusautoksi.Arteonin muodot ja auton sopusuhtaiset mitat hivelevät silmää. Nämä linjat kestävät ajan hampaan puraisua: Arteon todennäköisesti näyttää hyvältä kymmenenkin vuoden päästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHulppeat jalkatilatUusi Arteon on aiemmin myynnissä olleen Volkswagen CC:n seuraaja. Arteon pohjautuu Volkswagen Passatiin, mutta on sitä pidempi, leveämpi ja matalampi. Pituus- ja leveyslisät tuovat matkustamoon väljyyttä – ja hulppeat jalkatilat etenkin takamatkustajille.Päiden ylle jää myös mukavasti ilmavuutta.Tavaroille on tilaa kontissa 563 litran verran. Tavaratila ulottuu niin pitkälle, että sen perältä saa kurotella tavaroita – ja tuhria housut takapuskuriin. Kuormauskoukut ja verkko helpottavat kuljetustarpeita.Taattua ajettavuuttaArteonin ajettavuus on taattua volkkaria: ennakoitavaa, yllätyksetöntä ja vähän tylsääkin.Eteneminen on toki myös vaivatonta: ohjaus on riittävän nopea, mukautuva alustansäätö toimii, elektroninen tasauspyörästän lukitus (XDS) vakauttaa etenemistä, automaattivaihteisto tottelee jouheasti ja kulku on ylipäätään ketterää. Ohitusvauhtia keritessä kannattaa tosin napsauttaa vaihteenvalitsin S-asentoon, niin automaattivaihteiston käytös hieman rivakoituu.Nelivetoisuus puolestaan takaa etenemiskykyjä myös haastavimmissa olosuhteissa, kuten vaikka rankan sadepäivän muodostamien yllättävien syvien lätäköiden läpiajamisessa.Tiiviisti paikoillaanArteonilla tulee koeajossa nojattua aika ajoin tanakasti kaarteeseen. Ajolinjan säilymisestä ei ole huolta, eikä istuimella pysymisestä.Etuistuimen sivutuet sekä istuinosan että selkänojan osalta ovat kunnolliset. Plussaa tulee myös istuinosan reisijatkeesta. Ajoasento löytyy hyvin, sillä istuimen säätövarat ovat riittävät ja ohjauspyörä säätyy syvyys ja korkeussuunnissa, syvyyssuunnassa erityisen paljon.Tämän hintaluokan autossa tosin olisi etuistuimen osalta odottanut, että myös istuimen korkeussäätö hoituisi sähköisesti, nyt on tyydytty vipuratkaisuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevin voimanlähdeKonepellin alla elämöi moottorikatraan väkevin dieselkone. Tehoa on 240 hevosvoimaa eli aivan riittävästi kookkaan uutuusmallin liikuttamiseen.Urheilullista ajoa kaipaava voi kuitenkin pettyä. Sopivan ajotilan valitsemalla autosta saa hitusen, mutta vain hitusen ärhäkämmin reagoivan.R-Line-malliversio on kuorrutettu urheilullisilla yksityiskohdilla: R-Line-logo komeilee nahkaisessa monitoimiohjauspyörässä ja jäähdyttimen säleikössä. Matkustamon puolella on istuimissa erikoistikkaukset ja logo, joka komeilee myös kynnyslistoissa.Selkeäpiirtoinen digitaalimittariston näyttö räätälöityy monin tavoin, vaikka navigointitarpeisiin. Plussaa saa myös tuulilasinäyttö, joka on kaltaistensa joukossa kärkitasoa eli näyttää tiedot selkeästi.Ymmärrän hyvin heitäkin, joiden mielestä on huono kehityssuunta, jos lähes kaikki säätyy kosketusnäytöltä. Vaikkeivat Arteonin valikkojen käyttö ja opettelu ole erityisen haastavaa, suosii moni pyörökytkimiä, joita käytettäessä kuskin katse voi pysyä tiessä.Potkaisemalla aukeava takaluukkuMukavuutta on mukautuva vakionopeudensäädin (ACC), joka taitaa nopeusrajoitusten lukemisen ja säätää ajonopeutta. Järjestelmä huolehtii, ettei valittua huippunopeutta ylitetä, ja säilyttää vähimmäisetäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon.Lisävarusteinen kaukovalojärjestelmä (661 euroa) sisältää kaukovaloautomatiikan, joka tuo sekin osaltaan ajamisen vaivattomuutta. Järjestelmän avulla voi jatkuvasti ajaa kaukovaloilla häikäisemättä vastaantulijoita. Kaukovalot vaihtuvat osittain lähivaloiksi valokuviota mukauttamalla. Taustapeilin selkämyksessä oleva kamera välittää tiedon muista tiellä liikkujista ja tien valaistuksesta älyvalojen ohjaamiseksi.Tavaroita autoon kantaessa kiittelee jalan heilautuksella automaattisesti avautuvaa takaluukkua. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse turvautua ihan niin rajuihin otteisiin, kuin autoyksilön mukana tullut lisävarustelistaus antaa ymmärtää. Siellä sähkötoimisen takaluukun Easy Open -toiminto on nimetty takaluukun avaamiseksi potkaisulla.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI 4Motion DSG Hinta alkaen 62 372 € Koeajetun auton hinta varusteineen 70 064 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 176 kW (240 hv) Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 245 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 1871 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2837 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle