29.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Rifter on nyt tyystin sähköinen, mutta kulutus ja hinta korkeat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Rifter hämmästyttää tilojensa lisäksi kokonaan sähköön vaihtamisellaan. Hyvää: valtavat tilat, kompaktit ulkomitat, säilytyslokerot. Huonoa: talvikulutus, toimintamatka, paksut A-pilarit, takaluukun aukeaminen. Vaikka Peugeot Rifter ei ehkä heti kuulosta nimenä tutulta, malli on esitelty jo kolme vuotta sitten. Tunnetumpi se olisikin Partnerina, joka on jäänyt vain pakettiautoversion nimeksi. Kaksikolla on myös kolme koriltaan identtistä sisarusta, Citroën Berlingo, Opel Combo ja Toyota Proace City Verso.Koko joukkio kuuluu pienistä pakettiautoista periytyviin tila-autoversioihin, joita yhdistävinä piirteinä kantikkaan ulkomuodon lisäksi ovat ulkomittoihinsa nähden valtavat sisätilat ja käytännölliset ratkaisut. Koripituuksia on kaksi, ja molempia saa joko viisi- tai seitsenpaikkaisina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoppalakki päässäRifter-kuskin ei tarvitse tinkiä tiloistaan tippaakaan, sillä katto on korkealla vaikka koppalakki päässä ajettavaksi, ja silti takana on taksiluokan jalkatilat. Avaruutta lisäävät esittelyauton lasikatto ja kaukana oleva tuulilasi, jonka paksut etutolpat pakottavat vasemmassa kurvissa etsimään vastaantulijaa sivuikkunasta. Taakse kuljetaan liukuovista. Leveyttä piisaa kolmelle, ja jokaiselle on oma erillisistuimensa. Kaadettuna ne niiaavat jalkatilaan ja tekevät hulppean kokoisen tavaratilan lattiasta tasaisen.Pystyperän ylös nouseva takaluukku vaatii paljon tilaa avautuakseen. Tilankäyttöä tehostavat lukemattomat säilytyslokerot kojelaudassa, keskikonsolissa ja katossa. Tilavalle ja tarkoituksenmukaiselle kohtuuhintaiselle perusautolle luulisi olevan itsestään selvä paikka mallistossa. Peugeot on kuitenkin ajatellut toisin.Päästöttömästi sähkölläRifterin saa tästedes ainoastaan sähkömoottorilla varustettuna, siitä etuliite e-Rifter. Dieselit on jätetty sisarmalleistakin pois, ja vain Toyota myy enää bensiiniversioita. Sähkömoottori nostaa hintaa liki 15 000 eurolla, eivätkä halvemmat käyttökulut pysty sitä paikkaamaan. Sähköinen voimalinja on tuttu aikaisemmista Peugeotin ja Citroënin malleista: tehoa on 100 kW (136 hv) ja akun nettokoko 45 kWh. Tehoa ei ainakaan talvella kaipaa yhtään lisää, ja vetopidon hallinta onnistuu kaasupolkimella. Ohjaus voisi olla tunnokkaampikin. Kulku on hiljaista, ja akuston lisäpaino tasoittaa topakan jousituksen käytöstä. Latauspaikat tutuksiE-Rifter kärsi kovasti koeajolle sattuneista pakkasista, loskasta ja lumipöperöstä. Toisin kuin luulisi, sisätilat lämpiävät nopeasti, aurausvalleista selviää ruovittelematta ja liukuovet sekä sähkölaitteet toimivat moitteetta. Sen sijaan ongelmaksi muodostuu ison tilan lämmittämiseen ja korkean auton ilmanvastuksen voittamiseen kuluva energia. Pahimmillaan akku hupenee prosentin verran joka kilometrillä. Kulutusmittari näyttää 30–35 kWh/100 km -lukemia, mutta ei ilmeisesti huomioi lämmitykseen kuluvaa sähköä eikä näin ollen osaa arvioida toimintamatkaakaan oikein.Kympin pakkasessa ajotietokone lupailee ajoa 230 km, mutta todellisuudessa latauspaikkaa pitää etsiä jo puolet aikaisemmin. Kylmässä pikalataus onnistuu tunnissa ja Type 2 -lataus viidessä tunnissa. E-Rifterillä talvimatkailu vaatiikin esilämmityksen tolpassa ja etukäteissuunnittelua.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Peugeot e-Rifter Allure Pack L1 Hinta alkaen 39 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 990 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 50 kWh käytettävissä oleva 45 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 225 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1882 mm, akseliväli 1785 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”