1.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 -kuljettaja katsoo nyt digimittaristoon, eikä kokonaisuus jätä taaskaan kylmäksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308:n viimeinen kasvojenkohennus muutti myös mittariston digimuotoon. Hyvää: hiljaisuus, ajomukavuus, sisätilat. Huonoa: monimutkaiset valikkotoiminnot, niukasti säilytystilaa pikkutavaroille. Vuonna 2013 esitelty toisen polven Peugeot 308 koki varsinaisen faceliftinsä – siis keulailmettä muuttaneen uudistuksen – neljän vuoden iässä, ja kolme vuotta myöhemmin on vuorossa jo toinen viilauskerta. Koeajoautomme on verhottu sen näkyvimmällä tunnusmerkillä, uudella säihkyvän sinisellä helmiäisvärillä.Astetta tärkeämpää aineistoa alemman keskiluokan leijonaan on varustelisä, joka on koristanut miltei jokaisen sen jälkeen esitellyn Peugeotin – kuten isoveli 508:n – kojelautaa, nimittäin digitaalinen mittaristo. Aiemminhan 308:ssa käytettiin analogisia viisareita, tunnusomaisella ”väärään” suuntaan eli vastapäivään kiertyvällä käyntinopeusmittarilla maustettuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopii saumattomastiKoska 308:n kojelauta oli nykymallissa jo valmiiksi voimakkaasti kosketusnäyttöön keskittyvä, digimittaristo näyttää siltä kuin se olisi ollut siinä aina. Näyttöruudun grafiikka on kaunista sekä hyväresoluutioista, ja muista malleista tuttuun tapaan mittariston ulkoasua sekä sisältöä voi varsin monipuolisesti säädellä.Valitettavasti toteutus on jäänyt hieman puolitiehenkin. Näkymät vaihtuvat poikkeuksellisen hitaasti – aivan kuten liian pienellä keskusmuistilla ryyditetyssä tietokoneessa – ja myös peruutuskameran kuva on takkuisimpia tapaamiamme.Edistystä ei ole sekään, että mittarivalon säädön analogiset nappulat on korvattu syvälle keskinäytön valikkojen syövereihin upotetuilla ”säätimillä”. Kyseinen toimintohan on ollut 308:ssa tavallista tarpeellisempi, kun ratin yläpuolelle asemoitu mittaristo tuppaa hohtamaan kuskin silmiin pimeällä tiellä ajettaessa.Ei pikkumaisilleMutta kun nämä asiat yhdistää muihin pikku persoonallisuuksiin, joita 308 pilvin pimein sisältää, kokonaisuus asettuu sittenkin linjaansa. Tämä kun on edelleen auto heille, jotka pitävät sulavista muodoista yhdistettynä yllättävän väljiin sisätiloihin sekä hyvään ajomukavuuteen ja todella alhaiseen melutasoon, mutta jotka eivät järkyty pikkuseikoista. Pikkumaiset aistivat näistä päällimmäisenä moottorin sammutusautomatiikan nykivyyden ja mukautuvan vakionopeudensäätimen viivyttelyn. Eniten harmittavat silti epäkäytännölliset säilytystilat pikkutavaroille: kun niille ei vieläkään tehty mitään, asiaan lienee tulossa parannus vasta silloin, kun tämä 308-polvi siirtyy menneiden mallien klaaniin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Peugeot 308 SW Allure Puretech 130 EAT8 Hinta alkaen 27 853 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 715 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2730 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1210 / 695 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella