4.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 2008 Puretech 130 EAT8 vaihtaa itsestään ihanammin Peugeot 2008 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteinen Peugeot 2008 säästää sormivoimia entisestään. Hyvää: voimalinja, sisätilat, kulutus, runsas varustelu myös vakiona. Huonoa: ohjaustuntuma maantieajossa, etuistuimen reisituki, keskinäytön heijastelut. Peugeot 2008 -katumaasturista on moneen makuun, onhan voimalinjavaihtoehtoja kolme: bensiini-, diesel- ja sähkömoottorit. Edullisin versio Puretech 100 -bensakoneella maksaa 21 399 euroa ilman lisävarusteita, ja edullisin dieselmalli 23 181 euroa. Sähköisenä 2008:n saa edullisimmillaan 36 681 eurolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavaa etenemistäNyt tutustumisen kohteena on kahdeksanportaisella automaattivaihteistolla toteutettu versio, joka on manuaalimallia hieman päälle 2 300 euroa kalliimpi.Moottori-vaihteistoyhdistelmä riittää mukavaan matkantekoon, eikä ohituksia tarvitse arastella. Ajotiloja on kolme, jotka muuttavat hitusen auton käytöstä kaasuvasteen ja vaihteiston reagoinnin kautta. Automaattivaihteisto toimii luontevasti pientä liikkeellelähtöjen viivyttelyä lukuun ottamatta, joten paketti on kaikkiaan vieläkin vaivattomampi käsiteltävä.Kuten käsivaihteistoisessakin, alusta ja jousitus ovat kompromissi mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä, eikä 2008:sta siten jää erityisen vahvaa mielikuvaa hyvässä tai pahassa. Auto ei juuri huojahtele käännöksissä tai mutkissa.Valtteja on ketteryys, joka pääsee oikeuksiinsa kaupunkiajossa. Maantiellä auto pysyy pientä paimentamista lukuun ottamatta ajolinjallaan. Ohjaustuntuma saisi matka-ajossa tosin olla selkeämpi.Tilaa täälläkinSisätilojen kannalta uuden 2008:n akselivälin kasvu peräti 14,1 senttimetrillä on tehnyt hyvää. Ulkonäön puolestakaan ei ole häpeämistä: korkea vyötärölinja sekä keulan ja kylkien veistokselliset muodot tekevät autosta peräti urheilullisen ilmestyksen.Ajoasennon saa säädettyä hyvin, kiitos istuimen ja ratin säätövarojen. Etuistuin on mukavuuspainotteinen, vähän liikaakin. Istuinosan etureuna on turhan löysä eikä tarjoa jämäkkää reisitukea. Istuimen sivuttaistuki saisi olla kauttaaltaan jämäkämpi.Sisätilat on ratkaistu auton kokoluokka huomioiden hyvin. Takana matkustavilla on kohtuuhyvät tilat jaloille. Takaistuin on pehmeähkö. Takana myös istutaan varsin alhaalla, joten pitkäkoipisella polvet nousevat koukkuun. Taakse on helppo käydä, sillä oviaukko on avara.Tavaroille on hyvin tilaa (434 litraa) selkeämuotoisessa kontissa. Harmi kyllä takaistuimen selkänojat kaatuvat vain kahdessa osassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmiulotteista tunnelmaaVakiovarusteisiin edullisimmalla Active-varustelulla kuuluvat muun muassa led-ajovalot, automaattinen hätäjarrutus, törmäysvaroitin ja kaista-avustin. Hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee myös jalankulkijat ja pyöräilijät pimeälläkin ajettaessa 5–140 km/h -nopeusvälillä.Koeajoauton Allure-varustelu tarkoittaa Activen lisäksi automaatti-ilmastointia, istuinten puolinahkaverhoilua, käynnistyspainiketta, kyynärnojaa etuistuimien välissä, sadetunnistinta ja mainiota liki kolmiulotteisia näkymiä tarjoavaa mittaristoa. Sen hologrammimaiset elementit ovat ihan kiinnostava ratkaisu, mutten osaa pitää näkymää erityisen huimana, kuten on hehkutettu. Mittaristonäkymät ovat jonkin verran räätälöitävissä.Koeajetulla autolla oli hintaa liki 30 000 euroa: lisävarusteita siinä oli liki kolmella tonnilla. Lisäherkuista tyyrein on kymmentuumaisen näytön tuova navigointijärjestelmä (1 380 euroa). Pack Drive Assist -paketti tuntuu vastaavasti edulliselta valinnalta, sillä 400 eurolla saa mukautuvan vakionopeudensäätimen ja ajolinja-avustimen. Saman lisähinnan maksaa avaimeton lukitus ja käynnistys.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 2008 Allure Puretech 130 EAT8 Hinta alkaen 27 676 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 953 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2605 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen