24.7.2023

Koeajo: Polestar 2 2024 RWD – sama sama, mutta viilatummin

Polestar 2 Long Range Single Motor MY24 RWD takaveto 2024 facelift

Polestar 2:n vuosimallipäivitys 2024 laskettaneen jo kunnon faceliftiksi. Pinnan alla muutoksia on tapahtunut enemmän, kuin ulkopuolelta saattaisi arvatakaan.

Olisi helppo niputtaa Polestar 2:n vuosimallipäivitys tai facelift vain lauseella "sama jätkä, eri verkkarit". Pinnan alla on kuitenkin tapahtunut sen verran paljon, että tehdas on joutunut tekemään aidosti töitä pitääkseen auton sellaisena kuin se oli aiemmin.

Polestar 2 Long Range Single Motor MY24 RWD takaveto 2024 facelift

Sähköteknisesti mielenkiintoisinta on muutos uuteen 82 kilowattitunnin akkuun, joka samalla nostaa latauksen huipputehon 205 kilowattiin. AC-lataus on edelleen 11-kilowattinen. Yhdellä moottorilla varustettuna WLTP-toimintamatka on jo 654 kilometriä, kiitos energiatehokkuudessa tapahtuneiden viilausten. WLTP-kulutus pyörii 15,8 kilowattitunnin paremmalla puolella yhdellä moottorilla.

Polestar 2 Long Range Single Motor MY24 RWD takaveto 2024 facelift

Keulalla uutta on uusittu keulamaski, joka noudattelee merkin Smart Zone -ajatusta, eli aerodynaaminen paneeli kätkee mahdollisuuksien mukaan auton sensoreita. Muuten viilaukset yksityiskohdissa ovat maltillisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Heikun keikun

Mutta mitä ihmettä: ennen etumoottorinen Polestar 2 on vaihtunut takamoottoriseksi ja takavetoiseksi! Johtava alustainsinööri Joakim Rydman hymyilee autosta puhuessaan, sillä hänen osastonsa on joutunut tekemään aidosti töitä vetopään muutoksen takia.

Polestar 2 Long Range Single Motor MY24 RWD takaveto 2024 facelift

Samalla Polestar hyödynsi mahdollisuuden vastata asiakaspalautteeseen, joten kasvopesty-Polestar 2 on saanut hienoisesti pehmeämmät jouset ja iskunvaimentimet. Tehdas on kuitenkin ollut tyytyväinen tapaan, jolla Polestar 2 hallitsee korin liikkeet, joten koko pyöräntuentaa ei ole haluttu keksiä uudelleen.

Takaveto ja takapainotteisempi neliveto lupailevat myös hupia lumikeleillä, mutta onneksi brittiläinen kesämyrsky ei mennyt aivan niin pitkälle.

Polestar 2 Long Range Single Motor MY24 RWD takaveto 2024 facelift

Koeajo tuntuu muutenkin peilikuvalta käyttötestissämme olleesseen Polestar 2:een, sillä sama Jupiter-väritys ja sama sisustaverhoilu muistuttavat käyttötestiautostamme. Nyt tosin myös ohjauspyörä on eri puolella autoa.

Sama, mutta eri

Kuljettajan kapasiteesta toisenpuoleinen liikenne ja auton sijoittaminen kaistalla vievät aluksi leijonanosan. Kunhan asetukset saa tuttuun malliin, on Polestar 2 kuitenkin hyvin samankaltainen kuin ennenkin. Alustan mukavuus ei ole parantunut dramaattisesti, mutta Polestar 2 käsittelee paikoin rikkonaiset brittitiet kontrolloidusti ja ilman turhia räminöitä.

Polestar 2 Long Range Single Motor MY24 RWD takaveto 2024 facelift

Takavetoisuus tuntuu hyvällä kelillä lähinnä keveämpänä keulana, joka reagoi suunnanmuutoksiin promillen terävämmin. Takamoottorimallin painonjakauma on hienoisesti perävoittoinen (48/52%). Yksimoottorimallin tehoa on samalla nostettu 50 kilowatilla ison akun yhteydessä, joten suorituskyvyssä ei ole moittimista. 0–100 km/h on tippunut 0,8 sekunnilla. Huippunopeus on 205 km/h.

Tavaratilan suhteen takaveto ei tuo muutosta, joten 405 litraa takakonttia ja 41 litraa keulatilaa kuuluu asiaan nelivetomallien tapaan. Sisustassa muutoksia ei löydy nopealla vilkaisulla lainkaan.

Suomeen loppukesästä

Polestar 2 MY24, kuten jargon kuuluu, on tuntuva päivityspaketti pinnan alla. Tylsällä tavalla suuren työmäärän tuloksena on, että auto on melko samanlainen kuin ennenkin. Takavetopohja ja tehokkaampi akku vastaavat kuitenkin autolle esitettyyn kritiikkiin korkeasta kulutuksesta ja sitä kautta myös toteutuvasta toimintamatkasta.

Polestar 2 Long Range Single Motor MY24 RWD takaveto 2024 facelift

Suomeen ensimmäisiä MY24 autoja odotetaan kesän ja syksyn taitteessa.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Polestar 2 MY24 Long Range Single Motor (RWD)

Hinta alkaen

55 800 €

Moottori

Sähkömoottori taka-akselilla.

Teho

220 kW (299 hv)

Vääntö

490 Nm

Vääntö

490 Nm

Akku

82 kWh (79 kWh käytettävissä), nikkeli-mangaani-koboltti (CATL). Suurin latausteho 205 kW (CCS), 11 kW (3x16A Type 2).

Toimintamatka

654 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,2 s

Huippunopeus

205 km/h

Kulutus l/ 100 km

15,8 kWh/100 km (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4606 mm, leveys 1985 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2735 mm
Tavaratila: Keulatila 41 litraa, tavaratila 405 l
Omamassa: 2009 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta, akku 8 vuotta tai 160 000 km (70% SOH).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat