3.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: perusvarma suorittaja – Volkswagen Tiguan Allspace Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Volkswagen Tiguan Allspace on väljä perheauto, uskollinen matkakumppani ja toimintavarma katumaasturi. Varusteltuna auton hinta tosin kipuaa. Hyvää: voimalinja, sisätilat (5 h), neliveto. Huonoa: etuistuin, sisäilme, hinta varusteltuna. Seitsenpaikkaisen Volkswagen Tiguan Allspacen sisätilat voi kärjistetysti tiivistää seuraavasti: neljän hengen tilaihme, viiden hengen käyttöauto ja seitsemän hengen hätäratkaisu. Neljälle on toisin sanoen mukavan avarat tilat ja takakontissakin riittää tilaa matkatavaroille. Jos takana keskirivillä istuu kolme aikuista, muuttuu tunnelma tyköistuvaksi. Ja jos takapään tavaratilan lattiasta nostaa käyttöön kaksi lisäistuinta, käy kontin tiloille köpelösti. Matkatavaroille jää tasapohjainen, mutta erittäin niukka tila, jota on vain 230 litran verran. Kolmannen rivin istuimet kaadettuina tilaa urkenee 700 litraa. Kolmannelle istuinriville ei tohdi istuttaa lapsia kookkaampaa väkeä – edes lyhyille ajotaipaleille. Takimmaisille istuimille kapuaminen on – kekseliäistä ja toimivista istuinten siirtelymekanismeista huolimatta – notkeutta vaativa voimistelusuoritus, joka on kehnojalkaisille aikuisille tekemätön paikka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varustelu kattava Näkyvyys ulos on hyvällä tolalla ja ohjaustuntuma on luonteva, joten niiltä osin on kaikki hyvin. Sisällä matkustamossa kaikki on myös kuljettajan käsillä. Istuinten säätövarat ovat riittävät, mutta istuinten sivutuki on heikkoa, eikä reisitukeakaan voi erityisesti kehua. Jos mielisin tätä autoa itselleni, ruksaisin lisävarustelistalta aivan ehdottomasti ergoActive-etuistuimet. Se tosin rokottaa lompakkoa 972 euron verran. Sisäilme on kaikkineen tylsähkö ja muovintäyteinen. Isoveljen mitoissa Volkswagen Tiguan Allspace on kookkaampi kuin Tiguan-emomalli. Allspacen pituus on 4 701 millimetriä, perusmallin 4 486 millimetriä. Akselivälin vastaavat vertailumitat ovat 2 787 ja 2 677 millimetriä. Tavaratilan tilavuus maksimissaan eli kahden hengen kuljetusasennossa on Allspacessa 1 920 litraa, perus-Tiguanissa vastaavasti 1 655 litraa. Vertailukohtaa löytyy konsernin sisältäkin, sillä Škoda Kodiaqin korin päämitat ovat yhteneväiset Tiguan Allspacen kanssa. Tunnollista etenemistä Tiguan Allspacen keulille on tarjolla kaksi bensiinimoottoria (150 ja 180 hv) ja kolme dieselmoottoria (150, 190 ja 240 hv). Koeajoyksilön kaksilitrainen dieselmoottori kehrää keulilla tunnollisesti ja turhia elämöimättä. Perusvarma voimalinja täydentyy seitsenlovisella kaksoiskytkinvaihteistolla, jonka ajoitusten suhteen ei jää hammasteltavaa: vaihde ja maisema vaihtuvat. Voimalinja on parhaimmillaan silloin kun sen olemassaoloon ei tule juuri kiinnittäneeksi huomiota – jos siis puhutaan arkisista käyttöautoista. Unelmat kuten urheiluautot ja kuusisylinterisen äänimaailmat ovat toista maailmaa. 150 hevosvoiman teho riittää mainiosti taajama-, kaupunki- ja maantieajoon. Ohitukset hoituvat ja ruuhkavauhdissa eteneminen sujuu. Koeajossa autolla edettiin niin taajamassa, kaupunkiympäristössä kuin moottoritielläkin. Kulutus kipusi koeajossa yli valmistajan lupaaman 5,9 litran satasella, muttei kuitenkaan yli seitsemään litraan satasella. Seitsenpaikkaisen Tiguan Allspacen vakiovarustelu on kohtuullisen kattava. Ahneesti lisävarusteltuna auton hinta tosin karkaa kerkeästi kipurajoille. Koeajetun maliversion hinta varusteltuna on hieman yli 58 000 euroa. Edullisimmillaan tilaihmeen tällä voimalinjalla (Launch Edition Comfortline 2.0 TDI SCR 110 kW 4Motion DSG) saa kymppitonnin edullisemmin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.volkswagen.fi/tiguan-allspace Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 4Motion Comfortline DSG Hinta alkaen 48 371 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 222 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4701 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2787 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista