2.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pihi ja tarvittaessa väkivahva – Kia Optima 2.0 GDI Plug-in Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Optiman hybrid-farmari on pätevä käyttöauto, jonka valtit ovat pihiys, voimalinja ja pitkä takuu, kaupunkiajossa miellyttää myös meluttomuus. Hyvää: toimintamatka sähköllä, vääntö kaupunkiajossa, muotoilu, pitkä takuu. Huonoa: ohjaustuntuma, melutaso maantievauhdissa, kontin koko. Kian ylemmän keskiluokan farmarikorinen hybrid-Optima – koko nimeltään Kia Optima 2.0 GDI Plug-in Hybrid Business Luxury SW A/T – on sutjakaksi muotoiltu ja perushyvä käyttöauto, jonka valtit ovat sähköisessä etenemisessä. Tosin sillä varauksella, että tietyissä olosuhteissa polttomoottori herää omia aikojaan käyntiin, vaikka EV-ajoasetus olisikin kytkettynä. Etenkin kun ulkolämpötila laskee nollaan ja sen alle, tarvitaan polttomoottorin apua matkustamon lämmitykseen ja muihin sähkötarpeisiin, vaikka itse etenemisen vaatima energia otetaankin akustosta. Ajaminen on mukavan äänetöntä ja vaivatonta, toisaalta ohituskiihdytyksiin ja liikkeellelähtöihin löytyy tarvittaessa suoraviivaista rivakkuutta. Ja jos pääosa ajosta hoituu sähköllä, on auto myös pihi tapaus. Uutta autotekniikkaa aprikoiville kerrottakoon yksi Kian valteista. Se on pitkä seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin takuu. Yksityiskäytössä ilman kilometrirajaa takuu on kolme vuotta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajoasento löytyy Ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi, siihen istuimen säätövarat ovat hyvinkin riittävät. Kaikki kytkimet ovat hyvin käsillä ja näkyvyys ulos on sekin kunnossa. Istuin tukee reisiäkin, ja on sopivantanakka sivutuen osalta. Istuin saisi olla hieman pehmeämpi, jos toivoa saa. Mittaristo on erittäin selkeä, joten yhdellä silmäyksellä on helppo havaita milloin auto ottaa energiaa talteen, milloin ollaan raskaamman kaasujalan alueella. Haluttaessa näkyville saa samanaikaisesti toimintamatkan sähköllä, bensiinillä sekä näiden yhdistelmänä. Keskinäyttö kojelaudan yläreunassa on näkymiltään sinänsä selkeä, mutta varsin pienikokoinen. Rauhaton ohjaustuntuma Ohjaustuntuma ei saa minusta ystävää. Ohjaus on tunnoton ja turhan kevyeksi tehostettu, rauhaton. Tuntuu, että autoa on alituiseen hieman paimennettava. Äänieristyksen puolesta Optima tarjoaa vain kohtalaista mukavuutta hiljaisessa vauhdissa ja sähköajossa. Nopeuden kasvaessa häiritseväksi piirteeksi nousee matkustamoon saakka kantava renkaiden rallatus. Kahden kauppa Koeajetulla Optimalla on oiva markkinarako, sillä vastaavankokoista hybridifarmaria etsivän se toinen vaihtoehto on kolmisen tonnia tyyriimpi Volkswagen Passat, joka farmarikorisena maksaa 47 583 euroa (Passat Variant GTE Plug-In Hybrid 160 kW DSG). Jos kaksikon kuljetuskykyjä verrataan, pesee Passat Optiman litraluvuin 483–440. Akusto syö tilaa: tavaratilan lattia on hieman korkeammalla kuin perus-Optimassa, jonka kontti on 112 litraa väljempi. Vaikka Optiman tavaratila on muodoiltaan selkeä, on se varsin matala. Tilavuutta on uhrattu auton ulkoisen sutjakkuuden alttarille. Valmistajan lupaaman sähköisen toimintamatkan suhteen puntit ovat varsin tasan kilometriluvuin 50 (Passat) ja 53 (Optima). Uudistuva Passat GTE tulee ennakkomyyntiin kesällä, tarjolle syksyllä. Päivitettynä Passatin toimintamatka kasvaa 55 kilometriin. Farmarikoriselle hybrid-Optimalle sähköajoa on luvassa viitisen kilometriä enemmän kuin hybrid-sedanille. Eroa selittää litiumionipolymeeri-akuston kapasiteettiero: farmarissa se on 11,26 kilowattituntia, sedanissa 9,8 kilowattituntia. Akusto latautuu tyhjästä täyteen 3–6 tunnissa kahdesta eri lataustehosta riippuen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaupungissa kotonaan Optima on jouheva tuttavuus erityisesti kaupunkiajossa, jossa vaivattomuutta takaa sähkömoottorin muhkea vääntö. Hybridi-Optiman kanssa käy kuten on käynyt aiemminkin ladattavien hybridien ja täyssähköautojen koeajoissa. Mittaristoa tulee vilkuiltua vähän väliä, ja omaa ajotapaa tulee mukautettua sellaiseksi, että energiaa kerääntyy talteen mahdollisimman paljon. Auton ratissa harjaantuu yhä pihimmäksi kuskiksi, ilman että kuitenkaan tulisi jäätyä muun liikennevirran jalkoihin. Kehitys on suotuisaa niin kulutuksen kuin kukkaronkin kannalta. Moottoritieajossa voi sielläkin edetä sähkön voimin. Auton huippuvauhti on 192 km/h, sähköllä ajettaessa 120 km/h. Jos on kuormaa päällä tai tulee ylämäki, käy polttomoottori apuun. Optiman luvattu yhdistetyn ajon toimintamatka, kasvaa kaupunkiajossa valmistajan mukaan 64 kilometriin saakka. Ja tätä lupausta seuraa aiheellinen muistutus ajotavan ja olosuhteiden vaikutuksesta: kiihdyttely ja kova vauhti syövät sähköajon kilometrejä, samoin talven pakkaset vähentävät kilometrejä. Koeajon perusteella auto yltää sähköajolupauksensa. Usea esimerkiksi Uudellamaalla asuva ja työtä tekevä ajaisi tällä autolla hyvinkin todennäköisesti arkiset edestakaiset työmatkansa sähköllä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Kia Optima 2.0 GDI Plug-in Hybrid Business Luxury SW A/T Hinta alkaen 44 666 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 890 € Moottori Ladattava hybridi Bensiinimoottori 1 999 cm3, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 113 kW (154 hv), 6000 r/min Vääntö 187 Nm (500 r/min) Vääntö 187 Nm (500 r/min) Akku 11,26 kWh Hybridijärjestelmän yhteisteho 151 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 34 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe