5.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 408 GT – iso auto, pieni sydän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 408 on huomiota herättävä malliuutuus, joka on saatavilla myös kolmesylinterisellä pikkumoottorilla. Hyvää: Tilat, ajettavuus, alustan tuntuma, muotoilu. Huonoa: Moottorin käyntiääni, totuttelua vaativa i-Cockpit-ohjaamo. Peugeot lanseerasi viime talvena uuden 408-malllin, joka tarjoilee automaailmaan jotain sellaista muotoilua, jota ei ihan joka päivä näe. Auton fastback-perä on jonkin verran poikkeuksellista, mutta Peugeot’n muotoiluosasto on onnistunut tekemään autosta myös todella näyttävän. Peugeot 408:n muotoilu on erittäin tyylikästä ja mukavaa katseltavaa, 408 herättää huomiota, minne sillä ikinä ajaakin.Yksi Peugeot 408:n olemassaolon kulmakivistä on nimenomaan sen muotoilu. Ihmiset haluavat edelleen ostaa tilavia autoja, mutta katumaasturi ei välttämättä ole enää se juttu, vaan halutaan sulavalinjaisempaa ja sen vuoksi esimerkiksi pienempikulutuksista autoa. Peugeot 408:n ilmanvastuskerroin on 0,28 – joka takaa aerodynamiikan näkökulmasta suhteellisen pientä kulutusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni 3-sylinterinen sydänPeugeot 408 on ollut alusta asti saatavilla kahdella eri tehoisella hybridivoimalinjalla sekä 1,2-litraisella, 3-sylinterisellä bensiinimoottorilla.Puretech-bensiinimoottorilla varustettu versio on niin sanottu hinnat alkaen -malli, edullisimmillaan 408:n saa Allure-varustelulla alle 38 000 euron. Koeajossa ollut versio oli korkein GT-varustetaso, jonka alkaen hinta on pyöreästi 44 700 euroa. Jos saman varustetason mielii hybridinä, hintaa tulee lisää noin 6 200 euroa tai 8 600 euroa, riippuen kumman, 180- vai 225-hevosvoimaisen hybridivoimalinjan valitsee.Peugeot’n 3-sylinterinen ja 1,2-litrainen Puretech-moottori on tuttu monesta muustakin Peugeot-mallista. Moottori kehittää 130-hevosvoimaa ja tarjoaa riittävän ripeää menoa, vaikka tässä yhteydessä se kuljettaa suhteellisen kookasta autoa. Moottori jaksaa vetää tarpeeksi hyvin ja siinä riittää suorituskykyä kaikkiin ajotilanteisiin, vaikka mistään raketista ei voi puhua. Moottorin miinuksena on sen rohiseva käyntiääni, joka kantautuu aika hyvin 408:n ohjaamoon. Hyvin sekalaista ajoa sisältäneessä koeajossa autolla päästiin maltilliseen reilun kuuden litran kulutukseen.Puretech-moottorin kaverina 408:ssa on 8-portainen Aisinin valmistama automaattivaihteisto, joka toimii moitteitta ja välitysten ansiosta moottori pysyy koko ajan oikealla, hyvällä ja miellyttävällä käyntialueella.Ohjaamo vaatii totutteluaOhjaamo 408:ssa on Peugeot’n i-Cockpit, joka vaatii alussa totuttelua – Peugeot’n filosofiaan ei kuulu normaalikokoista rattia, vaan normaalia pienempi ohjauspyörä. Esimerkiksi oikeita säätöjä hakiessa ei riitä, että asettaa istuimen ja ohjauspyörän ergonomisesti miellyttävälle tasolle, vaan myös istuimen korkeus täytyy olla säädetty rattiin nähden oikein, jotta ratin kehä ei peitä mittaristoa, vaan mittariston näkee ratin kehän yli. Alussa tuntuu siltä, että autoa ajaa ratti sylissä, mutta pienempään ja hieman normaalia alhaalla olevaan rattiin myös ajanmyötä tottuu. Muuten 408:n GT-varustelutaso on erinomainen, muun muassa kymmeneen suuntaan säätyvä AGR-istuin saa juuri sellaiseen asentoon kuin kukakin sen haluaa, säädöt eivät lopu kesken. Pösön ohjaus on aavistuksen tunnoton, mutta kuitenkin välttävä. Alustatuntuma 408:ssa on todella miellyttävä. Siinä on tiettyä jämäkkyttä, mutta samalla se ei ole umpikova, vaan erittäin miellyttävä ja se suodattaa ongelmitta tien epätasaisuudet.Peugeot 408 on melko iso auto pienellä sydämellä, eli moottorilla, vaikkakin Peugeot-mallistoon kuuluva ja juuri uudistunut 508 on vieläkin isompi. Mutta 408:ssa ei ole aivan, mutta melkein, perusperhefarmarin tilat. Takana 408:ssa on hyvät tilat, jalkatilat on 408:ssa suorastaan muhkeat. Pääntilaakin autossa on melko hyvin, vaikka auton kattolinja laskee taaksepäin. Salaisuus on takaluukun saranointi, joka on siirretty auton ulkopuolelle ja näin ne eivät syö tilaa sisäpuolelta. Tavaratila Pösössä vetää perusasennossa Pösössä yli 500 litraa, istuimet taitettuna yli 1500 litraa. Lukemat on todellakin samaa luokkaa kuin monen suosikkifarmarin, vaikka varsinaisesta farmariautosta ei olekaan kysymys.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Peugeot 408 GT PureTech 130 EAT8 Hinta alkaen 44 706 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 814 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, turbo, 8v. automaatti, etuveto Teho 96 kW (131 hv), 5 500 r/min Vääntö 230 Nm (1 750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4 687 mm, leveys 1 848 mm, korkeus 1 478 mm, akseliväli 2 790 mm Tavaratila: 536–1 611 l Omamassa: 1 467 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1 200 / 725 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle