3.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: perusvarma suorittaja – Volkswagen Tiguan Allspace Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan Allspace on väljä perheauto, uskollinen matkakumppani ja toimintavarma katumaasturi. Varusteltuna auton hinta tosin kipuaa. Hyvää: voimalinja, sisätilat (5 h), neliveto. Huonoa: etuistuin, sisäilme, hinta varusteltuna. Seitsenpaikkaisen Volkswagen Tiguan Allspacen sisätilat voi kärjistetysti tiivistää seuraavasti: neljän hengen tilaihme, viiden hengen käyttöauto ja seitsemän hengen hätäratkaisu. Neljälle on toisin sanoen mukavan avarat tilat ja takakontissakin riittää tilaa matkatavaroille. Jos takana keskirivillä istuu kolme aikuista, muuttuu tunnelma tyköistuvaksi. Ja jos takapään tavaratilan lattiasta nostaa käyttöön kaksi lisäistuinta, käy kontin tiloille köpelösti. Matkatavaroille jää tasapohjainen, mutta erittäin niukka tila, jota on vain 230 litran verran. Kolmannen rivin istuimet kaadettuina tilaa urkenee 700 litraa. Kolmannelle istuinriville ei tohdi istuttaa lapsia kookkaampaa väkeä – edes lyhyille ajotaipaleille. Takimmaisille istuimille kapuaminen on – kekseliäistä ja toimivista istuinten siirtelymekanismeista huolimatta – notkeutta vaativa voimistelusuoritus, joka on kehnojalkaisille aikuisille tekemätön paikka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varustelu kattava Näkyvyys ulos on hyvällä tolalla ja ohjaustuntuma on luonteva, joten niiltä osin on kaikki hyvin. Sisällä matkustamossa kaikki on myös kuljettajan käsillä. Istuinten säätövarat ovat riittävät, mutta istuinten sivutuki on heikkoa, eikä reisitukeakaan voi erityisesti kehua. Jos mielisin tätä autoa itselleni, ruksaisin lisävarustelistalta aivan ehdottomasti ergoActive-etuistuimet. Se tosin rokottaa lompakkoa 972 euron verran. Sisäilme on kaikkineen tylsähkö ja muovintäyteinen. Isoveljen mitoissa Volkswagen Tiguan Allspace on kookkaampi kuin Tiguan-emomalli. Allspacen pituus on 4 701 millimetriä, perusmallin 4 486 millimetriä. Akselivälin vastaavat vertailumitat ovat 2 787 ja 2 677 millimetriä. Tavaratilan tilavuus maksimissaan eli kahden hengen kuljetusasennossa on Allspacessa 1 920 litraa, perus-Tiguanissa vastaavasti 1 655 litraa. Vertailukohtaa löytyy konsernin sisältäkin, sillä Škoda Kodiaqin korin päämitat ovat yhteneväiset Tiguan Allspacen kanssa. Tunnollista etenemistä Tiguan Allspacen keulille on tarjolla kaksi bensiinimoottoria (150 ja 180 hv) ja kolme dieselmoottoria (150, 190 ja 240 hv). Koeajoyksilön kaksilitrainen dieselmoottori kehrää keulilla tunnollisesti ja turhia elämöimättä. Perusvarma voimalinja täydentyy seitsenlovisella kaksoiskytkinvaihteistolla, jonka ajoitusten suhteen ei jää hammasteltavaa: vaihde ja maisema vaihtuvat. Voimalinja on parhaimmillaan silloin kun sen olemassaoloon ei tule juuri kiinnittäneeksi huomiota – jos siis puhutaan arkisista käyttöautoista. Unelmat kuten urheiluautot ja kuusisylinterisen äänimaailmat ovat toista maailmaa. 150 hevosvoiman teho riittää mainiosti taajama-, kaupunki- ja maantieajoon. Ohitukset hoituvat ja ruuhkavauhdissa eteneminen sujuu. Koeajossa autolla edettiin niin taajamassa, kaupunkiympäristössä kuin moottoritielläkin. Kulutus kipusi koeajossa yli valmistajan lupaaman 5,9 litran satasella, muttei kuitenkaan yli seitsemään litraan satasella. Seitsenpaikkaisen Tiguan Allspacen vakiovarustelu on kohtuullisen kattava. Ahneesti lisävarusteltuna auton hinta tosin karkaa kerkeästi kipurajoille. Koeajetun maliversion hinta varusteltuna on hieman yli 58 000 euroa. Edullisimmillaan tilaihmeen tällä voimalinjalla (Launch Edition Comfortline 2.0 TDI SCR 110 kW 4Motion DSG) saa kymppitonnin edullisemmin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.volkswagen.fi/tiguan-allspace Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 4Motion Comfortline DSG Hinta alkaen 48 371 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 222 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4701 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2787 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe