17.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Perheen näyttävin – Volkswagen Arteon R-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullisin Volkswagen Arteon erottautuu massasta – ja pikkuveli-Passatista. Hyvää: moottori, ajettavuus, ulkonäkö, äänieristys. Huonoa: hinta (lisävarustein), ajotilojen vähäinen vaikutus. Alla on Volkswagen Arteon R-Line-varustelutasolla. Auto on kookas, mutta silti sutjakka ilmestys. Sivusta katsottuna mieleen tulee Audi A5. Näyttävyyttä ja omintakeista tyylikkyyttä luovat kehyksettömät sivuovet. Arteonista on jopa edustusautoksi. Arteonin muodot ja auton sopusuhtaiset mitat hivelevät silmää. Nämä linjat kestävät ajan hampaan puraisua: Arteon todennäköisesti näyttää hyvältä kymmenenkin vuoden päästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hulppeat jalkatilat Uusi Arteon on aiemmin myynnissä olleen Volkswagen CC:n seuraaja. Arteon pohjautuu Volkswagen Passatiin, mutta on sitä pidempi, leveämpi ja matalampi. Pituus- ja leveyslisät tuovat matkustamoon väljyyttä – ja hulppeat jalkatilat etenkin takamatkustajille. Päiden ylle jää myös mukavasti ilmavuutta. Tavaroille on tilaa kontissa 563 litran verran. Tavaratila ulottuu niin pitkälle, että sen perältä saa kurotella tavaroita – ja tuhria housut takapuskuriin. Kuormauskoukut ja verkko helpottavat kuljetustarpeita. Taattua ajettavuutta Arteonin ajettavuus on taattua volkkaria: ennakoitavaa, yllätyksetöntä ja vähän tylsääkin. Eteneminen on toki myös vaivatonta: ohjaus on riittävän nopea, mukautuva alustansäätö toimii, elektroninen tasauspyörästän lukitus (XDS) vakauttaa etenemistä, automaattivaihteisto tottelee jouheasti ja kulku on ylipäätään ketterää. Ohitusvauhtia keritessä kannattaa tosin napsauttaa vaihteenvalitsin S-asentoon, niin automaattivaihteiston käytös hieman rivakoituu. Nelivetoisuus puolestaan takaa etenemiskykyjä myös haastavimmissa olosuhteissa, kuten vaikka rankan sadepäivän muodostamien yllättävien syvien lätäköiden läpiajamisessa. Tiiviisti paikoillaan Arteonilla tulee koeajossa nojattua aika ajoin tanakasti kaarteeseen. Ajolinjan säilymisestä ei ole huolta, eikä istuimella pysymisestä. Etuistuimen sivutuet sekä istuinosan että selkänojan osalta ovat kunnolliset. Plussaa tulee myös istuinosan reisijatkeesta. Ajoasento löytyy hyvin, sillä istuimen säätövarat ovat riittävät ja ohjauspyörä säätyy syvyys ja korkeussuunnissa, syvyyssuunnassa erityisen paljon. Tämän hintaluokan autossa tosin olisi etuistuimen osalta odottanut, että myös istuimen korkeussäätö hoituisi sähköisesti, nyt on tyydytty vipuratkaisuun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väkevin voimanlähde Konepellin alla elämöi moottorikatraan väkevin dieselkone. Tehoa on 240 hevosvoimaa eli aivan riittävästi kookkaan uutuusmallin liikuttamiseen. Urheilullista ajoa kaipaava voi kuitenkin pettyä. Sopivan ajotilan valitsemalla autosta saa hitusen, mutta vain hitusen ärhäkämmin reagoivan. R-Line-malliversio on kuorrutettu urheilullisilla yksityiskohdilla: R-Line-logo komeilee nahkaisessa monitoimiohjauspyörässä ja jäähdyttimen säleikössä. Matkustamon puolella on istuimissa erikoistikkaukset ja logo, joka komeilee myös kynnyslistoissa. Selkeäpiirtoinen digitaalimittariston näyttö räätälöityy monin tavoin, vaikka navigointitarpeisiin. Plussaa saa myös tuulilasinäyttö, joka on kaltaistensa joukossa kärkitasoa eli näyttää tiedot selkeästi. Ymmärrän hyvin heitäkin, joiden mielestä on huono kehityssuunta, jos lähes kaikki säätyy kosketusnäytöltä. Vaikkeivat Arteonin valikkojen käyttö ja opettelu ole erityisen haastavaa, suosii moni pyörökytkimiä, joita käytettäessä kuskin katse voi pysyä tiessä. Potkaisemalla aukeava takaluukku Mukavuutta on mukautuva vakionopeudensäädin (ACC), joka taitaa nopeusrajoitusten lukemisen ja säätää ajonopeutta. Järjestelmä huolehtii, ettei valittua huippunopeutta ylitetä, ja säilyttää vähimmäisetäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Lisävarusteinen kaukovalojärjestelmä (661 euroa) sisältää kaukovaloautomatiikan, joka tuo sekin osaltaan ajamisen vaivattomuutta. Järjestelmän avulla voi jatkuvasti ajaa kaukovaloilla häikäisemättä vastaantulijoita. Kaukovalot vaihtuvat osittain lähivaloiksi valokuviota mukauttamalla. Taustapeilin selkämyksessä oleva kamera välittää tiedon muista tiellä liikkujista ja tien valaistuksesta älyvalojen ohjaamiseksi. Tavaroita autoon kantaessa kiittelee jalan heilautuksella automaattisesti avautuvaa takaluukkua. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse turvautua ihan niin rajuihin otteisiin, kuin autoyksilön mukana tullut lisävarustelistaus antaa ymmärtää. Siellä sähkötoimisen takaluukun Easy Open -toiminto on nimetty takaluukun avaamiseksi potkaisulla. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI 4Motion DSG Hinta alkaen 62 372 € Koeajetun auton hinta varusteineen 70 064 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 176 kW (240 hv) Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 245 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 1871 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2837 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?