6.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance – eleettömän loistava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty painos Polestar 2:n tehoversiosta hipoo jo erinomaisuutta. Hyvää: alustan toiminta, suorituskyky, ominaisuudet. Huonoa: matkustamon tilat. Vuosi 2023 toi tullessaan Polestar 2:n merkittävän kasvopesupaketin. Uudet akut, yksittäisen moottorivaihtoehdon vaihtuminen etuvedosta takavetoon, parantunut latausteho, päivitetty alusta ja moni muu yksityiskohta antoivat uutta puhtia Polestarin syömähampaalle. Erottuvin muutos on uusi keula, joka ottaa mallia Polestar 3:n Smart Zone -ilmeestä.Auton osalta kyse on hienovaraisista viilauksista. Alustasta tehtiin hienoisesti pehmeämpi ja autojen energiatehokkuutta viilattiin, sillä yleisimmät palautteet koskivat sporttinapakkaa jousitusta ja paikoin korkeaksi äityvää sähkönkulutusta. Molemmissa tapauksissa faceliftin tuomat muutokset ovat hienovaraisia, sillä auto on toisaalta hyvin pitkälle siinä lokerossa, johon sen suunnittelijat ovat pyrkineet.Akkutekniikassa uutta on ison akkuvaihtoehdon kasvaminen hienoisesti 82 kilowattituntiin. Käytännössä akkuversion mielenkiintoinen puoli on suurimman lataustehon nouseminen 205 kilowattiin CCS-pikalatauksen yhteydessä. Nelivetomalleissa auto suosii taka-akselia entistä voimakkaammin ja etuakselilla on käytössä uusi asynkronimoottori aiemman synkronimoottorin sijaan. Käytännössä etumoottori voidaan kytkeä vapaalle hetkinä, jolloin sitä ei tarvita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän on enemmänHiukan ennen kasvopesua Polestar 2 oli Moottorin käyttötestissä noin puolen vuoden ajan. Tuolloin auton talviominaisuuksiin tutustuttiin Long Range Dual Motor -version myötä, eli nelivedon ja ison akun turvin. Muutamia ergonomiahuomioita lukuun ottamatta aika jupiterinruskean käyttötestiauton kanssa sujui ilman suuria murheita. Ajoon saapunut Polestar 2 Long Range Dual Motor muistuttaakin autoa monelta osin. Sisustassa PS2:n facelift ei näy mitenkään ja auton sisätilat ovat edelleen tyköistuvat ulkomittoihin nähden. Ohjelmiston kehitystyö on kuitenkin jatkunut tasaisesti koko ajan. Mittariston hiukan harhaanjohtavan kiinteäportaisen toimintamatka-arvion voi nyt korvata toimintamatka-avustinsovelluksen tarjoamalla arviolla, joka reagoi toteutuneeseen kulutukseen. Aiempi 300 kilowatin ja 660 newtonmetrin järjestelmäteho on muuttunut 310 kilowatin ja 740 newtonmetrin suoritusarvoihin. Samalla nelivedon energiatehokkuutta on saatu parannettua.Koeajettu auto oli kuitenkin varustettu Performance-varustelulla. Tehot nousevat 350 kilowattiin ja tehopäivitys on saatavissa ohjelmistokaupasta myös muihin nelivetoisiin Polestar 2:iin. Tehdaspakettina Performance tuo kuitenkin mukanaan Brembon tehokkaan jarrupaketin, jonka merkittävin ansio lienee näyttää hyvältä vanteiden takaa. Myös vanteet vaihtuvat paketin myötä.Merkittävämpi lisäys ovat Öhlinsin DFV-kaksoisventtiili-iskunvaimentimet. Polestarille tuttuun tyyliin Öhlinsien jäykkyyttä voi säätää, mutta säätäminen tapahtuu käsin konetilasta tai taka-akselin pyöränkaaren kautta. Sähkösäätöisten iskunvaimentimien aikakaudella ratkaisu tuntuu käyttäjien kiusaamiselta.Käsisäätöinen jumppamattoTähän kaikkeen on kuitenkin ratkaisuna se, että iskunvaimentimiin ei koske. Oletusasetuksella Polestar 2 on nimittäin yksi parhaiten kulkevista sähköautoista, ollen lähes täydellinen sekoitus napakkaa kontrollia ja nöyrää pehmeyttä. Polestar 2:n ohjaus ei ole vieläkään erityisen keskusteleva, mutta hallintalaitteet ovat hyvässä harmoniassa keskenään. Ohjauksen ja esimerkiksi yhden polkimen ajon asetuksia voi muuttaa kosketusnäytön kautta. Suorituskykyä on ennenkin voinut luonnehtia riittäväksi, mutta nyt se on hiukan riittävämpää. Parantuneen energiatehokkuuden todentaminen vaatisi suoran vertailun suorittamista samassa keliolosuhteessa, mutta ero ei ainakaan ole dramaattinen. Ladatessa uusi auto yltää helposti lähes huipputehoon, josta tullaan hiljalleen alas. Latauskäyrä on tuntuvasti erilainen verrattuna edelliseen versioon.Edelleen vahvaPäivityskierroksen myötä Polestar 2 on hyvässä asemassa jopa kiristyvässä kilpailutilanteessa. Jos auton tilat riittävät ja Skandinaavisen pelkistetty muotoilu vetoavat, kannattaa Pohjantähti pitää mielessä sähköautomarkkinoita tutkaillessa. Se, onko Performance-paketti 6 500 euron arvoinen verrattuna tavalliseen nelivetoon, on lopulta arvovalinta. Arkiajossa summaa voi olla vaikea perustella edes loistaville iskunvaimentimilla. Myös 4 500 euron nappanahkapaketin arvo on takapuolimukavuudesta kiinni.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance Pack SÄHKÖAUTO, neliveto 350 kW (476 hv), 740 Nm Akku brutto / netto 82,0 / 79,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 205 kW WLTP-kulutus 16,0 kWh / 100 km toimintamatka 568 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,2 s huippunopeus 205 km/h Mitat Pituus 4 606 mm Leveys 1 859 mm Korkeus 1 473 mm Akseliväli 2 735 mm Tavaratila 405 l Omamassa 2 180 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2021) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 68 400 € koeajoauto 82 300 € Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan