3.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: perusvarma suorittaja – Volkswagen Tiguan Allspace Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan Allspace on väljä perheauto, uskollinen matkakumppani ja toimintavarma katumaasturi. Varusteltuna auton hinta tosin kipuaa. Hyvää: voimalinja, sisätilat (5 h), neliveto. Huonoa: etuistuin, sisäilme, hinta varusteltuna. Seitsenpaikkaisen Volkswagen Tiguan Allspacen sisätilat voi kärjistetysti tiivistää seuraavasti: neljän hengen tilaihme, viiden hengen käyttöauto ja seitsemän hengen hätäratkaisu.Neljälle on toisin sanoen mukavan avarat tilat ja takakontissakin riittää tilaa matkatavaroille. Jos takana keskirivillä istuu kolme aikuista, muuttuu tunnelma tyköistuvaksi. Ja jos takapään tavaratilan lattiasta nostaa käyttöön kaksi lisäistuinta, käy kontin tiloille köpelösti. Matkatavaroille jää tasapohjainen, mutta erittäin niukka tila, jota on vain 230 litran verran. Kolmannen rivin istuimet kaadettuina tilaa urkenee 700 litraa. Kolmannelle istuinriville ei tohdi istuttaa lapsia kookkaampaa väkeä – edes lyhyille ajotaipaleille.Takimmaisille istuimille kapuaminen on – kekseliäistä ja toimivista istuinten siirtelymekanismeista huolimatta – notkeutta vaativa voimistelusuoritus, joka on kehnojalkaisille aikuisille tekemätön paikka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarustelu kattavaNäkyvyys ulos on hyvällä tolalla ja ohjaustuntuma on luonteva, joten niiltä osin on kaikki hyvin. Sisällä matkustamossa kaikki on myös kuljettajan käsillä.Istuinten säätövarat ovat riittävät, mutta istuinten sivutuki on heikkoa, eikä reisitukeakaan voi erityisesti kehua.Jos mielisin tätä autoa itselleni, ruksaisin lisävarustelistalta aivan ehdottomasti ergoActive-etuistuimet. Se tosin rokottaa lompakkoa 972 euron verran.Sisäilme on kaikkineen tylsähkö ja muovintäyteinen.Isoveljen mitoissaVolkswagen Tiguan Allspace on kookkaampi kuin Tiguan-emomalli. Allspacen pituus on 4 701 millimetriä, perusmallin 4 486 millimetriä. Akselivälin vastaavat vertailumitat ovat 2 787 ja 2 677 millimetriä.Tavaratilan tilavuus maksimissaan eli kahden hengen kuljetusasennossa on Allspacessa 1 920 litraa, perus-Tiguanissa vastaavasti 1 655 litraa.Vertailukohtaa löytyy konsernin sisältäkin, sillä Škoda Kodiaqin korin päämitat ovat yhteneväiset Tiguan Allspacen kanssa.Tunnollista etenemistäTiguan Allspacen keulille on tarjolla kaksi bensiinimoottoria (150 ja 180 hv) ja kolme dieselmoottoria (150, 190 ja 240 hv).Koeajoyksilön kaksilitrainen dieselmoottori kehrää keulilla tunnollisesti ja turhia elämöimättä. Perusvarma voimalinja täydentyy seitsenlovisella kaksoiskytkinvaihteistolla, jonka ajoitusten suhteen ei jää hammasteltavaa: vaihde ja maisema vaihtuvat.Voimalinja on parhaimmillaan silloin kun sen olemassaoloon ei tule juuri kiinnittäneeksi huomiota – jos siis puhutaan arkisista käyttöautoista. Unelmat kuten urheiluautot ja kuusisylinterisen äänimaailmat ovat toista maailmaa.150 hevosvoiman teho riittää mainiosti taajama-, kaupunki- ja maantieajoon. Ohitukset hoituvat ja ruuhkavauhdissa eteneminen sujuu.Koeajossa autolla edettiin niin taajamassa, kaupunkiympäristössä kuin moottoritielläkin. Kulutus kipusi koeajossa yli valmistajan lupaaman 5,9 litran satasella, muttei kuitenkaan yli seitsemään litraan satasella.Seitsenpaikkaisen Tiguan Allspacen vakiovarustelu on kohtuullisen kattava. Ahneesti lisävarusteltuna auton hinta tosin karkaa kerkeästi kipurajoille.Koeajetun maliversion hinta varusteltuna on hieman yli 58 000 euroa. Edullisimmillaan tilaihmeen tällä voimalinjalla (Launch Edition Comfortline 2.0 TDI SCR 110 kW 4Motion DSG) saa kymppitonnin edullisemmin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.volkswagen.fi/tiguan-allspace Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 4Motion Comfortline DSG Hinta alkaen 48 371 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 222 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4701 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2787 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster