4.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 2008 Puretech 130 EAT8 vaihtaa itsestään ihanammin Peugeot 2008 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteinen Peugeot 2008 säästää sormivoimia entisestään. Hyvää: voimalinja, sisätilat, kulutus, runsas varustelu myös vakiona. Huonoa: ohjaustuntuma maantieajossa, etuistuimen reisituki, keskinäytön heijastelut. Peugeot 2008 -katumaasturista on moneen makuun, onhan voimalinjavaihtoehtoja kolme: bensiini-, diesel- ja sähkömoottorit. Edullisin versio Puretech 100 -bensakoneella maksaa 21 399 euroa ilman lisävarusteita, ja edullisin dieselmalli 23 181 euroa. Sähköisenä 2008:n saa edullisimmillaan 36 681 eurolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavaa etenemistäNyt tutustumisen kohteena on kahdeksanportaisella automaattivaihteistolla toteutettu versio, joka on manuaalimallia hieman päälle 2 300 euroa kalliimpi.Moottori-vaihteistoyhdistelmä riittää mukavaan matkantekoon, eikä ohituksia tarvitse arastella. Ajotiloja on kolme, jotka muuttavat hitusen auton käytöstä kaasuvasteen ja vaihteiston reagoinnin kautta. Automaattivaihteisto toimii luontevasti pientä liikkeellelähtöjen viivyttelyä lukuun ottamatta, joten paketti on kaikkiaan vieläkin vaivattomampi käsiteltävä.Kuten käsivaihteistoisessakin, alusta ja jousitus ovat kompromissi mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä, eikä 2008:sta siten jää erityisen vahvaa mielikuvaa hyvässä tai pahassa. Auto ei juuri huojahtele käännöksissä tai mutkissa.Valtteja on ketteryys, joka pääsee oikeuksiinsa kaupunkiajossa. Maantiellä auto pysyy pientä paimentamista lukuun ottamatta ajolinjallaan. Ohjaustuntuma saisi matka-ajossa tosin olla selkeämpi.Tilaa täälläkinSisätilojen kannalta uuden 2008:n akselivälin kasvu peräti 14,1 senttimetrillä on tehnyt hyvää. Ulkonäön puolestakaan ei ole häpeämistä: korkea vyötärölinja sekä keulan ja kylkien veistokselliset muodot tekevät autosta peräti urheilullisen ilmestyksen.Ajoasennon saa säädettyä hyvin, kiitos istuimen ja ratin säätövarojen. Etuistuin on mukavuuspainotteinen, vähän liikaakin. Istuinosan etureuna on turhan löysä eikä tarjoa jämäkkää reisitukea. Istuimen sivuttaistuki saisi olla kauttaaltaan jämäkämpi.Sisätilat on ratkaistu auton kokoluokka huomioiden hyvin. Takana matkustavilla on kohtuuhyvät tilat jaloille. Takaistuin on pehmeähkö. Takana myös istutaan varsin alhaalla, joten pitkäkoipisella polvet nousevat koukkuun. Taakse on helppo käydä, sillä oviaukko on avara.Tavaroille on hyvin tilaa (434 litraa) selkeämuotoisessa kontissa. Harmi kyllä takaistuimen selkänojat kaatuvat vain kahdessa osassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmiulotteista tunnelmaaVakiovarusteisiin edullisimmalla Active-varustelulla kuuluvat muun muassa led-ajovalot, automaattinen hätäjarrutus, törmäysvaroitin ja kaista-avustin. Hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee myös jalankulkijat ja pyöräilijät pimeälläkin ajettaessa 5–140 km/h -nopeusvälillä.Koeajoauton Allure-varustelu tarkoittaa Activen lisäksi automaatti-ilmastointia, istuinten puolinahkaverhoilua, käynnistyspainiketta, kyynärnojaa etuistuimien välissä, sadetunnistinta ja mainiota liki kolmiulotteisia näkymiä tarjoavaa mittaristoa. Sen hologrammimaiset elementit ovat ihan kiinnostava ratkaisu, mutten osaa pitää näkymää erityisen huimana, kuten on hehkutettu. Mittaristonäkymät ovat jonkin verran räätälöitävissä.Koeajetulla autolla oli hintaa liki 30 000 euroa: lisävarusteita siinä oli liki kolmella tonnilla. Lisäherkuista tyyrein on kymmentuumaisen näytön tuova navigointijärjestelmä (1 380 euroa). Pack Drive Assist -paketti tuntuu vastaavasti edulliselta valinnalta, sillä 400 eurolla saa mukautuvan vakionopeudensäätimen ja ajolinja-avustimen. Saman lisähinnan maksaa avaimeton lukitus ja käynnistys.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 2008 Allure Puretech 130 EAT8 Hinta alkaen 27 676 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 953 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2605 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster