2.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pihi ja tarvittaessa väkivahva – Kia Optima 2.0 GDI Plug-in Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Optiman hybrid-farmari on pätevä käyttöauto, jonka valtit ovat pihiys, voimalinja ja pitkä takuu, kaupunkiajossa miellyttää myös meluttomuus. Hyvää: toimintamatka sähköllä, vääntö kaupunkiajossa, muotoilu, pitkä takuu. Huonoa: ohjaustuntuma, melutaso maantievauhdissa, kontin koko. Kian ylemmän keskiluokan farmarikorinen hybrid-Optima – koko nimeltään Kia Optima 2.0 GDI Plug-in Hybrid Business Luxury SW A/T – on sutjakaksi muotoiltu ja perushyvä käyttöauto, jonka valtit ovat sähköisessä etenemisessä.Tosin sillä varauksella, että tietyissä olosuhteissa polttomoottori herää omia aikojaan käyntiin, vaikka EV-ajoasetus olisikin kytkettynä. Etenkin kun ulkolämpötila laskee nollaan ja sen alle, tarvitaan polttomoottorin apua matkustamon lämmitykseen ja muihin sähkötarpeisiin, vaikka itse etenemisen vaatima energia otetaankin akustosta.Ajaminen on mukavan äänetöntä ja vaivatonta, toisaalta ohituskiihdytyksiin ja liikkeellelähtöihin löytyy tarvittaessa suoraviivaista rivakkuutta. Ja jos pääosa ajosta hoituu sähköllä, on auto myös pihi tapaus.Uutta autotekniikkaa aprikoiville kerrottakoon yksi Kian valteista. Se on pitkä seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin takuu. Yksityiskäytössä ilman kilometrirajaa takuu on kolme vuotta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoasento löytyyAjoasennon saa säädettyä mieleiseksi, siihen istuimen säätövarat ovat hyvinkin riittävät. Kaikki kytkimet ovat hyvin käsillä ja näkyvyys ulos on sekin kunnossa. Istuin tukee reisiäkin, ja on sopivantanakka sivutuen osalta. Istuin saisi olla hieman pehmeämpi, jos toivoa saa.Mittaristo on erittäin selkeä, joten yhdellä silmäyksellä on helppo havaita milloin auto ottaa energiaa talteen, milloin ollaan raskaamman kaasujalan alueella. Haluttaessa näkyville saa samanaikaisesti toimintamatkan sähköllä, bensiinillä sekä näiden yhdistelmänä.Keskinäyttö kojelaudan yläreunassa on näkymiltään sinänsä selkeä, mutta varsin pienikokoinen.Rauhaton ohjaustuntumaOhjaustuntuma ei saa minusta ystävää. Ohjaus on tunnoton ja turhan kevyeksi tehostettu, rauhaton. Tuntuu, että autoa on alituiseen hieman paimennettava.Äänieristyksen puolesta Optima tarjoaa vain kohtalaista mukavuutta hiljaisessa vauhdissa ja sähköajossa. Nopeuden kasvaessa häiritseväksi piirteeksi nousee matkustamoon saakka kantava renkaiden rallatus.Kahden kauppaKoeajetulla Optimalla on oiva markkinarako, sillä vastaavankokoista hybridifarmaria etsivän se toinen vaihtoehto on kolmisen tonnia tyyriimpi Volkswagen Passat, joka farmarikorisena maksaa 47 583 euroa (Passat Variant GTE Plug-In Hybrid 160 kW DSG).Jos kaksikon kuljetuskykyjä verrataan, pesee Passat Optiman litraluvuin 483–440. Akusto syö tilaa: tavaratilan lattia on hieman korkeammalla kuin perus-Optimassa, jonka kontti on 112 litraa väljempi. Vaikka Optiman tavaratila on muodoiltaan selkeä, on se varsin matala. Tilavuutta on uhrattu auton ulkoisen sutjakkuuden alttarille.Valmistajan lupaaman sähköisen toimintamatkan suhteen puntit ovat varsin tasan kilometriluvuin 50 (Passat) ja 53 (Optima). Uudistuva Passat GTE tulee ennakkomyyntiin kesällä, tarjolle syksyllä. Päivitettynä Passatin toimintamatka kasvaa 55 kilometriin.Farmarikoriselle hybrid-Optimalle sähköajoa on luvassa viitisen kilometriä enemmän kuin hybrid-sedanille. Eroa selittää litiumionipolymeeri-akuston kapasiteettiero: farmarissa se on 11,26 kilowattituntia, sedanissa 9,8 kilowattituntia.Akusto latautuu tyhjästä täyteen 3–6 tunnissa kahdesta eri lataustehosta riippuen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupungissa kotonaanOptima on jouheva tuttavuus erityisesti kaupunkiajossa, jossa vaivattomuutta takaa sähkömoottorin muhkea vääntö.Hybridi-Optiman kanssa käy kuten on käynyt aiemminkin ladattavien hybridien ja täyssähköautojen koeajoissa. Mittaristoa tulee vilkuiltua vähän väliä, ja omaa ajotapaa tulee mukautettua sellaiseksi, että energiaa kerääntyy talteen mahdollisimman paljon.Auton ratissa harjaantuu yhä pihimmäksi kuskiksi, ilman että kuitenkaan tulisi jäätyä muun liikennevirran jalkoihin. Kehitys on suotuisaa niin kulutuksen kuin kukkaronkin kannalta.Moottoritieajossa voi sielläkin edetä sähkön voimin. Auton huippuvauhti on 192 km/h, sähköllä ajettaessa 120 km/h.Jos on kuormaa päällä tai tulee ylämäki, käy polttomoottori apuun.Optiman luvattu yhdistetyn ajon toimintamatka, kasvaa kaupunkiajossa valmistajan mukaan 64 kilometriin saakka. Ja tätä lupausta seuraa aiheellinen muistutus ajotavan ja olosuhteiden vaikutuksesta: kiihdyttely ja kova vauhti syövät sähköajon kilometrejä, samoin talven pakkaset vähentävät kilometrejä.Koeajon perusteella auto yltää sähköajolupauksensa. Usea esimerkiksi Uudellamaalla asuva ja työtä tekevä ajaisi tällä autolla hyvinkin todennäköisesti arkiset edestakaiset työmatkansa sähköllä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Kia Optima 2.0 GDI Plug-in Hybrid Business Luxury SW A/T Hinta alkaen 44 666 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 890 € Moottori Ladattava hybridi Bensiinimoottori 1 999 cm3, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 113 kW (154 hv), 6000 r/min Vääntö 187 Nm (500 r/min) Vääntö 187 Nm (500 r/min) Akku 11,26 kWh Hybridijärjestelmän yhteisteho 151 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 34 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja