28.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Perusteellisesti uudistettu – Ford Ecosport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ecosport on uutuus, jonka turvin valmistaja haluaa osansa kasvavasta pikkumaasturiboomista. Hyvää: istuma-asento, nopea lämpenemään. Huonoa: automaatin toiminta, luistonesto, kulutus, iso kääntösäde. Ford Ecosport on alun perin esitelty 2013 eteläisen pallonpuoliskon huonoille teille simppeliksi monikäyttöautoksi. Samaan aikaan maasturiepidemian oireet tarttuivat Euroopassa aina vain pienempiin autoluokkiin. Fordilla ei ollut pientä katumaasturia edes suunnitteilla, mutta Ecosport ominaisuuksiltaan ja viimeistelyltään parannettuna saatiin kauppoihin Suomessakin 2016.Kuitenkin samaan aikaan kilpailijoilta tuli markkinoille modernimpia ja näppärämpiä vaihtoehtoja. Ford joutui uudistamaan Ecosportin vielä perusteellisemmin, nyt uusittuja osia kerrotaan olevan 2 300. Tuotantokin on siirtynyt lähemmäs, Intiasta Romanian Craiovaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuokkansa lyhyin ja korkeinKorin keskiosa, akseliväli ja sisätilat ovat ennallaan, vain etuylitys on kasvanut polleamman keulan ansiosta. Ecosport on edelleen kilpailijoihinsa verrattuna lyhyempi, mutta kuitenkin koko joukon korkein. Pystympi istuma-asento helpottaa tilantarvetta pituussuunnassa. Korkea takaistuin on istuma-asennoltaan miellyttävä aikuiselle. Tavaratila on lyhyt, mutta korkea. Pohjan saa asetettua kolmelle eri korkeudelle. Lisävarusteena saatava varapyörä tulee kiinni peräpeiliin, sen takia takaluukku aukeaa hankalasti sivulle.Keulailmeen jälkeen eniten on muuttunut kuskin paikka, viimeistelyn taso on pykälää korkeammalla. Mittaristo, viikset, ratti ja osa keskikonsolia on lainattu Fiestasta. Nappuloiden määrä on vähentynyt, näkymää hallitsee suuri kosketusnäyttö. Istuimet ovat uudet ja verhoilu laadukkaampi. Ulkonäköä voi piristää vaihtamalla katon väriä. Varusteluvaihtoehdot ovat perustaso Trend, kattavampi Titanium ja sporttinen ST. Törmäykseneston puuttuminen varustelistasta paljastaa mallin ikääntymisen.Kolmisylinterinen bensiinimoottoriAlkuun Ecosportin konepellin alla on aina litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori, joko 125 tai 140 hevosvoimaisena. Vain säyseämmän saa perinteisellä automaattivaihteistolla. Bensiinimallit ovat etuvetoisia. Neliveto ja 1,5-diesel liittyvät mallistoon keväämmällä.Paljon kiitelty pikkuturbo ei pääse nyt loistamaan. Automaattivaihteisto ei osaa hyödyntää alavääntöä vaan kierrättää moottoria iloisesti suorituskyvyn jäädessä silti vaatimattomaksi. Kierroksia ja leveiden kitkarenkaiden vetopitoa on hallittava herkällä kaasujalalla, sillä luistonesto on huoleton otteissaan.Maasturin näköisellä autolla liikennevaloissa sutiminen kierrokset korkealla on jo tarpeeksi noloa, Ecosport nuljuu kaiken lisäksi sivusuunnassakin. Vaikka sutimista yritettiin välttää, testin keskikulutus nousi kahdeksaan litraan. Ecosport-mallinimen molemmat puolikkaat jäävät vähälle katteelle. Jousitusta kehutaan hiotun eurooppalaiseen makuun napakammaksi, huonoille teille ja Helsingin polanteisille kaduille pehmeämpi versio olisi ollut miellyttävämpi.Yllättäen korkea, lyhyt ja kevyt maasturinpentu ei olekaan maantiellä kallisteleva ja hutera, vaan kokoisekseen vakaa, hiljainen ja nopeasti lämpenevä matkakumppani.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.ford.fi/uusi-ecosport Ford Ecosport 1.0 Titanium A6 Hinta alkaen 20 611 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 853 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4096 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1713 mm, akseliväli 2519 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster