28.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Perusteellisesti uudistettu – Ford Ecosport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ecosport on uutuus, jonka turvin valmistaja haluaa osansa kasvavasta pikkumaasturiboomista. Hyvää: istuma-asento, nopea lämpenemään. Huonoa: automaatin toiminta, luistonesto, kulutus, iso kääntösäde. Ford Ecosport on alun perin esitelty 2013 eteläisen pallonpuoliskon huonoille teille simppeliksi monikäyttöautoksi. Samaan aikaan maasturiepidemian oireet tarttuivat Euroopassa aina vain pienempiin autoluokkiin. Fordilla ei ollut pientä katumaasturia edes suunnitteilla, mutta Ecosport ominaisuuksiltaan ja viimeistelyltään parannettuna saatiin kauppoihin Suomessakin 2016.Kuitenkin samaan aikaan kilpailijoilta tuli markkinoille modernimpia ja näppärämpiä vaihtoehtoja. Ford joutui uudistamaan Ecosportin vielä perusteellisemmin, nyt uusittuja osia kerrotaan olevan 2 300. Tuotantokin on siirtynyt lähemmäs, Intiasta Romanian Craiovaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuokkansa lyhyin ja korkeinKorin keskiosa, akseliväli ja sisätilat ovat ennallaan, vain etuylitys on kasvanut polleamman keulan ansiosta. Ecosport on edelleen kilpailijoihinsa verrattuna lyhyempi, mutta kuitenkin koko joukon korkein. Pystympi istuma-asento helpottaa tilantarvetta pituussuunnassa. Korkea takaistuin on istuma-asennoltaan miellyttävä aikuiselle. Tavaratila on lyhyt, mutta korkea. Pohjan saa asetettua kolmelle eri korkeudelle. Lisävarusteena saatava varapyörä tulee kiinni peräpeiliin, sen takia takaluukku aukeaa hankalasti sivulle.Keulailmeen jälkeen eniten on muuttunut kuskin paikka, viimeistelyn taso on pykälää korkeammalla. Mittaristo, viikset, ratti ja osa keskikonsolia on lainattu Fiestasta. Nappuloiden määrä on vähentynyt, näkymää hallitsee suuri kosketusnäyttö. Istuimet ovat uudet ja verhoilu laadukkaampi. Ulkonäköä voi piristää vaihtamalla katon väriä. Varusteluvaihtoehdot ovat perustaso Trend, kattavampi Titanium ja sporttinen ST. Törmäykseneston puuttuminen varustelistasta paljastaa mallin ikääntymisen.Kolmisylinterinen bensiinimoottoriAlkuun Ecosportin konepellin alla on aina litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori, joko 125 tai 140 hevosvoimaisena. Vain säyseämmän saa perinteisellä automaattivaihteistolla. Bensiinimallit ovat etuvetoisia. Neliveto ja 1,5-diesel liittyvät mallistoon keväämmällä.Paljon kiitelty pikkuturbo ei pääse nyt loistamaan. Automaattivaihteisto ei osaa hyödyntää alavääntöä vaan kierrättää moottoria iloisesti suorituskyvyn jäädessä silti vaatimattomaksi. Kierroksia ja leveiden kitkarenkaiden vetopitoa on hallittava herkällä kaasujalalla, sillä luistonesto on huoleton otteissaan.Maasturin näköisellä autolla liikennevaloissa sutiminen kierrokset korkealla on jo tarpeeksi noloa, Ecosport nuljuu kaiken lisäksi sivusuunnassakin. Vaikka sutimista yritettiin välttää, testin keskikulutus nousi kahdeksaan litraan. Ecosport-mallinimen molemmat puolikkaat jäävät vähälle katteelle. Jousitusta kehutaan hiotun eurooppalaiseen makuun napakammaksi, huonoille teille ja Helsingin polanteisille kaduille pehmeämpi versio olisi ollut miellyttävämpi.Yllättäen korkea, lyhyt ja kevyt maasturinpentu ei olekaan maantiellä kallisteleva ja hutera, vaan kokoisekseen vakaa, hiljainen ja nopeasti lämpenevä matkakumppani.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.ford.fi/uusi-ecosport Ford Ecosport 1.0 Titanium A6 Hinta alkaen 20 611 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 853 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4096 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1713 mm, akseliväli 2519 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous