28.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Perusteellisesti uudistettu – Ford Ecosport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ecosport on uutuus, jonka turvin valmistaja haluaa osansa kasvavasta pikkumaasturiboomista. Hyvää: istuma-asento, nopea lämpenemään. Huonoa: automaatin toiminta, luistonesto, kulutus, iso kääntösäde. Ford Ecosport on alun perin esitelty 2013 eteläisen pallonpuoliskon huonoille teille simppeliksi monikäyttöautoksi. Samaan aikaan maasturiepidemian oireet tarttuivat Euroopassa aina vain pienempiin autoluokkiin. Fordilla ei ollut pientä katumaasturia edes suunnitteilla, mutta Ecosport ominaisuuksiltaan ja viimeistelyltään parannettuna saatiin kauppoihin Suomessakin 2016.Kuitenkin samaan aikaan kilpailijoilta tuli markkinoille modernimpia ja näppärämpiä vaihtoehtoja. Ford joutui uudistamaan Ecosportin vielä perusteellisemmin, nyt uusittuja osia kerrotaan olevan 2 300. Tuotantokin on siirtynyt lähemmäs, Intiasta Romanian Craiovaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuokkansa lyhyin ja korkeinKorin keskiosa, akseliväli ja sisätilat ovat ennallaan, vain etuylitys on kasvanut polleamman keulan ansiosta. Ecosport on edelleen kilpailijoihinsa verrattuna lyhyempi, mutta kuitenkin koko joukon korkein. Pystympi istuma-asento helpottaa tilantarvetta pituussuunnassa. Korkea takaistuin on istuma-asennoltaan miellyttävä aikuiselle. Tavaratila on lyhyt, mutta korkea. Pohjan saa asetettua kolmelle eri korkeudelle. Lisävarusteena saatava varapyörä tulee kiinni peräpeiliin, sen takia takaluukku aukeaa hankalasti sivulle.Keulailmeen jälkeen eniten on muuttunut kuskin paikka, viimeistelyn taso on pykälää korkeammalla. Mittaristo, viikset, ratti ja osa keskikonsolia on lainattu Fiestasta. Nappuloiden määrä on vähentynyt, näkymää hallitsee suuri kosketusnäyttö. Istuimet ovat uudet ja verhoilu laadukkaampi. Ulkonäköä voi piristää vaihtamalla katon väriä. Varusteluvaihtoehdot ovat perustaso Trend, kattavampi Titanium ja sporttinen ST. Törmäykseneston puuttuminen varustelistasta paljastaa mallin ikääntymisen.Kolmisylinterinen bensiinimoottoriAlkuun Ecosportin konepellin alla on aina litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori, joko 125 tai 140 hevosvoimaisena. Vain säyseämmän saa perinteisellä automaattivaihteistolla. Bensiinimallit ovat etuvetoisia. Neliveto ja 1,5-diesel liittyvät mallistoon keväämmällä.Paljon kiitelty pikkuturbo ei pääse nyt loistamaan. Automaattivaihteisto ei osaa hyödyntää alavääntöä vaan kierrättää moottoria iloisesti suorituskyvyn jäädessä silti vaatimattomaksi. Kierroksia ja leveiden kitkarenkaiden vetopitoa on hallittava herkällä kaasujalalla, sillä luistonesto on huoleton otteissaan.Maasturin näköisellä autolla liikennevaloissa sutiminen kierrokset korkealla on jo tarpeeksi noloa, Ecosport nuljuu kaiken lisäksi sivusuunnassakin. Vaikka sutimista yritettiin välttää, testin keskikulutus nousi kahdeksaan litraan. Ecosport-mallinimen molemmat puolikkaat jäävät vähälle katteelle. Jousitusta kehutaan hiotun eurooppalaiseen makuun napakammaksi, huonoille teille ja Helsingin polanteisille kaduille pehmeämpi versio olisi ollut miellyttävämpi.Yllättäen korkea, lyhyt ja kevyt maasturinpentu ei olekaan maantiellä kallisteleva ja hutera, vaan kokoisekseen vakaa, hiljainen ja nopeasti lämpenevä matkakumppani.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.ford.fi/uusi-ecosport Ford Ecosport 1.0 Titanium A6 Hinta alkaen 20 611 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 853 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4096 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1713 mm, akseliväli 2519 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla