5.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 408 GT – iso auto, pieni sydän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 408 on huomiota herättävä malliuutuus, joka on saatavilla myös kolmesylinterisellä pikkumoottorilla. Hyvää: Tilat, ajettavuus, alustan tuntuma, muotoilu. Huonoa: Moottorin käyntiääni, totuttelua vaativa i-Cockpit-ohjaamo. Peugeot lanseerasi viime talvena uuden 408-malllin, joka tarjoilee automaailmaan jotain sellaista muotoilua, jota ei ihan joka päivä näe. Auton fastback-perä on jonkin verran poikkeuksellista, mutta Peugeot’n muotoiluosasto on onnistunut tekemään autosta myös todella näyttävän. Peugeot 408:n muotoilu on erittäin tyylikästä ja mukavaa katseltavaa, 408 herättää huomiota, minne sillä ikinä ajaakin. Yksi Peugeot 408:n olemassaolon kulmakivistä on nimenomaan sen muotoilu. Ihmiset haluavat edelleen ostaa tilavia autoja, mutta katumaasturi ei välttämättä ole enää se juttu, vaan halutaan sulavalinjaisempaa ja sen vuoksi esimerkiksi pienempikulutuksista autoa. Peugeot 408:n ilmanvastuskerroin on 0,28 – joka takaa aerodynamiikan näkökulmasta suhteellisen pientä kulutusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pieni 3-sylinterinen sydän Peugeot 408 on ollut alusta asti saatavilla kahdella eri tehoisella hybridivoimalinjalla sekä 1,2-litraisella, 3-sylinterisellä bensiinimoottorilla. Puretech-bensiinimoottorilla varustettu versio on niin sanottu hinnat alkaen -malli, edullisimmillaan 408:n saa Allure-varustelulla alle 38 000 euron. Koeajossa ollut versio oli korkein GT-varustetaso, jonka alkaen hinta on pyöreästi 44 700 euroa. Jos saman varustetason mielii hybridinä, hintaa tulee lisää noin 6 200 euroa tai 8 600 euroa, riippuen kumman, 180- vai 225-hevosvoimaisen hybridivoimalinjan valitsee. Peugeot’n 3-sylinterinen ja 1,2-litrainen Puretech-moottori on tuttu monesta muustakin Peugeot-mallista. Moottori kehittää 130-hevosvoimaa ja tarjoaa riittävän ripeää menoa, vaikka tässä yhteydessä se kuljettaa suhteellisen kookasta autoa. Moottori jaksaa vetää tarpeeksi hyvin ja siinä riittää suorituskykyä kaikkiin ajotilanteisiin, vaikka mistään raketista ei voi puhua. Moottorin miinuksena on sen rohiseva käyntiääni, joka kantautuu aika hyvin 408:n ohjaamoon. Hyvin sekalaista ajoa sisältäneessä koeajossa autolla päästiin maltilliseen reilun kuuden litran kulutukseen. Puretech-moottorin kaverina 408:ssa on 8-portainen Aisinin valmistama automaattivaihteisto, joka toimii moitteitta ja välitysten ansiosta moottori pysyy koko ajan oikealla, hyvällä ja miellyttävällä käyntialueella. Ohjaamo vaatii totuttelua Ohjaamo 408:ssa on Peugeot’n i-Cockpit, joka vaatii alussa totuttelua – Peugeot’n filosofiaan ei kuulu normaalikokoista rattia, vaan normaalia pienempi ohjauspyörä. Esimerkiksi oikeita säätöjä hakiessa ei riitä, että asettaa istuimen ja ohjauspyörän ergonomisesti miellyttävälle tasolle, vaan myös istuimen korkeus täytyy olla säädetty rattiin nähden oikein, jotta ratin kehä ei peitä mittaristoa, vaan mittariston näkee ratin kehän yli. Alussa tuntuu siltä, että autoa ajaa ratti sylissä, mutta pienempään ja hieman normaalia alhaalla olevaan rattiin myös ajanmyötä tottuu. Muuten 408:n GT-varustelutaso on erinomainen, muun muassa kymmeneen suuntaan säätyvä AGR-istuin saa juuri sellaiseen asentoon kuin kukakin sen haluaa, säädöt eivät lopu kesken. Pösön ohjaus on aavistuksen tunnoton, mutta kuitenkin välttävä. Alustatuntuma 408:ssa on todella miellyttävä. Siinä on tiettyä jämäkkyttä, mutta samalla se ei ole umpikova, vaan erittäin miellyttävä ja se suodattaa ongelmitta tien epätasaisuudet. Peugeot 408 on melko iso auto pienellä sydämellä, eli moottorilla, vaikkakin Peugeot-mallistoon kuuluva ja juuri uudistunut 508 on vieläkin isompi. Mutta 408:ssa ei ole aivan, mutta melkein, perusperhefarmarin tilat. Takana 408:ssa on hyvät tilat, jalkatilat on 408:ssa suorastaan muhkeat. Pääntilaakin autossa on melko hyvin, vaikka auton kattolinja laskee taaksepäin. Salaisuus on takaluukun saranointi, joka on siirretty auton ulkopuolelle ja näin ne eivät syö tilaa sisäpuolelta. Tavaratila Pösössä vetää perusasennossa Pösössä yli 500 litraa, istuimet taitettuna yli 1500 litraa. Lukemat on todellakin samaa luokkaa kuin monen suosikkifarmarin, vaikka varsinaisesta farmariautosta ei olekaan kysymys. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Peugeot 408 GT PureTech 130 EAT8 Hinta alkaen 44 706 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 814 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, turbo, 8v. automaatti, etuveto Teho 96 kW (131 hv), 5 500 r/min Vääntö 230 Nm (1 750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4 687 mm, leveys 1 848 mm, korkeus 1 478 mm, akseliväli 2 790 mm Tavaratila: 536–1 611 l Omamassa: 1 467 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1 200 / 725 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe