3.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: perusvarma suorittaja – Volkswagen Tiguan Allspace Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan Allspace on väljä perheauto, uskollinen matkakumppani ja toimintavarma katumaasturi. Varusteltuna auton hinta tosin kipuaa. Hyvää: voimalinja, sisätilat (5 h), neliveto. Huonoa: etuistuin, sisäilme, hinta varusteltuna. Seitsenpaikkaisen Volkswagen Tiguan Allspacen sisätilat voi kärjistetysti tiivistää seuraavasti: neljän hengen tilaihme, viiden hengen käyttöauto ja seitsemän hengen hätäratkaisu.Neljälle on toisin sanoen mukavan avarat tilat ja takakontissakin riittää tilaa matkatavaroille. Jos takana keskirivillä istuu kolme aikuista, muuttuu tunnelma tyköistuvaksi. Ja jos takapään tavaratilan lattiasta nostaa käyttöön kaksi lisäistuinta, käy kontin tiloille köpelösti. Matkatavaroille jää tasapohjainen, mutta erittäin niukka tila, jota on vain 230 litran verran. Kolmannen rivin istuimet kaadettuina tilaa urkenee 700 litraa. Kolmannelle istuinriville ei tohdi istuttaa lapsia kookkaampaa väkeä – edes lyhyille ajotaipaleille.Takimmaisille istuimille kapuaminen on – kekseliäistä ja toimivista istuinten siirtelymekanismeista huolimatta – notkeutta vaativa voimistelusuoritus, joka on kehnojalkaisille aikuisille tekemätön paikka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarustelu kattavaNäkyvyys ulos on hyvällä tolalla ja ohjaustuntuma on luonteva, joten niiltä osin on kaikki hyvin. Sisällä matkustamossa kaikki on myös kuljettajan käsillä.Istuinten säätövarat ovat riittävät, mutta istuinten sivutuki on heikkoa, eikä reisitukeakaan voi erityisesti kehua.Jos mielisin tätä autoa itselleni, ruksaisin lisävarustelistalta aivan ehdottomasti ergoActive-etuistuimet. Se tosin rokottaa lompakkoa 972 euron verran.Sisäilme on kaikkineen tylsähkö ja muovintäyteinen.Isoveljen mitoissaVolkswagen Tiguan Allspace on kookkaampi kuin Tiguan-emomalli. Allspacen pituus on 4 701 millimetriä, perusmallin 4 486 millimetriä. Akselivälin vastaavat vertailumitat ovat 2 787 ja 2 677 millimetriä.Tavaratilan tilavuus maksimissaan eli kahden hengen kuljetusasennossa on Allspacessa 1 920 litraa, perus-Tiguanissa vastaavasti 1 655 litraa.Vertailukohtaa löytyy konsernin sisältäkin, sillä Škoda Kodiaqin korin päämitat ovat yhteneväiset Tiguan Allspacen kanssa.Tunnollista etenemistäTiguan Allspacen keulille on tarjolla kaksi bensiinimoottoria (150 ja 180 hv) ja kolme dieselmoottoria (150, 190 ja 240 hv).Koeajoyksilön kaksilitrainen dieselmoottori kehrää keulilla tunnollisesti ja turhia elämöimättä. Perusvarma voimalinja täydentyy seitsenlovisella kaksoiskytkinvaihteistolla, jonka ajoitusten suhteen ei jää hammasteltavaa: vaihde ja maisema vaihtuvat.Voimalinja on parhaimmillaan silloin kun sen olemassaoloon ei tule juuri kiinnittäneeksi huomiota – jos siis puhutaan arkisista käyttöautoista. Unelmat kuten urheiluautot ja kuusisylinterisen äänimaailmat ovat toista maailmaa.150 hevosvoiman teho riittää mainiosti taajama-, kaupunki- ja maantieajoon. Ohitukset hoituvat ja ruuhkavauhdissa eteneminen sujuu.Koeajossa autolla edettiin niin taajamassa, kaupunkiympäristössä kuin moottoritielläkin. Kulutus kipusi koeajossa yli valmistajan lupaaman 5,9 litran satasella, muttei kuitenkaan yli seitsemään litraan satasella.Seitsenpaikkaisen Tiguan Allspacen vakiovarustelu on kohtuullisen kattava. Ahneesti lisävarusteltuna auton hinta tosin karkaa kerkeästi kipurajoille.Koeajetun maliversion hinta varusteltuna on hieman yli 58 000 euroa. Edullisimmillaan tilaihmeen tällä voimalinjalla (Launch Edition Comfortline 2.0 TDI SCR 110 kW 4Motion DSG) saa kymppitonnin edullisemmin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.volkswagen.fi/tiguan-allspace Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 4Motion Comfortline DSG Hinta alkaen 48 371 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 222 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4701 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2787 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle